20220914 - Nieuws - Leven de dood!-week - Ko en Loesjean van Krieken

Zorg in de laatste levensjaren - patiënten en naasten

Jij bent de enige die weet wat jij nodig hebt om iedere dag zo fijn mogelijk te leven. Ook als de dood nabij is.

In Den Bosch en omgeving werken wij samen om zoveel mogelijk aan jouw wensen en behoeften tegemoet te komen. Ten aanzien van jouw overlijden en de zorg of hulp die je wil ontvangen in de tijd daarvoor.

Om gehoor te geven aan dat wat jij belangrijk vindt, is het nodig dat wij het gesprek daarover aangaan. Over de dood en over de zorg die je daaraan voorafgaand wil ontvangen.

Wie mag er bij je zijn, welke zorgen heb je, waar wil je zorg ontvangen en uiteindelijk; waar wil je bij voorkeur overlijden? Wanneer je hier tijdig over nadenkt en over praat met ons en je dierbaren, dan geeft dat rust. Niet alleen bij jouzelf maar ook bij je dierbaren.

Bekijk hier de fimpjes van Martijne van den Hurk, Mustafa Bulut en Govert Weinberg. Zij spreken over hun eigen ervaring met zorg in de laatste levensjaren.

Proactief zorgplan

Het proactief zorgplan wordt nu nog niet in elke zorgorganisatie in Den Bosch en omgeving gebruikt. Het idee is dat dit straks wel het geval is. In het proactief zorgplan kun je invullen hoe je leven eruitziet op dit moment en wat en wie belangrijk daarin zijn voor je. Je kunt op elk moment dingen in het plan wijzigen. Er kan tenslotte wat veranderen in je wensen. Ook ten aanzien van je behandeling. Het is niet een soort trein waar je niet meer uit kunt stappen. Je kunt per station nog bedenken of en hoe je verder wil. Dit zorgplan kun je bespreken met je dierbaren en je zorgverleners. Je zorgverlener kan ernaar vragen of je kunt zelf initiatief nemen. Zo weet iedereen wat je wil.

Hoe ga je het gesprek aan?

Niemand zal ontkennen dat het gesprek over de dood lastig is. Want wanneer heb je het erover met je dierbaren?

Op de website 'Ik wil met je praten' vind je meer tips hoe je het gesprek aan kunt gaan.

Wij werken voor jou samen

Verschillende (zorg)organisaties werken in de Bossche regio samen onder de naam Fijn Leven in de Bossche regio. Hun doel is jou de juiste zorg of hulp, door de juiste persoon op de juiste plek te geven. Zij gaan daarbij uit van wat voor jou belangrijk is. Dat weet jij namelijk het beste. Je familie en vrienden, je gezondheid, je omgeving en je werk bijvoorbeeld. Jij weet dus ook wat jij nodig hebt om iedere dag zo fijn mogelijk te leven. Ook als de dood nabij is.

Hieronder vind je een overzicht van welke organisaties samenwerken op het onderwerp Zorg in de laatste levensjaren. Naast deze organisaties zijn ook inwoners van Den Bosch en omgeving betrokken.

• Stichting Farent
  • Gemeente ’s-Hertogenbosch
  • Vivent
  • Brabantzorg
  • Laverlof
  • Zorggroep Elde Maasduinen
  • Mijzo
  • Van Neynsel
  • Jeroen Bosch Huisartsen
  • Jeroen Bosch Ziekenhuis
  • Thuisbasis Brabant
  • Hospice de Duinsche Hoeve
  • Sante
  • VPTZ
  • Netwerk Palliatieve Zorg ’s-Hertogenbosch-Bommelerwaard

Meer informatie

Aan het onderwerp Zorg in de laatste levensjaren wordt landelijk aandacht gegeven en er is dus op internet veel informatie voor handen. Via deze pagina kom je mogelijk bij informatie die voor jou interessant is, op deze pagina vind je praktische hulpmiddelen.

Code ALG-115
Laatste revisie: 16 augustus 2023 - 11:37