Blijven slapen bij uw pasgeboren kind

Is uw kindje geboren en moet uw kindje in het ziekenhuis blijven? Ook dan is het heel belangrijk dat u en uw partner een goede band opbouwen met uw kind.

Daarom bieden we u en uw partner de mogelijkheid om 24 uur per dag bij uw kind te zijn. Dit geldt voor u als gezonde moeder maar ook als het medisch noodzakelijk is dat u in het ziekenhuis moet blijven. We zorgen ervoor dat u beiden zoveel mogelijk bij uw kind kunt blijven. Hoe meer u betrokken bent bij de zorg van uw kind, hoe fijner dit voor uw kind is. Dit maakt de overgang naar de thuissituatie ook gemakkelijker.

We maken een onderscheid in verblijf tijdens en na het kraambed. De eerste 8 dagen na uw bevalling noemen we het kraambed. Tijdens deze dagen gelden er andere vergoedingen dan de dagen na uw kraambed. Hieronder leest u meer over het verschil.

Pasgeboren baby op de verpleegafdeling Verloskunde

Tijdens het kraambed

U blijft tijdens uw kraambed slapen

• U verblijft samen met uw kindje op één kamer en u wordt tijdens deze periode ingeschreven als kraamvrouw of gezonde moeder.
  • Uw partner kan ook op de kamer verblijven en overnachten.
  • Kraambed controles worden verzorgd, zoals in de thuissituatie.
  • Flesvoeding is gratis.
  • Maaltijden voor de moeder zijn gratis. Uw partner kan tegen betaling via OnsMenuVoorU een maaltijd bestellen. De kosten voor de broodmaaltijd zijn €3,50 en warme maaltijd €7,00.
  • Als u tijdens het kraambed de keuze maakt om te blijven slapen, kunt u in de tussentijd niet naar huis. Heeft u toch de wens om naar huis te gaan, dan wordt de periode van het kraambed afgesloten. Dan geldt, dat wat bij het kopje 'u blijft tijdens uw kraambed niet slapen' voor u. Een wandeling over het ziekenhuisterrein is in overleg met de verloskundige toegestaan.
  • Eigen risico. De ziekenhuisopname valt bij de meeste zorgverzekeraars onder de basisverzekering. Dat betekent dat u hiervoor bent verzekerd. Als u hierover twijfelt, kunt u dit navragen bij uw zorgverzekeraar. Alleen als u het wettelijke eigen risico van dat jaar nog niet (helemaal) heeft betaald, ontvangt u een rekening van de zorgverzekeraar.

U blijft tijdens uw kraambed niet slapen

• U kunt overdag bij uw kind verblijven maar slaapt ’s nachts thuis. Uw partner kan ’s nachts wel bij uw kind verblijven onder de noemer ‘rooming-in’. Dan gelden de regels die onderaan genoemd worden onder ‘gast’rooming-in.
  • De controle door de 1e lijns verloskundige en de controles tijdens uw kraambed gebeuren thuis. U maakt hierover zelf de afspraken met de door u gekozen kraamzorgorganisatie.
  • Bij borstvoeding en/of kolven krijgt u de materialen/hulpmiddelen gratis.
  • U bent zelf verantwoordelijk voor meenemen van spullen, zoals maandverband en borstkompressen.
  • Flesvoeding is gratis.
  • U en uw partner kunnen tegen betaling een maaltijd bestellen via OnsMenuVoorU. De kosten voor de broodmaaltijd zijn €3,50 en warme maaltijd €7,00.
  • Eigen risico. De ziekenhuisopname valt onder de basisverzekering. Dat betekent dat u hiervoor bent verzekerd. Wanneer u alleen overdag blijft, gaat dit niet ten koste van uw eigen risico.

Na het kraambed

Na 8 dagen is uw kraambed voorbij. We noemen dit het afsluiten van het kraambed. Ook na het afsluiten van het kraambed bent u beiden van harte welkom om bij uw kind te blijven slapen. Dan kunnen we samen voor uw kind zorgen.

U blijft na uw kraambed niet slapen

• U en/of uw partner kunnen overdag bij uw kind op de kamer verblijven.
  • Bij borstvoeding en/of kolven krijgt u de materialen/hulpmiddelen gratis.

U blijft na uw kraambed slapen (en uw kind is jonger dan 28 dagen)

• U verblijft samen met uw kindje op één kamer en u wordt tijdens deze periode ingeschreven als gezonde moeder tot de 28e dag. Daarna wordt u ingeschreven als ‘gast’ rooming-in moeder (zie hieronder)
  • Flesvoeding is gratis.
  • Maaltijden voor de moeder zijn gratis. Uw partner kan tegen betaling een maaltijd bestellen via OnsMenuVoorU. De kosten voor de broodmaaltijd zijn €3,50 en warme maaltijd €7,00.
  • Eigen risico. De ziekenhuisopname valt bij de meeste zorgverzekeraars onder de basisverzekering. Dat betekent dat u hiervoor bent verzekerd. Als u hierover twijfelt, kunt u dit navragen bij uw zorgverzekeraar. Alleen als u het wettelijke eigen risico van dat jaar nog niet (helemaal) heeft betaald, ontvangt u een rekening van de zorgverzekeraar. Wanneer u geen aanspraak wilt maken op uw eigen risico, heeft u de mogelijkheid om als 'gast' rooming-in moeder ingeschreven te worden.

'Gast' rooming-in moeder

U kunt ook als 'gast' rooming-in moeder ingeschreven worden. U mag dan wél blijven slapen. U bent een 'gast' rooming-in moeder als:

• Uw kind na 28 dagen nog in het ziekenhuis moet blijven.
  • Uw kind na 8 dagen na de bevalling wordt opgenomen en u wel wilt blijven slapen, maar niet ingeschreven wil worden als gezonde moeder.

Dan gelden de volgende regels

• U en/of uw partner kunnen 24 uur per dag bij uw kind op de kamer verblijven
  • Bij borstvoeding en/of kolven krijgt u de materialen/hulpmiddelen gratis.

Als u nog vragen heeft, stel ze dan gerust aan de verpleegkundige.

Code GYN-743
Laatste revisie: 11 januari 2024 - 08:37