Zon schijnend op de kersenbloesem in binnentuin

Ondersteunende zorg tijdens vruchtbaarheidsonderzoeken en -behandelingen

Een periode van vruchtbaarheidsonderzoeken en -behandelingen brengt veel stress en spanning met zich mee.

Ieder paar gaat op hun eigen manier om met hun vruchtbaarheidsprobleem. Soms is er een oorzaak, soms niet. Voor de een is dit een teleurstelling, voor de ander een begin van de behandeling. Problemen met vruchtbaarheid zijn heel ingrijpend in uw leven. Er gebeuren ingrijpende onderzoeken, behandelingen en eventuele operaties. Gevoelens van angst, onzekerheid, spanning en hoop spelen een grote rol. Is dit wel wat u wilt? Hoe ver moet u gaan? Wat zijn de gevolgen op de lange termijn?

Het kan veel vragen oproepen. Het is van groot belang hierover te kunnen praten. Niet alleen met elkaar, maar ook met anderen: familie, vrienden of eventueel een professionele hulpverlener.

Mogelijk heeft u behoefte om met een andere professional te praten over uw kinderwens en de problemen die voortvloeien uit het behandelprogramma. De arts/verpleegkundige kunnen samen met u kijken welke professional u nog meer ondersteunende begeleiding kan bieden. Hieronder leest u wie dat voor u kan zijn en wat zij voor u kunnen betekenen.

Welke ondersteunende zorg bieden wij u?

Hier vindt u alle belangrijke informatie

Wat neemt u mee?

Bij iedere afspraak in het ziekenhuis neemt u mee:

• een geldig identiteitsbewijs
  • uw Actueel Medicatie Overzicht (AMO).

Hier vindt u meer informatie over wat u moet meenemen.

Afspraak op onze hoofdlocatie in 's-Hertogenbosch? Meld u eerst digitaal aan. Lees hier hoe dit werkt.

In het JBZ leiden we verpleegkundigen, coassis­tenten, artsen en andere zorgverleners op. Dit betekent dat bij uw afspraak soms meerdere zorgverleners aanwezig zijn. En het kan zijn dat u onderzocht of behan­deld wordt door een zorgverlener in opleiding. Deze zorgverlener werkt altijd onder supervisie van een gekwali­ficeerde zorgverlener.

Digitale kinderwenspoli

Speciaal voor patiënten van het Centrum Voortplantingsgeneeskunde hebben wij de digitale kinderwenspoli. Hier kunt u vragen stellen aan ons team, maar ook heel gemakkelijk informatie vinden over ziektebeelden, onderzoeken en behandelingen. Er is ook een forum waar u met andere patiënten in contact kunt komen.

Code GYN-152
Laatste revisie: 15 november 2023 - 10:13
Welke ondersteunende zorg bieden wij u?

Ondersteunende zorg tijdens vruchtbaarheidsonderzoeken en -behandelingen

Arts/verpleegkundigen

De arts en verpleegkundigen geven gerichte voorlichting en informatie over het verloop van de behandeling. U ziet hen tijdens de echocontroles en verschillende onderzoeken. Zij bieden ondersteuning en begeleiding tijdens het behandelprogramma en de daarbij behorende gevoelens.

Heeft u vragen over hormoonstimulaties, medicijnen en inseminaties? Dan kunt u deze stellen aan de verpleegkundigen Voortplantingsgeneeskunde via de digitale Kinderwenspoli.

Wij realiseren ons dat er tijdens de controles meestal weinig tijd is om uitgebreid uw vragen/gevoelens te bespreken. Daarom vragen wij u om aan te geven als u meer hulp en/of begeleiding nodig heeft tijdens de controle. We maken graag extra tijd voor u vrij of we maken een aparte afspraak.

Medisch Maatschappelijk werk

Lukt het om uw relatie en uw sociale leven niet te laten overheersen door de kinderwens en de behandeling? Hoe gaat u om met familie, vrienden, collega’s? U kunt twijfelen of en wie u inlicht over uw vruchtbaarheidsproblemen en op welke manier u dat zou willen doen. De confrontatie met zwangere vrouwen in uw omgeving kan pijnlijk zijn, hoe gaat u hiermee om?

Uw omgeving kan ongelukkige opmerkingen maken, wat betekent dit voor u? Hoe kunt u uw werk het beste combineren met de behandeling? Al deze vragen kunt u bespreken met een medisch maatschappelijk werk. Het kan natuurlijk zijn dat er voor u nog andere onderwerpen/gevoelens
spelen dan hierboven genoemd worden. Ook dan kunt u een afspraak maken bij de medisch maatschappelijk werk.

Seksuologie

Seksualiteit en vruchtbaarheid beïnvloeden elkaar. Er zijn seksuele problemen die de vruchtbaarheid verstoren. Zo wordt bij een paar, waarbij geen gemeenschap kan plaatsvinden, de kans op zwangerschap erg klein. Andersom kan het ongewenst wegblijven van een zwangerschap juist de oorzaak zijn van seksuele problemen.

Door het onderzoek/behandeling komt ook druk te staan op uw seksuele relatie. De spontaniteit kan erdoor worden beïnvloed en seks kan technisch over komen. Heeft u problemen op het gebied van seksualiteit? Of heeft u behoefte om uw ervaringen te uiten? Dan kunt u een afspraak maken bij de seksuoloog.

Geestelijke Verzorging/Zingevende gesprekken

Het vervullen van een kinderwens is verbonden met de kern van je leven, met wie je bent en wilt zijn. Het is daarom niet verwonderlijk dat er diepe vragen en gevoelens bij u opkomen tijdens het proces naar een zwangerschap. Vreugde en hoop, onmacht en verdriet kunnen elkaar afwisselen. Ook komt u voor allerlei beslissingen te staan die levensbeschouwelijke vragen op kunnen roepen. U kunt een afspraak maken met de geestelijk verzorger voor een vertrouwelijk gesprek. Tijdens dit gesprek kunt u samen stilstaan bij uw situatie en wat dit voor u betekent.

Vaak heeft u samen met de arts/verpleegkundige bepaald bij welke professional u een afspraak gaat maken. De verpleegkundige kan deze afspraak voor u maken of de secretaresse regelt dit voor u. Telefoonnummer: (073) 553 86 60.

Wilt u meer informatie?

Gesprekken met lotgenoten

Heeft u behoefte aan gesprekken met lotgenoten? Wij geven u hier graag informatie over. U kunt hiervoor ook terecht op de de digitale Kinderwenspoli.

Patiëntenvereniging Freya

Freya is een landelijke patiëntenvereniging voor paren met vruchtbaarheidsstoornissen. Zij hebben veel informatie op het gebied van kinderloosheid. Op de website van Freya vindt u meer informatie en patiëntenfolders.