Wachttijden

Via onderstaande lijst kunt u de wacht- en toegangstijden per afdeling van het Jeroen Bosch Ziekenhuis bekijken. Deze wachttijden worden in dagen bekend gemaakt.

Langere wachttijden door de coronatijd

Door de afgelopen periode van coronazorg, zijn de wachttijden voor afspraken en operaties op dit moment soms nog langer dan gebruikelijk. We begrijpen dat het moeilijk is wanneer u lang moet wachten. We doen ons uiterste best om de zorg te geven die nodig is. Zodra we iets over uw afspraak of operatie kunnen melden, nemen wij contact met u op. Worden uw klachten erger of krijgt u nieuwe klachten? Neem dan altijd contact op met uw arts!

Werken aan een oplossing

We werken er hard aan om de achterstand in de zorg in te halen. Om de zorg te kunnen geven die nodig is, kijken we waar we de zorg anders kunnen organiseren. Hierbij werken we nauw samen met onder andere huisartsen en thuiszorgorganisaties en anders collega’s in het netwerk. Zo organiseren we bijvoorbeeld meekijk-consulten. Hierbij kan  de huisarts op een eenvoudige manier medisch inhoudelijk advies vragen aan specialisten van het JBZ. Daarnaast doen we een deel van de spreekuren via video en telefoon en doen we meer ingrepen in dagbehandeling. Uiteraard vernieuwen we de zorg alleen als dat ook op een patiëntvriendelijke manier kan.

Naast het slimmer organiseren van de zorg, moeten er soms ook keuzes worden gemaakt over specialismen heen, over de volgorde waarin patiënten behandeld moeten worden. Het JBZ heeft een werkwijze opgesteld om er voor te zorgen dat de keuzes worden gemaakt op basis van de juiste criteria.

Wachttijden polikliniek

Hiermee bedoelen we het aantal dagen tussen de verwijzing door de huisarts en uw afspraak op de polikliniek in het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Hierbij tellen alle dagen mee; ook weekend- en feestdagen.

De wachttijd die wij op de website plaatsen, is de kortste wachttijd van de betreffende afdeling. Hierbij houden we ons aan een landelijke afspraak om te kijken naar ‘de derde vrije plaats’ in het afsprakensysteem.

Let op!

  • De meting van de wachttijd is een momentopname.
  • Voor bepaalde onderzoeken of behandelingen kan de wachttijd voor die afdeling anders zijn dan de vermelde algemene wachttijd.
  • De wachttijd kan toch anders zijn bij bijvoorbeeld spoed, voorkeur voor bepaalde specialist of zelf willen wachten.

Wachttijden behandeling

Als u bij een specialist op de polikliniek komt, kan deze met u bespreken dat er verder onderzoek of een behandeling nodig is. Of u bent door de huisarts doorverwezen voor onderzoek of behandeling. Met ‘wachttijd behandeling’ bedoelen wij het aantal dagen dat u moet wachten op een bepaalde behandeling of onderzoek. Hierbij tellen alle dagen mee; ook weekend- en feestdagen. De gemiddelde wachttijd bij een onderzoek wordt weergegeven. Dit is een inschatting van de wachttijd en kan afwijken vanwege omstandigheden.

Wachttijdbemiddeling

Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u contact opnemen met de afdeling waar u een afspraak heeft. Ook kunt u uw zorgverzekeraar vragen om wachttijdbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan hierin ondersteunen, zodat u mogelijk sneller geholpen kunt worden.

Zorgaanbieders en zorgverzekeraars hebben bepaald dat de maximaal aanvaardbare wachttijd 4 weken is voor de afspraak op de polikliniek. Voor een behandeling is dit maximaal 7 weken wachttijd. Dit wordt ook wel de 'treeknorm' genoemd.

Op Zorgkaart Nederland kunt u de wachttijden van verschillende ziekenhuizen vergelijken.

Kies een afdeling:

Wachttijden beginnend met B

Wachttijden beginnend met D

Wachttijden beginnend met G

Wachttijden beginnend met L

Wachttijden beginnend met N

Wachttijden beginnend met P

Wachttijden beginnend met U

Wachttijden beginnend met V

Wachttijden beginnend met W

Code NHZ-017
Laatste revisie: 17 juni 2022 - 10:47