interne-geneeskunde-gesprek
Behandeling

Trombosebeen, behandeling

Een trombosebeen wordt behandeld met bloedverdunnende middelen. Om een trombosebeen te voorkomen krijgt u tijdelijk een elastissche kous (TED-kous).

Bij een trombosebeen is het belangrijk dat de behandeling meteen start. Hierdoor kan worden voorkomen dat de trombose zich uitbreidt of dat het stolsel in uw longen terechtkomt.

Hoe verloopt de behandeling?

Hier vindt u alle belangrijke informatie over de behandeling.

Wat neemt u mee?

Bij iedere afspraak in het ziekenhuis neemt u mee:

• een geldig identiteitsbewijs
  • uw Actueel Medicatie Overzicht (AMO).

Hier vindt u meer informatie over wat u moet meenemen.

Afspraak op onze hoofdlocatie in 's-Hertogenbosch? Meld u eerst digitaal aan. Lees hier hoe dit werkt.

Opleidingsziekenhuis

In het JBZ leiden we verpleegkundigen, coassis­tenten, artsen en andere zorgverleners op. Dit betekent dat bij uw afspraak soms meerdere zorgverleners aanwezig zijn. En het kan zijn dat u onderzocht of behan­deld wordt door een zorgverlener in opleiding. Deze zorgverlener werkt altijd onder supervisie van een gekwali­ficeerde zorgverlener.

Bekijk uw zorgverzekering

Het is uw eigen verantwoordelijkheid na te gaan of u verzekerd bent voor de zorg waarvoor u naar het Jeroen Bosch Ziekenhuis komt. Bekijk van tevoren uw polisvoorwaarden of informeer bij uw zorgverzekeraar.

Gegevens delen

Wilt u dat zorgverleners buiten het Jeroen Bosch Ziekenhuis uw medische gegevens kunnen inzien? Dan moet u het JBZ toestemming geven om uw gegevens beschikbaar te stellen.

Code ALG-015
Laatste revisie: 26 april 2023 - 10:15
Hoe verloopt de behandeling?

Trombosebeen, behandeling

Een trombosebeen wordt behandeld met bloedverdunnende middelen. Deze zijn er als:

• Tabletten, zoals rivaroxaban.
  • Onderhuidse injecties Fraxiparine® of Fraxodi®. Deze injecties worden alleen voorgeschreven bij patiënten met kanker.

De injecties werken direct bloedverdunnend. De tabletten werken langzamer.

U krijgt van uw behandelend arts een recept voor de injecties of voor de tabletten en een machtiging voor een steunkous. Met het recept haalt u de medicijnen bij de apotheek. U kunt er dan op tijd mee starten.

Injecties

• Krijgt u het recept Fraxiparine® voorgeschreven? Spuit dan om de 12 uur. Dus 2 keer per dag.
  • Krijgt u het recept Fraxodi® voorgeschreven? Dan spuit u 1 keer per dag.
  • De eerste injectie krijgt u in het ziekenhuis. Daarna spuit u zelf de injecties, of doet een mantelzorger of wijkverpleegkundige dit. Als u of uw mantelzorger gaat spuiten, dan leren wij u of uw mantelzorger hoe dit moet.
  • Als u Fraxiparine® of Fraxodi® gebruikt, dan komt u niet meer onder controle van de Trombosedienst. Uw behandelend arts draagt de behandeling over aan uw huisarts.
  • De lege spuitjes levert u in bij de apotheek.

Tabletten

De tabletten moet u zeker 3 maanden gebruiken en misschien wel langer. Dit bepaalt uw behandelend arts.

TED-kous

• U krijgt een TED-kous aangemeten op de Spoedeisendehulp/spoedpolikliniek. Dit is een tijdelijke trombose preventie kous. U draagt deze kous alleen overdag. U trekt de kous ’s morgens voordat u opstaat aan. U mag pas lopen nadat u de kous heeft aangetrokken.
  • Ongeveer 2 tot 3 weken nadat uw been uw dunner is geworden, laat u een elastische kous aanmeten. U maakt hiervoor een afspraak bij een winkel voor medische hulpmiddelen.
  • Kijk voor adressen in de telefoongids of op internet. Zoek in de telefoongids op 'medische hulpmiddelen' en op internet op 'elastische kous'.

Herstel thuis

Als uw klachten minder worden, mag u meer gaan lopen en bewegen. Het is belangrijk dat u bij klachten, zoals zwelling van het been of pijn, voldoende rust neemt. Neem contact op met uw huisarts als u klachten blijft houden, als deze erger worden of wanneer u het benauwd krijgt. Heeft u na een week geen klachten meer? Dan kunt u langzaam met uw gewone, dagelijkse activiteiten weer beginnen.

TED-kous (mobilisatiekous)

• U krijgt een TED-kous aangemeten op de spoedeisende hulp/spoedpolikliniek. Dit is een tijdelijke trombose preventie kous. U draagt deze kous alleen overdag. U trekt de kous ’s morgens voordat u opstaat aan. U mag pas lopen nadat u de kous heeft aangetrokken.
  • U maakt hiervoor een afspraak bij een winkel voor medische hulpmiddelen. Kijk voor adressen in de telefoongids of op internet. Zoek in de telefoongids op 'medische hulpmiddelen' en op internet op 'elastische kous'.

Wanneer komt u op controle?

Na enkele weken komt u voor controle bij de arts. De secretaresse maakt hiervoor een afspraak voor u bij de polikliniek Interne Geneeskunde.

Heeft u nog vragen dan kunt u bellen naar de polikliniek Interne Geneeskunde, telefoonnummer (073) 553 30 81.