Leefstijl bij kinderwens en tijdens uw zwangerschap

Een gezonde leefstijl is belangrijk als u graag zwanger wilt worden, maar ook als u eenmaal zwanger bent. 

U kunt het beste gezond eten, voldoende bewegen en bepaalde risico’s vermijden. We hebben de belangrijkste adviezen voor u op een rijtje gezet.  

Gezond eten

Een gezonde en gevarieerde voeding is belangrijk als u zwanger wilt worden of al zwanger bent. Dit is goed voor u en uw kind. Het Voedingscentrum heeft alle belangrijke adviezen voor u op een rijtje gezet. Er is ook een app Zwangerhap. Deze app geeft u meer informatie over gezonde voeding tijdens en uw zwangerschap.

Foliumzuur

Foliumzuur is een vitamine die goed is voor de gezondheid van uw ongeboren baby. Het verkleint de kans dat uw kindje geboren wordt met een aangeboren afwijking, zoals een open ruggetje, een hazenlip of open gehemelte. Het is daarom belangrijk dat u op tijd begint met het slikken van foliumzuur als u zwanger wilt worden. Meer informatie over wanneer u het beste kunt beginnen met het slikken van foliumzuur, hoeveel foliumzuur u moet slikken en hoe lang u moet doorgaan met het slikken van foliumzuur? Lees de folder ‘Zwanger worden? Slik eerst foliumzuur’ van het Erfocentrum.

Voorkom infecties

Het is belangrijk om infecties te voorkomen als u zwanger bent of wilt worden. Bepaalde infectieziekten kunnen namelijk schadelijk zijn voor u of uw ongeboren kind. Het RIVM geeft een aantal adviezen voor hoe u infecties tijdens de zwangerschap kunt voorkomen. Bijvoorbeeld: goed uw handen wassen, geen rauw vlees eten en niet zelf de kattenbak verschonen. U vindt alle adviezen in de folder ‘Voorkom infecties, uitgerekend nu’ op de website van het RIVM.

Alcohol, roken en drugs

Als u zwanger wilt worden, is het belangrijk dat u stopt met alcohol drinken, roken en drugs. Dit geldt ook voor uw partner. Alcohol, roken en drugs hebben namelijk een negatief effect op de vruchtbaarheid. Dit betekent dat u minder makkelijk zwanger wordt. Ook tijdens de zwangerschap kunt u beter geen alcohol drinken, niet roken en geen drugs gebruiken. Dit kan namelijk een negatief effect hebben op de ontwikkeling van uw ongeboren kindje. Meer informatie hierover vindt u in de brochure ‘Wat je moet weten over alcohol en roken, voor, tijdens en na de zwangerschap’ van het Trimbos Instituut.

Wilt u graag stoppen met roken en heeft u daarbij extra ondersteuning nodig? Kijk dan op de website www.rookvrijookjij.nl.
 

Risico’s op uw werk

Als u zwanger wilt worden, is het belangrijk dat u goed nadenkt over eventuele risico’s op uw werk. Werkt u of uw partner bijvoorbeeld met gevaarlijke stoffen? Dan kan dat uw vruchtbaarheid verminderen. Ook tijdens de zwangerschap kunnen bepaalde stoffen schadelijk zijn voor de gezondheid van uw kind. De meeste vrouwen ontdekken pas na een aantal weken dat zij zwanger zijn. De ontwikkeling van de baby is dan al in volle gang. Neem daarom op tijd contact op met de bedrijfsarts om te bespreken hoe u de risico’s kunt vermijden. Meer informatie hierover vindt u in de brochure ‘Kinderen krijgen? Denk na over de risico’s op uw werk’ van het RIVM.

Gezond bewegen

Als u gewend bent te sporten, kunt u dit tijdens uw zwangerschap gewoon blijven doen. Voldoende bewegen tijdens de zwangerschap is gezond. Ook kunt u tijdens uw zwangerschap deelnemen aan verschillende zwangerschapscursussen, zoals zwangerschapsgym, zwangerschapsyoga of zwangerschapszwemmen. Zorgt u er wel voor dat u uw lichaam niet overbelast.

Code GYN-773
Laatste revisie: 3 september 2020 - 12:32