Binnentuin met groene bomen

Compressietherapie bij vochtophoping in de benen door hartfalen

Compressietherapie is een behandeling die gebruikt wordt bij vochtophoping in de benen door hartfalen van de rechterkant van het hart.

Bij hartfalen heeft het hart een verminderde pompfunctie. Hierdoor wordt het bloed onvoldoende weggepompt door het hart en ontstaat er als het ware file. Hierdoor kan er in het lichaam oedeem ontstaan. Oedeem is een niet normale ophoping van vocht ergens in het lichaam. Dit vocht kan in de benen, buik of in de longen zitten. Hier geven we uitleg over oedeem in de benen.

Hoe verloopt de behandeling?

Hier vindt u belangrijke informatie over uw behandeling.

Wat neemt u mee?

Bij iedere afspraak in het ziekenhuis neemt u mee:

• een geldig identiteitsbewijs
  • uw Actueel Medicatie Overzicht (AMO).

Hier vindt u meer informatie over wat u moet meenemen.

Afspraak op onze hoofdlocatie in 's-Hertogenbosch? Meld u eerst digitaal aan. Lees hier hoe dit werkt.

In het JBZ leiden we verpleegkundigen, coassis­tenten, artsen en andere zorgverleners op. Dit betekent dat bij uw afspraak soms meerdere zorgverleners aanwezig zijn. En het kan zijn dat u onderzocht of behan­deld wordt door een zorgverlener in opleiding. Deze zorgverlener werkt altijd onder supervisie van een gekwali­ficeerde zorgverlener.

Code CAR-138
Laatste revisie: 20 juni 2023 - 16:34
Hoe verloopt de behandeling?

Compressietherapie bij vochtophoping in de benen door hartfalen

De behandeling start als u nog bent opgenomen in het ziekenhuis. U krijgt medicijnen om het teveel aan vocht af te voeren. Daarnaast is het ook mogelijk dat uw benen door de verpleegkundige gezwachteld worden of dat uw steunkousen krijgt aangemeten. Zwachtelen en steunkousen zijn beide vormen van compressietherapie.

Compressietherapie

Met compressietherapie wordt er druk uitgeoefend op uw benen. Het doel van compressie-therapie is het voorkomen en/of verminderen van het vocht (oedeem) in uw benen. De toegevoegde druk door compressietherapie zorgt voor de terugstroom van het vocht richting de bloed- en lymfevaten. Daardoor vermindert het oedeem. Als u gaat starten met compressie- therapie, wordt u in eerste instantie gezwachteld door de verpleegkundige op de afdeling.

Zwachtelen

Bij het zwachtelen maakt de zorgverlener gebruik van 1 of meerdere rollen zwachtels, watten, en een kous die uw huid beschermt. Zwachtelen is een goed werkende therapie waardoor het oedeem wordt verminderd.

Steunkousen

Zodra de hoeveelheid vocht in uw benen is verdwenen, schrijft uw arts steunkousen voor. Deze worden meestal nog aangemeten in het ziekenhuis. Bij het aanmeten van de steunkousen houden we rekening met de maat van uw benen en de hoeveelheid druk die nodig is.

Adviezen voor thuis

Het is mogelijk dat u na ontslag uit het ziekenhuis nog door moet gaan met de compressie-therapie. Dan is het belangrijk dat u zich aan de volgende adviezen houdt:

• Probeer zoveel mogelijk te lopen. Hierdoor werkt de compressietherapie beter.
  • Als dit niet mogelijk is, krijgt u oefeningen van de fysiotherapeut of verpleegkundige. Dit werkt hetzelfde als lopen. U kunt de oefeningen liggend of zittend uitvoeren.
  • Probeer zoveel mogelijk uw benen ‘hoog te leggen’. Daardoor verdwijnt het vocht sneller uit uw benen.
  • Door warmte en zweten, kunt u uitslag krijgen door de zwachtels. Verder kan warmte ook zorgen voor een verergering van het vocht. Daarom is het belangrijk dat u het rustiger aan doet en verkoeling zoekt. Dit kan bijvoorbeeld met een ventilator of in een ruimte met airconditioning.
  • Zorg voor passende schoenen. De zwachtels zijn dik, en zorgen ervoor dat uw voet groter is. Het kan zijn dat u andere schoenen moet dragen dan u gewend bent.

Wanneer neemt u contact op?

Als de zwachtels te strak zitten, zorgt dit ervoor dat het bloed niet naar uw voet en/of tenen kan stromen. Hierdoor kunt u de volgende klachten krijgen: tintelingen, gevoelloosheid, bleke tenen, heel erg knellend gevoel.

Heeft u 1 of meerdere van deze klachten, neem dan contact op met de polikliniek Cardiologie of uw thuiszorgorganisatie.

Buiten kantoortijd of bij geen gehoor mag u zelf de zwachtels van uw been/benen verwijderen. U neemt dan op een ander tijdstip alsnog contact op met de polikliniek Cardiologie of uw thuiszorgorganisatie.

Na het lezen van deze informatie heeft u mogelijk nog vragen. Belt u dan naar de polikliniek Cardiologie, telefoonnummer: (073) 553 60 40. Heeft u vragen die kunnen wachten tot uw volgende afspraak? Schrijf deze dan op zodat u ze niet vergeet.