Bloedprikken bij volwassenen bij de Bloedafname

Onderzoek naar een bloedstolsel in het been (trombose)

Bij onderzoek naar trombose in het been onderzoeken we uw bloed met een d-dimeertest.

Als uw huisarts vermoedt dat u een bloedstolsel (trombose) in uw been heeft, is het belangrijk dat we onderzoeken of dit inderdaad het geval is. Op basis van uw klachten weet de huisarts wat de kans is dat u een bloedstolsel heeft; of deze kans klein (lage verdenking) of groot (hoge verdenking) is.

Hoe verloopt het onderzoek?

Wat neemt u mee?

Neem naar uw afspraak uw geldig legitimatiebewijs mee. Hier vindt u meer informatie over wat u moet meenemen.

Afspraak op onze hoofdlocatie in 's-Hertogenbosch? Meld u eerst digitaal aan. Lees hier hoe dit werkt.

Gegevens delen

Wilt u dat zorgverleners buiten het Jeroen Bosch Ziekenhuis uw medische gegevens kunnen inzien? Dan moet u het JBZ toestemming geven om uw gegevens beschikbaar te stellen.

Code LAB-026
Laatste revisie: 11 oktober 2023 - 10:34
Hoe verloopt het onderzoek?

Onderzoek naar een bloedstolsel in het been (trombose)

Stappen bij een kleine kans op een bloedstolsel in uw been

• U meldt zich op de polikliniek Bloedafname van het Jeroen Bosch Ziekenhuis, locatie ‘s-Hertogenbosch (Gebouw B, Verdieping 0, Ontvangst 3).
  • De medewerker van de polikliniek Bloedafname neemt bloed bij u af. Dit bloed wordt op de polikliniek onderzocht. Het laboratorium doet de zogenaamde d-dimeer test. Deze test toont aan of er bloedstolsels in het lichaam zijn. De uitslag van deze test is binnen 30 minuten bekend. Een medewerker van het laboratorium komt u de uitslag vertellen.
  • Als de uitslag van de test negatief is (dit betekent dat u geen bloedstolsel in uw been heeft), kunt u weer naar huis.
  • Als de uitslag van de test positief is (dit betekent dat u mogelijk wel een bloedstolsel in uw been zou kunnen hebben), is verder onderzoek nodig. De medewerker van de polikliniek Bloedafname brengt u naar de afdeling Radiologie.
  • Daar krijgt u een echografie van het been. Met dit eenvoudige, pijnloze onderzoek kan de radioloog zien of er een bloedstolsel in uw been zit.
  • Als de radioloog geen stolsel vindt met de echografie, kunt u naar huis. Zijn uw klachten na 5 tot 7 dagen niet verbeterd? Neem dan opnieuw contact op met de huisarts.
  • Als de radioloog een stolsel in uw been vindt, krijgt u de diagnose: trombosebeen (diep veneuze trombose, DVT). U wordt direct doorverwezen naar de polikliniek Interne Geneeskunde, de Spoedeisende Hulp of naar de eigen huisarts om behandeling snel te starten.

Stappen bij een grote kans op een bloedstolsel in uw been

• U meldt zich op de polikliniek Radiologie van het Jeroen Bosch Ziekenhuis (Gebouw B, Verdieping 0, Ontvangst 4) voor echografie van het been. Een echografie is een eenvoudig, pijnloos onderzoek waarmee de radioloog kan zien of er een stolsel in uw been zit. Uw huisarts heeft deze spoedafspraak voor u gepland.
  • Als de radioloog wel een stolsel in uw been vindt, krijgt u de diagnose: trombosebeen (diep veneuze trombose, DVT). U wordt direct doorverwezen naar de polikliniek Interne Geneeskunde, de Spoedeisende Hulp of naar de eigen huisarts om behandeling snel te starten.