Behandeling

Therapeutische peutergroep

De therapeutische peutergroep is bedoeld voor kinderen in de leeftijd van ongeveer 1,5 tot 4 jaar met een motorische ontwikkelingsachterstand.

Bij de groepsbehandeling helpen we kinderen om beter te bewegen, te communiceren (taal en spraak), te spelen en contact te maken met anderen. We moedigen hen aan, stimuleren hun ontwikkeling en sluiten zoveel mogelijk aan bij wat uw kind nodig heeft.

De peutergroep is geen kinderopvang, maar een vorm van revalidatiebehandeling. Uw kind komt 2 dagdelen per week naar het Kinderexpertisecentrum Atlent.

Hoe verloopt de behandeling?

Hier vindt u alle belangrijke informatie over de behandeling.

Praktische tips

MijnJBZ voor kinderen

Kinderen onder de 12 jaar en hun ouders kunnen niet inloggen in het dossier van het kind in MijnJBZ. Wilt u informatie in het dossier inzien? Dan kunt u mogelijk een machtiging voor uw kind aanvragen. Kijk voor de actuele informatie op www.mijnjbz.nl/machtiging.

Bekijk de zorgverzekering van uw kind

Controleer zelf vóór een afspraak in het JBZ of de zorg voor uw kind wordt vergoed:

  • Bekijk hier met welke zorgverzekeraars het JBZ een contract heeft.
  • Het hangt ook af van uw polis of uw zorgverzekeraar alle zorg volledig vergoedt. 
  • Voor kinderen tot 18 jaar hoeft geen eigen risico betaald te worden. Let op! Bijvoorbeeld bij bepaalde medicijnen, betaalt u wel een wettelijke eigen bijdrage. Dit is iets anders dan het eigen risico. 

     

Code REV-083
Laatste revisie: 27 oktober 2025 - 15:18
Hoe verloopt de behandeling?

Therapeutische peutergroep

De Therapeutische peutergroep is bedoeld voor peuters met een motorische ontwikkelingsachterstand. Dit kan alleen zijn, of in combinatie met andere achterstanden (bijvoorbeeld spraak of taal).

Het traject verloopt als volgt:

  • Uw kind komt eerst bij de revalidatiearts. Samen met u bekijkt de arts of de Therapeutische peutergroep geschikt kan zijn.
  • Er volgen observaties door de fysiotherapeut, ergotherapeut en logopedist van het revalidatieteam. Hierbij gebruiken we ook informatie van eerdere behandelaars, bijvoorbeeld onderzoek door de eigen kinderfysiotherapeut. De observaties worden mogelijk gedaan in de groep waar uw kind al aan meedoet. Of tijdens een aparte afspraak.
  • Daarna heeft u een gesprek met de betrokken therapeuten en de revalidatiearts. We bespreken samen met u of deelname zinvol is en welke doelen we stellen voor de behandeling van uw kind.

Uw kind volgt een vast en herkenbaar programma met vaste personen. Dit geeft duidelijkheid en rust. We werken met thema’s die passen bij het seizoen of de tijd van het jaar, bijvoorbeeld zomer, winter, vakantie, Sinterklaas en Kerst.

We stellen het programma samen in overleg met verschillende therapeuten uit het behandelteam. We letten erop dat alle belangrijke ontwikkelingsgebieden aan bod komen. Ook zorgen we dat het programma goed aansluit bij het niveau en de belevingswereld van de kinderen.

Vaste activiteiten en therapieën

In het programma zitten vaste activiteiten en therapieën die regelmatig terugkomen:

Kringactiviteit

Elke ochtend begint het programma met een kringactiviteit. De groep heeft hiervoor een vast ritueel. Samen met de kinderen zingen de pedagogisch medewerker en therapeuten een vast openingslied. Daarna bespreken ze het dagprogramma.

In de kring besteden we ook al aandacht aan het thema van die periode. De logopedist neemt een deel van de kringactiviteit over om te werken aan behandeldoelen. Denk aan oefenen met praten, luisteren en op je beurt wachten.

Groepsactiviteit

De pedagogisch medewerker en de therapeuten doen samen een therapeutische activiteit. Soms ligt de nadruk op grove motoriek, zoals klimmen en klauteren. Een andere keer werken de kinderen juist aan hun fijne motoriek, bijvoorbeeld aan tafel met scheuren of verven. Bij alle activiteiten blijft communicatie een belangrijk onderdeel.

Eten en drinken

De pedagogisch medewerker eet en drinkt samen met de kinderen. Als het nodig is, blijven ook de therapeuten in de groep om te helpen. Tijdens het eten en drinken letten we op verschillende dingen, zoals zithouding, bestek gebruiken, eten, drinken en communicatie.

Therapieblok

Oefenmomenten met fysiotherapie, ergotherapie of logopedie. De behandelingen kunnen persoonlijk, in een klein groepje of met de hele groep zijn.

Soms oefenen de therapeuten in de groepsruimte. Andere keren kiezen ze ervoor om op de gang of in een speciale oefenruimte te oefenen.

Combinatiebehandeling

Regelmatig krijgt uw kind een combinatiebehandeling. Daarbij oefenen 2 therapeuten tegelijk met uw kind.

Aanwezigheid is verplicht

We vinden het belangrijk dat uw kind altijd meedoet met het hele programma. Dit is nodig voor een goede opbouw van de behandeling. Ook voor de groep is dit belangrijk. Daarom is aanwezigheid op de afgesproken dagdelen verplicht.

Uw kind komt 2 dagdelen per week naar de therapeutische peutergroep. We kijken goed naar wat het beste past bij uw kind, zoals de groepssamenstelling, de beschikbaarheid en uw eigen mogelijkheden. In een groep zitten maximaal 8 kinderen.

  • Voor kinderen tot ongeveer 3 jaar is er een ochtendprogramma. Dit is op maandag- en woensdagochtend of dinsdag- en donderdagochtend van 9.00 – 12.00 uur. U kunt uw kind vanaf 8.45 uur brengen.
  • Voor kinderen vanaf ongeveer 3 jaar is er een middagprogramma op dinsdag van 13.30 – 16.30 uur en een ochtendprogramma op vrijdag van 9.00 – 12.00 uur.

Voor we beginnen, hebben we 15 minuten de tijd om uw kind goed te ontvangen. U kunt dan eventuele bijzonderheden met de pedagogisch medewerkers bespreken.

Aan het eind van het programma zijn de therapeuten de laatste 10 minuten beschikbaar om de ochtend of middag te bespreken en tips en adviezen mee te geven.

U regelt zelf het vervoer van en naar de peutergroep. Soms is taxivervoer mogelijk. De maatschappelijk werker kan u daarbij helpen.

In de Therapeutische peutergroep werkt een team van verschillende zorgverleners:

Revalidatiearts

Is de coördinator van het behandelteam en is eindverantwoordelijk. De arts controleert regelmatig hoe het gaat met uw kind. Ook bespreekt de arts de voortgang met u en met het behandelteam.

Pedagogisch medewerker (uw vaste contactpersoon) en assistent

De pedagogisch medewerker zorgt ervoor dat de behandeladviezen en doelen van de therapeuten worden verwerkt in het dagelijkse programma van uw kind. Samen met de pedagogisch assistent begeleidt de pedagogisch medewerker alle activiteiten in de groep. Zij zorgen voor een veilige en fijne sfeer en voor de dagelijkse verzorging van uw kind.

De pedagogisch medewerker is uw vaste contactpersoon. U kunt terecht met praktische vragen en vragen over de behandeling. Als het nodig is, bespreekt de pedagogisch medewerker uw vragen met andere zorgverleners van het behandelteam.

Krijgt uw kind een revalidatiecoach? Dan wordt de revalidatiecoach uw vaste contactpersoon. De pedagogisch medewerker is dat dan niet meer.

De pedagogisch assistent helpt vooral mee in de groep en ondersteunt de pedagogisch medewerker.

Revalidatiecoach

Bij kinderen die langere tijd revalidatie nodig hebben, is er vaak een revalidatiecoach. Dit is een vast en vertrouwd gezicht tijdens de behandeling van uw kind. De revalidatiecoach is vaak aanwezig, goed bereikbaar en uw eerste aanspreekpunt. Hij of zij:

  • houdt overzicht over de behandeling;
  • helpt bij het stellen van duidelijke doelen;
  • kijkt mee hoe de behandeling verloopt;
  • weet bij wie u of uw kind terecht kan met specifieke vragen.

U kunt met al uw vragen bij de revalidatiecoach terecht. Als er hulp nodig is van een andere specialist, weet de coach wie daarbij het beste kan helpen. De revalidatiecoach is niet alleen coach, maar ook behandelaar. Hij/zij ondersteunt uw kind om het beste uit zichzelf te halen en om het maximale uit de revalidatie te halen.

Fysiotherapeut

Helpt uw kind bij de ontwikkeling van de grove motoriek (zitten, kruipen, staan, lopen en wisselen van houdingen). De fysiotherapeut laat u ook zien hoe u thuis uw kind kunt uitdagen om te blijven oefenen.

De fysiotherapeut kan u adviseren over hulpmiddelen, zoals een loophulpmiddel, statafel of aangepaste fiets. Soms gebeurt dit samen met de ergotherapeut. Zij kunnen u ook helpen bij het aanvragen van deze hulpmiddelen of andere aanpassingen.

Ergotherapeut

Helpt uw kind bij de ontwikkeling van de fijne motoriek. Dat betekent oefenen met het gebruik van de handen en de samenwerking tussen ogen en handen (oog-handcoördinatie). De ergotherapeut kijkt bijvoorbeeld naar activiteiten zoals bouwen, knutselen, aan- en uitkleden of eten met bestek. Ze geeft u ook tips over de verzorging van uw kind.

U krijgt van de ergotherapeut oefeningen om thuis met uw kind te doen. Zo kunt u zelf helpen om de fijne motoriek te verbeteren. De ergotherapeut kan u adviseren over hulpmiddelen of aanpassingen, bijvoorbeeld bij zitten, verplaatsen, verzorging of wonen. Soms gebeurt dit samen met de fysiotherapeut.

Logopedist

Onderzoekt en behandelt uw kind op het gebied van mondmotoriek, eten, drinken en communicatie. Dat betekent bijvoorbeeld oefenen met kauwen, slikken, praten en andere manieren van communiceren.

De logopedist laat u zien hoe u thuis samen met uw kind kunt oefenen. Door tips en adviezen kan het drinken, eten en tandenpoetsen makkelijker gaan. Zo nodig, zoekt de logopedist samen met u naar een goede manier of hulpmiddel om de communicatie van uw kind te verbeteren. Een belangrijk advies is om thuis veel te praten met en tegen uw kind, ook tijdens gewone dagelijkse activiteiten.

Maatschappelijk werker

Overlegt tijdens de revalidatieperiode van uw kind regelmatig met het behandelteam. Ook heeft de maatschappelijk werker contact met u als dat nodig is.

De maatschappelijk werker bespreekt met u hoe het team werkt en kan u helpen bij praktische vragen. Bijvoorbeeld over vervoer of het aanvragen van indicaties en vergoedingen. Ook kan de maatschappelijk werker u ondersteunen bij emotionele vragen. Denk aan het omgaan met de situatie thuis, het verwerken van emoties, uw eigen belastbaarheid (hoeveel u aankunt) en het begeleiden van broertjes en zusjes.

De maatschappelijk werker bespreekt ook met u wat u verwacht van de revalidatie en het behandelteam. Het is belangrijk dat het team weet wat u nodig heeft aan hulp en adviezen. Omdat de behoeften van u en die van uw kind kunnen veranderen, blijft regelmatig contact met de maatschappelijk werker belangrijk.

De maatschappelijk werker is daarom vaak aanwezig bij het halen en brengen van uw kind. Zo is het makkelijk om even iets te bespreken.

Orthopedagoog/psycholoog

Het is belangrijk dat wij goed begrijpen hoe uw kind leert en zich ontwikkelt. Daarom kijkt de orthopedagoog of psycholoog naar de sociaal-emotionele ontwikkeling (hoe uw kind met gevoelens en anderen omgaat) en de cognitieve ontwikkeling (hoe uw kind denkt en leert).

Dit gebeurt door observatie in de groep en door onderzoek tijdens aparte afspraken. De orthopedagoog of psycholoog is regelmatig aanwezig in de Therapeutische peutergroep.

Ook bij vragen over gedrag of opvoeding kunt u bij hen terecht. Zij geven adviezen aan u en aan het behandelteam, zodat uw kind de best mogelijke begeleiding krijgt.

Het behandelteam kan niet zonder de ouders. Uw betrokkenheid is heel belangrijk. We verwachten dat u:

  • Thuis oefent met de behandeldoelen (adviezen en opdrachten) van de peutergroep.
  • Aanwezig bent bij meeloopmomenten en deelneemt aan thema-bijeenkomsten.

Bij deze momenten is uw aanwezigheid verplicht. Zo zorgen we er samen voor dat uw kind zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen.

We houden u regelmatig op de hoogte:

Map met informatie

Voordat uw kind start, krijgt u een map met praktische informatie voor u en uw kind.

Kennismaking

Bij observatie in de therapeutische peutergroep kijkt 1 of beide ouders de eerste keer mee in de groep. Zo kunt u zelf vragen stellen, de therapeuten kunnen aan u vragen stellen en u ziet wat uw kind allemaal meemaakt in de groep.

Meekijken tijdens de behandeling

Daarna kijkt u regelmatig een dagdeel mee in de groep en bij de verschillende therapieën. U krijgt van het behandelteam praktische tips en worden oefeningen voorgedaan. Zo kunt u thuis verder oefenen met uw kind.

Ouderportaal (app)

U krijgt via een app toegang tot een ouderportaal. Hierin houden we u op de hoogte van wat er gebeurt tijdens de Therapeutische peutergroep.

U kunt in de app ook vragen stellen aan het behandelteam of informatie doorgeven. Bijvoorbeeld wat uw kind thuis heeft meegemaakt of hoe het oefenen thuis gaat.

Teambespreking

We plannen ongeveer 1 keer per 4 maanden een teambespreking. U krijgt hiervoor een uitnodiging en een verslag, zodat u zich goed kunt voorbereiden. Uw revalidatiecoach belt u vooraf. Samen bespreekt u uw vragen en wensen, zodat deze duidelijk zijn voor de bespreking. Tijdens de teambespreking kijken we terug op de afgelopen periode en stellen we nieuwe doelen voor uw kind.

Soms blijkt dat de therapeutische peutergroep niet (meer) de beste plek is voor uw kind. Dit kan zijn omdat uw kind:

  • zich zo goed heeft ontwikkeld dat verdere behandeling niet meer nodig is;
  • andere zorg nodig heeft die beter past bij een andere zorgverlener;
  • door leer- of gedragsproblemen (zoals moeite met prikkels) niet voldoende kan profiteren van de Therapeutische peutergroep.

In dat geval zoeken we samen met u naar een passende oplossing, bijvoorbeeld behandeling in de eerstelijnszorg of een verwijzing naar een andere zorgverlener.

Belangrijk: Uw kind is niet aanwezig bij de teambespreking. We vinden het namelijk niet verstandig om over uw kind te praten terwijl uw kind erbij is. Zo kunnen we open met elkaar praten en kunt u zich volledig richten op het gesprek.

Vakanties

De peutergroep is gesloten:

  • 1 week in de meivakantie;
  • De 4 middelste weken in de zomervakantie;
  • 2 weken in de kerstvakantie.

Vergoeding

De Therapeutische peutergroep is een medisch specialistische revalidatiebehandeling (MSR) en valt onder de basisverzekering. De behandeling wordt volledig vergoed. Voor kinderen tot 18 jaar geldt geen eigen risico.

Als u nog vragen heeft, neemt u dan gerust contact met ons op. Wij zijn te bereiken via telefoonnummer (073) 200 55 01 op werkdagen van 08.30 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.30 uur.