Kersenbloesem in de binnentuin

Nazorg na het plaatsen van een prothese van de penis of sluitspier van de blaas (penis- of sphincterprothese operatie)

U heeft een operatie ondergaan waarbij een prothese is geplaatst.

De prothese kan bedoeld zijn om de sluitspier van de blaas ondersteunen of om een erectie mogelijk maken.

We geven u hier informatie over het herstel thuis, de leefregels en adviezen, en wat u moet doen als er na het ontslag nog vragen of problemen zijn.

Hoe verloopt de nazorg?

Hier vindt u belangrijke informatie voor uw herstel.

MijnJBZ

Via MijnJBZ kunt u zelf een deel van uw persoonlijke en medische gegevens inzien die in het JBZ over u bekend zijn. Zie ook: Wat kan ik in MijnJBZ zien?

In het JBZ leiden we verpleegkundigen, coassis­tenten, artsen en andere zorgverleners op. Dit betekent dat bij uw afspraak soms meerdere zorgverleners aanwezig zijn. En het kan zijn dat u onderzocht of behan­deld wordt door een zorgverlener in opleiding. Deze zorgverlener werkt altijd onder supervisie van een gekwali­ficeerde zorgverlener.

Code URO-083
Laatste revisie: 16 augustus 2023 - 10:56
Hoe verloopt de nazorg?

In de eerste periode thuis kunt u last hebben van de volgende klachten en verschijnselen:

• De penis en balzak kunnen de eerste tijd gezwollen en paars of blauw zijn.
  • De hechtingen hebben meestal een oplosbaar materiaal en verdwijnen na ongeveer 3 tot 4 weken. Op de insteekplaats van de hechtingen kan wat beslag of een korstje komen. Ook deze verdwijnen vanzelf.
  • De ingebrachte prothese kan een pompje in de balzak hebben. Het oefenen met het pompje kan de eerste tijd gevoelig zijn. Het is erg belangrijk dat u toch oefent.
  • U mag thuis gewoon douchen. Als de hechtingen verdwenen zijn, mag u ook baden.
  • Het is verstandig de eerste 2 dagen geen zware dingen te tillen.
  • Het is verstandig de eerste 2 weken niet te zwemmen, te fietsen of te sporten.
  • U mag de eerste 6 weken geen geslachtsgemeenschap hebben.
  • Bij pijn aan de wond mag u paracetamol gebruiken: maximaal 3x 1000 milligram per dag (tenzij de arts anders heeft geadviseerd).

Wanneer neemt u contact op met het ziekenhuis?

Neem contact op met het ziekenhuis:

• Als u koorts krijgt boven de 38.5 °C.
  • Als u pijnklachten heeft die niet verdwijnen na het innemen van pijnstilling.
  • Als u meerdere dagen bloed in uw urine blijft houden, wat niet minder wordt en waarbij de urine donkerrood van kleur is.
  • Als u naast bloed ook flinke bloedstolsels met de urine uitplast.
  • Als u zoveel moeite heeft met plassen, dat u het gevoel heeft de blaas niet helemaal leeg te kunnen plassen.
  • Als u plotseling helder rood bloed of pus verliest via de wond(jes).
  • Als er sprake is van roodheid of een zwelling van de wond(jes) die er eerder niet was.

Wat doet u bij problemen thuis ?

Krijgt u vóór uw controleafspraak meer pijn of blijft u pijn houden? Of zijn er andere problemen die te maken hebben met de operatie? Dan belt u het ziekenhuis.

Tijdens kantoortijden belt u naar de polikliniek Urologie, dan kunnen wij u het beste helpen. Het telefoonnummer is (073) 553 60 10. Heeft u een probleem buiten kantooruren dat echt niet kan wachten? Bel dan naar de afdeling Spoedeisende Hulp, (073) 553 27 00.

Bij vragen of problemen ná uw eerste controleafspraak belt u uw huisarts.

Heeft u geen controleafspraak in het ziekenhuis? Dan belt u met het ziekenhuis bij problemen in de eerste 10 dagen na de operatie. Ná 10 dagen belt u met uw  huisarts.

Vragen?

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen, neem dan contact op met de polikliniek Urologie, op werkdagen tussen 08.30 – 17.00 uur via telefoonnummer (073) 553 60 10.