Binnentuin met groene bomen

Adviezen na een gebroken neus

Als u een gebroken neus heeft, kan de KNO-arts deze weer rechtzetten.

Daarna is het belangrijk dat u weet wat u wel en niet moet doen. Daarom geven we u een aantal adviezen mee naar huis voor een goede genezing.

Adviezen na een gebroken neus

Hier vindt u belangrijke informatie.

Wat neemt u mee?

Bij iedere afspraak in het ziekenhuis neemt u mee:

• een geldig identiteitsbewijs
  • uw Actueel Medicatie Overzicht (AMO).

Hier vindt u meer informatie over wat u moet meenemen.

Afspraak op onze hoofdlocatie in 's-Hertogenbosch? Meld u eerst digitaal aan. Lees hier hoe dit werkt.

Bekijk uw zorgverzekering

Het is uw eigen verantwoordelijkheid na te gaan of u verzekerd bent voor de zorg waarvoor u naar het Jeroen Bosch Ziekenhuis komt. Bekijk van tevoren uw polisvoorwaarden of informeer bij uw zorgverzekeraar.

MijnJBZ

Via MijnJBZ kunt u zelf een deel van uw persoonlijke en medische gegevens inzien die in het JBZ over u bekend zijn. Zie ook: Wat kan ik in MijnJBZ zien?

In het JBZ leiden we verpleegkundigen, coassis­tenten, artsen en andere zorgverleners op. Dit betekent dat bij uw afspraak soms meerdere zorgverleners aanwezig zijn. En het kan zijn dat u onderzocht of behan­deld wordt door een zorgverlener in opleiding. Deze zorgverlener werkt altijd onder supervisie van een gekwali­ficeerde zorgverlener.

Code KNO-734
Laatste revisie: 6 juni 2023 - 09:40
Adviezen na een gebroken neus

Waar moet u thuis op letten?

• De arts heeft een kunststof kapje met pleisters op de neus geplaatst om de breuk op zijn plek te houden. Dit moet drie tot zeven dagen op de neus blijven zitten. U mag met dit kapje gewoon naar het werk of naar school.
  • Zorg dat uw gezicht droog blijft. De pleisters waarmee het kapje vast zit laten anders los.
  • De huid rond de ogen en neusrug kunnen blauw opgezwollen zijn. Dit is het gevolg van kleine onderhuidse bloeduitstortingen. Deze verkleuring en zwelling verdwijnen meestal binnen enkele dagen.
  • Mogelijk heeft u een tampon in de neus. Dan wordt deze één à twee dagen later op de polikliniek KNO verwijderd.
  • De pijn na het rechtzetten van de neus valt meestal mee. U kunt hiervoor 4x daags 2 tabletten paracetamol 500 mgr innemen.
  • In de omgeving van de neus kunt u door de kneuzing een dof gevoel hebben. Dit verdwijnt vanzelf. Het normale gevoel komt binnen enkele weken tot maanden terug.
  • U mag één week niet tillen, persen of bukken.
  • Draagt u een bril? Ben daar de eerste week voorzichtig mee.
  • Vermijd warmte: laat eten en drinken iets afkoelen. Niet te heet douchen, geen zonnebank of naar de sauna gaan.
  • Soms kunnen er veel korstjes in de neus blijven zitten. Als u dit vervelend vindt, kan de KNO-arts hiervoor een neus zalf voorschrijven.

Neusspoelen

De arts vertelt u of u uw neus moet spoelen. Voor het spoelen van de neus zijn diverse systemen op de markt. Via de polikliniek heeft u een neusspoelset aan kunnen schaffen.

Spoelen met een spuit en keukenzout

U kunt uw neus spoelen met een spuit en keukenzout. Op de pagina 'Neusspoelen' leest u hoe u dit doet. Bekijk ook deze video.

Je kunt deze video niet zien. Wat nu?

Spoelen met een neusdouche

U kunt uw neus ook spoelen met een neusdouche. In deze video ziet u hoe u dit doet.

Je kunt deze video niet zien. Wat nu?

Heeft u na de ingreep een tampon in de neus? Dan komt u na één à twee dagen op controle. Heeft u een kapje over de neus, dan heeft u een controleafspraak na één week. U heeft hiervoor een afspraak meegekregen.

U belt naar de polikliniek als u:

• thuis een bloedneus krijgt die na tien minuten niet stopt;
  • koorts krijgt boven de 38,5°C;
  • een volledige neusverstopping krijgt die niet verbetert met de neusspray Xylometazoline 0,1% (Otrivin®);
  • meer pijnklachten krijgt.

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen, dan kunt u bellen naar de polikliniek Keel-, Neus- en Oorheelkunde, telefoonnummer: (073) 553 60 70.