Tips bij MS

Tips voor uzelf

Laat MS niet uw leven bepalen

Zeker in het begin is dit niet makkelijk voor u (en mogelijk ook uw partner of andere familieleden). U kunt het ook niet negeren. Maar het is wellicht goed om in gedachten te houden dat u over enige tijd weer wel tijd en aandacht hebt voor de zaken die u vroeger bezig hielden. Gebruik perioden waarin het goed gaat voor leuke dingen (samen of alleen).

Maak haalbare plannen

Er is geen grotere frustratie dan een onhaalbaar doel. U kunt beter meerdere kleine plannetjes en doelen stellen zodat u zeker weet dat ze binnen uw mogelijkheden liggen. Dit zorgt ook voor momenten van voldoening.

Schep duidelijkheid over wat u wel en niet kunt

Na verloop van tijd leert u uzelf en uw lichaam met MS beter kennen. U weet dan vaak beter om te gaan met bijbehorende beperkingen. Door de realiteit onder ogen te zien, wordt het ook makkelijker om uw omgeving duidelijk te maken dat u niet zielig bent, en wat u nog wel of wat u niet meer kunt.

Blijf maatschappelijk actief

Het is goed om binnen uw mogelijkheden te zoeken naar taken en/of bezigheden die buiten uw directe persoonlijke leven vallen. Liefst buitenshuis.

Leef bij (en pluk) de dag

Soms dwingt de MS u gemaakte plannen te veranderen. Probeer daar actief en flexibel mee om te gaan: “Dit lukt even niet, wat hebben we voor alternatieven?” Probeer bij de dag te leven en maak zonodig een reserveplan.

Humor relativeert

Humor ontspant en relativeert. Probeer u te richten op wat u nog wél kunt. Lichamelijke zorgen kunnen ontspanning in de weg staan, met meer geestelijke zorgen als resultaat.

Beweeg

Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen van bewegen vrolijker en helderder worden. Stem wel uw activiteit af op wat u aankunt. Kijk voor meer informatie bij MS en sport.

Blijf niet met vragen zitten

Een dokter die de tijd voor u neemt en uw zorgen en klachten serieus neemt, kan voor veel geruststelling zorgen. Bent u onvoldoende geïnformeerd door uw arts of heeft u nog onbeantwoorde vragen? Vraag om verduidelijking; schakel eventueel uw MS-verpleegkundige in.

Ontspan

Ontspannen zijn, is goed voor alles. Meditatie en ontspanningstechnieken kunnen u helpen om eventuele spanning de baas te worden. Soms is een behandeling met rustgevende medicijnen nodig, of een bezoek aan een psycholoog.

Tips voor partners

Trek een duidelijke grens

Spreek uw verwachtingen duidelijk uit. Schaam uzelf niet om een grens te trekken. Spreek af wat u wel en niet doet. Denk aan een taakverdeling waarin u de zwaardere lichamelijke taken voor uw rekening neemt en de lichte taken aan uw partner overlaat. Spreek duidelijk af wanneer u beschikbaar bent en wanneer niet. Overleg samen hoe u de resterende behoefte aan hulp kunt invullen.

Neem elkaar serieus

Het lichaam van uw partner is wellicht veranderd, maar de persoon er in is nog steeds dezelfde. Diezelfde partner heeft wel nieuwe behoeften. Dit vraagt om aanpassingsvermogen van de omgeving en met name van u als partner. Luister naar elkaars wensen en neem die serieus. De MS-verpleegkundige kan u informeren over allerlei praktische zaken zoals hulpmiddelen, aanpassingen, maar ook over psychische hulpverlening.

Laatste revisie: 7 december 2018 - 09:22