Voorbereiden op uw afspraak

Heeft u binnenkort een afspraak in het Jeroen Bosch Ziekenhuis? Bereid u dan goed voor op de afspraak.

Wat neemt u mee?

Bij iedere afspraak in het ziekenhuis moet u meenemen: een geldig legitimatiebewijs, uw JBZ-patiëntenpas en uw Actueel Medicatie Overzicht. Verder is het belangrijk dat u uw verwijsbrief en gegevens van uw zorgverzekering meeneemt. Meer informatie leest u op op de pagina ‘Wat neemt u mee?’.

Bekijk uw zorgpolis

Het is uw eigen verantwoordelijkheid om van tevoren na te gaan of u verzekerd bent voor de zorg in het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Bekijk het overzicht van de zorgverzekeraars waarmee het Jeroen Bosch Ziekenhuis een contract heeft. Het ziekenhuis is niet op de hoogte van de specifieke voorwaarden van alle verschillende polissen van de genoemde zorgverzekeraars. Bekijkt u daarom zelf uw polisvoorwaarden of informeer bij uw zorgverzekeraar of de zorg vergoed wordt.

Voorbereiding op gesprek

In het ziekenhuis krijgt u waarschijnlijk in korte tijd veel informatie. Ook heeft u zelf vragen die u wilt stellen. Om er voor te zorgen dat u tevreden huiswaarts kunt gaan, geven we u een aantal tips om uw bezoek voor te bereiden:

  • Schrijf van tevoren op welke vragen u aan de zorgverlener in het ziekenhuis wilt stellen.
  • Neem iemand mee naar de afspraak. Twee horen en onthouden meer dan één.
  • Herinner de zorgverlener (als dat nodig is) aan de dingen die voor u belangrijk zijn. De zorgverlener ziet iedere dag veel patiënten en zal niet alles van iedere patiënt onthouden.
  • Vertel de zorgverlener zo duidelijk mogelijk wat u denkt en wat u wilt. Dit is zowel voor de zorgverlener als voor uzelf heel verhelderend.
  • Wees eerlijk. Vertel het de zorgverlener als u bijvoorbeeld bepaalde medicijnen niet inneemt of als u andere medicijnen gebruikt die niet zijn voorgeschreven. Onjuiste informatie kan leiden tot een onjuiste behandeling. 
  • Vertel bijzonderheden als u denkt dat dit belangrijk kan zijn; ook als de zorgverlener er niet om vraagt. Bijvoorbeeld dat u zwanger wilt worden, dat een bepaald medicijn bijwerkingen heeft gegeven, dat er een erfelijke aandoening in de familie voorkomt, dat u onlangs een verre reis hebt gemaakt, enz. 
  • Neem eventueel het gesprek met de zorgverlener op.  Het kan soms moeilijk zijn om alle informatie te onthouden die de zorgverlener u vertelt. Daarom is het fijn om de geluidsopname samen met naasten thuis terug te luisteren. Geef van tevoren wel even aan dat u het gesprek gaat opnemen.
  • Als de arts een ingrijpende behandeling (of ingrijpend onderzoek) voorstelt, kan het soms goed zijn om even bedenktijd te vragen. U kunt er dan thuis rustig over nadenken. Eventueel kunt u de arts vragen om een extra gesprek.
  • Lees eventueel nog de folder 'Tips voor gesprekken met uw arts' (pdf) of kijk op 3goedevragen.nl.

Verhoogd risico op vallen?

Bent u eerder gevallen, of heeft u moeite met bewegen, lopen of balans houden? Dan kan het veiliger zijn om met begeleiding of met hulpmiddelen te lopen.

  • Neem iemand mee die u begeleidt, bijvoorbeeld een mantelzorger. Is dat niet mogelijk? Vraag dan bij de ingang van het ziekenhuis aan een vrijwilliger om met u mee te lopen (dit kan alleen bij de locatie ’s-Hertogenbosch).
  • Gebruikt u thuis hulpmiddelen zoals rollator of kruk? Neem deze mee naar het ziekenhuis. 
  • Maak eventueel gebruik van een rolstoel van het ziekenhuis. Op de locatie’s-Hertogenbosch vindt u rolstoelen in de parkeergarage, in de overkapte stallingen en bij de ingang van het ziekenhuis. Op de andere locaties van het Jeroen Bosch Ziekenhuis staan de rolstoelen bij de ingang.

Meer informatie over vallen voorkomen leest u in de folder ‘Voorkomen dat u valt'.

Bent u mogelijk drager van een resistente bacterie? 

Als u een resistente bacterie (bijv. MRSA of ESBL) bij u draagt kan dit voor uzelf en voor medepatiënten een risico vormen bij het ondergaan van een medische behandeling. Het is daarom heel belangrijk dat u het vertelt aan uw arts als u:

  • in de afgelopen twee maanden opgenomen of behandeld bent geweest in een buitenlandse zorginstelling;
  • in de afgelopen twee maanden opgenomen bent geweest in een Nederlands ziekenhuis of verpleeghuis waar een resistente bacterie aanwezig was;
  • Beroepsmatig nauw in contact komt met levende varkens of vleeskalveren. (bijvoorbeeld: varkens-, kalver- en pluimveehouders, veeartsen, medewerkers slachthuis);
  • woont op een bedrijf met varkens, vleeskalveren of vleeskuikens;
  • ooit besmet bent geweest met een resistente bacterie of in contact komt met iemand die drager hiervan is.;
  • in de afgelopen twee maanden in een instelling voor asielzoekers heeft gewoond.

Uw rechten en plichten als patiënt

Het is belangrijk te weten dat u als patiënt een aantal rechten en plichten heeft. Op de behandelingsovereenkomst tussen u en de medische specialist/het Jeroen Bosch Ziekenhuis zijn de Algemene Voorwaarden van toepassing. Ook heeft het Jeroen Bosch Ziekenhuis huisregels opgesteld.

Patiëntveiligheid

Alle zorgverleners van het Jeroen Bosch Ziekenhuis doen hun uiterste best om er voor te zorgen dat patiënten de beste zorg krijgen. U mag geen onnodig risico lopen op lichamelijke of psychische schade als u in ons ziekenhuis wordt behandeld.

Het Jeroen Bosch Ziekenhuis kent daarom een reeks van maatregelen om de veiligheid te vergroten. Zo controleren artsen en verpleegkundigen voor de operatie aan de hand van een checklist of alles in orde is. Zijn alle benodigde materialen aanwezig en in orde? Kloppen alle gegevens? Op verschillende momenten stellen zij ook vragen aan u. Soms heeft u een vraag al eerder beantwoord. De herhaling van vragen is onderdeel van de checklist en gebeurt dus bewust.

U kunt zelf ook een bijdrage leveren aan uw veiligheid in het ziekenhuis. Wat kunt u doen?

  • Geef alle informatie over uw gezondheidstoestand en geef aan als u iets niet begrijpt.
  • Bespreek vooraf het verloop van de operatie of opname.
  • Volg instructies en adviezen goed op.
  • Stel vragen als dingen anders gaan dan u had verwacht.
Laatste revisie: 8 juli 2019 - 16:08