Kersenbloesem in de binnentuin

Naar huis gaan met een blaaskatheter

Soms het is mogelijk dat u met ontslag gaat uit het ziekenhuis, terwijl u nog een blaaskatheter heeft.

We geven u hier informatie over hoe u met de katheter om moet gaan en wat u moet doen als er problemen zijn.

Een blaaskatheter thuis

MijnJBZ

Via MijnJBZ kunt u zelf een deel van uw persoonlijke en medische gegevens inzien die in het JBZ over u bekend zijn. Zie ook: Wat kan ik in MijnJBZ zien?

In het JBZ leiden we verpleegkundigen, coassis­tenten, artsen en andere zorgverleners op. Dit betekent dat bij uw afspraak soms meerdere zorgverleners aanwezig zijn. En het kan zijn dat u onderzocht of behan­deld wordt door een zorgverlener in opleiding. Deze zorgverlener werkt altijd onder supervisie van een gekwali­ficeerde zorgverlener.

Code URO-078
Laatste revisie: 5 april 2023 - 11:32
Een blaaskatheter thuis

Naar huis gaan met een blaaskatheter

Gebruiken van de blaaskatheter

Uw urine wordt via de katheter opgevangen in katheterzakken. U heeft 2 soorten katheterzakken meekregen naar huis:

• beenzakken
  • nachtzakken

Iedere katheterzak kan 1 week gebruikt worden.

Overdag

Gebruikt u de beenzak? Knip dan de geribbelde slang van de beenzak op de gewenste lengte af, boven één van de smalle gedeeltes, en sluit daarna het koppelstukje aan. Verwijder het grijze dopje van het koppelstukje om de zak aan te sluiten aan de katheter. Zorg dat de aftap gesloten is.

De beenzak bevestigt u met de beenbandjes aan het been. Er zitten 3 verschillende maten bij, zodat u kunt kiezen welke het beste past.

‘s Nachts

De beenzak blijft aangesloten aan de katheter. U kunt dan wel de beenzak losmaken van de beenbanden. Sluit een koppelstuk aan op de slang van de nachtzak. Nu kan de nachtzak gekoppeld worden aan de aftap van de beenzak. Zorg dat de aftap van de nachtzak dicht staat. Open daarna de aftap van de beenzak.

Bevestig de nachtzak aan uw bed met behulp van het bedrekje of leg de nachtzak in een bak of emmer op de grond. Zorg ervoor dat de katheter altijd lager hangt of ligt dan de blaas, ook als u rust. Zo kan de urine goed afvloeien. Leg de katheterzak niet in bed!

Sluit ‘s morgens de aftap van de beenzak en koppel de nachtzak af. Laat de urine uit de nachtzak in het toilet lopen. U kunt de nachtzak nu doorspoelen met lauwwarm water. Voeg eventueel een scheutje azijn toe aan het water om de urinegeur te neutraliseren. Gebruik zo nodig het trechtertje.

Vastmaken katheter

Maak gebruik van pleisters om de katheter op zijn plaats te houden.

• Voor mannen: leg de penis omhoog en plak de katheter met pleisters vast op de buik.
  • Voor vrouwen: plak de katheter met pleisters vast op het been.

Voorkom infecties

Om infecties te voorkomen, is het aan te raden de beenzak 1 week aangekoppeld te laten. Koppel daarom de beenzak niet onnodig af. Bij het afkoppelen van de beenzak ontstaat er namelijk een open verbinding naar de blaas.

Blaaskrampen zijn onwillekeurige samentrekkingen van een geprikkelde blaas.

Mensen die last van blaaskrampen hebben, geven vaak de volgende klachten aan:

• Pijn laag in de buik, net boven het schaambeen;
  • Urineverlies langs de katheter. Bij een suprapubisch katheter verliest men soms nog urine via de natuurlijke weg.
  • Mannen geven vaak ook pijn in de eikel aan.
  • Aandrang om te plassen of om te ontlasten.

Belangrijk is na te kijken of de katheter doorgankelijk is (komt er nog urine in de zak?)

Heeft u een van deze klachten neem dan contact op met polikliniek Urologie.

Een katheter levert meestal geen problemen op, zolang u geen infecties oploopt. De volgende leefregels helpen u infecties te voorkomen:

• Was regelmatig de huid rond de opening van de urinebuis met lauw water en droog de huid hierna zorgvuldig af.
  • Was ook de slang van de katheter. Dit doet u door van de urinebuis af naar voren te wassen.
  • Gebruik nooit talkpoeder of crème in de buurt van de opening van de urinebuis.
  • Was uw handen vóór en na het loskoppelen of vervangen van een opvangzak.
  • Probeer elke dag een douche te nemen. Hierbij kunt u uw beenzak aanhouden.
  • Mannen dienen het gebied onder de voorhuid zorgvuldig te wassen. Vrouwen moeten het gebied van de schaamlippen zorgvuldig wassen.

Andere adviezen om problemen te voorkomen zijn:

• Drink veel; minstens 2 liter per dag. Tenzij de arts u iets anders heeft voorgeschreven. Hierdoor spoelt u de blaas.
  • Beweeg voldoende. Wandelen of een andere vorm van dagelijkse beweging stimuleert de werking van de darmen. Een volle darm kan anders op de katheter drukken en het afvloeien van urine verhinderen.
  • Hang de katheterzak lager dan de blaas, anders kan de urine niet afvloeien.
  • Als er geen urine afvloeit, kunt u zelf nagaan of er een knik in de katheter zit die het afvloeien verhindert, of u genoeg drinkt en of de katheterzak niet te hoog hangt.

_______________________________________________________________________________________________________

Heeft u vragen na ontslag?

Neem dan contact op met het ziekenhuis.

• Tijdens kantooruren belt u met de polikliniek Urologie, telefoonnummer: (073) 553 60 10.
  • Voor dringende zaken ‘s avonds na 17.00 uur, ‘s nachts en in het weekend belt u met de Spoedeisende Hulp, telefoonnummer: (073) 553 27 00.

Heeft u problemen na ontslag?

Neem contact op met het ziekenhuis als u:

• koorts krijgt boven 38.5 °C;
  • veel minder plast terwijl u wel goed drinkt.