'Als techneut vind ik een app helemaal top'

Pieter van Overbeek is 31 jaar oud en woont met zijn vrouw en 10 maanden oude dochtertje in Boxtel. Het liefst had hij zijn tijd gebruikt om hun huis op te knappen en een thuis te maken voor zijn groeiende gezin. Helaas liep dit anders. Door een aangeboren hartafwijking veroorzaakte een besmetting met de streptokokkenbacterie schade aan zijn hartklep. “Mijn gezondheid heeft ons leven op zijn kop gezet. Gelukkig kan ik gebruikmaken van thuismonitoring en ben ik nu veel thuis bij mijn gezin”

Meneer van Overbeek foto voordeur

Pieter wist voor zijn streptokokkeninfectie helemaal niet dat hij en aangeboren hartafwijking heeft. Voordat hij ziek werd zat hij veel op zijn mountainbike en werkte hij fulltime als tekenaar constructeur. “Ik kreeg ongrijpbare klachten en heb hier een tijdje mee rondgelopen. Toen ik in het Jeroen Bosch Ziekenhuis kwam, is alles heel snel gegaan. Daar is vastgesteld dat ik een aangeboren hartafwijking heb.”

In oktober 2022 wordt de hartklep van Pieter operatief vervangen. Zijn cardioloog in het JBZ wijst hem op thuismonitoring. Via een app op zijn telefoon kan hij zijn eigen gezondheidswaarden meten en doorsturen naar het monitoringscentrum in het JBZ. Pieter: “Als echte techneut vind ik een thuismonitoringsapp helemaal top. Ik vind het fijn om zelf controle te hebben over mijn gezondheid. Als ik wil, kan ik de hele dag metingen uitvoeren en in contact komen met een verpleegkundige.”

Momenteel zit Pieter in een revalidatietraject. Na zijn eerste operatie heeft hij nog een ingreep ondergaan om een stent te plaatsen. “Het geeft vertrouwen dat er vanuit het JBZ meegekeken wordt naar mijn gezondheid. Ik hoef mijn huis niet te verlaten om naar ziekenhuiscontroles te gaan, maar heb snel contact met een verpleegkundige via de app.” Voor Pieter is thuismonitoring echt een uitkomst: “Thuismonitoren geeft een veilig gevoel, ik heb meer inzicht in mijn gezondheid en ik kan veel bij mijn gezin zijn.”

Lees hier meer over het Monitoringscentrum.

Laatste revisie: 4 april 2023 - 16:17