Patiënt krijgt een EEG onderzoek

E.E.G. na een nacht wakker blijven voor onderzoek (Slaapdeprivatie)

Bij het E.E.G. onderzoek na slaapdeprivatie meten we de activiteit van de hersenen bij de overgang van waak naar slaap.

Dit gebeurt met behulp van elektroden. Het is belangrijk dat u de nacht voor het onderzoek niet slaapt.

Hoe verloopt het onderzoek?

Hier vindt u alle belangrijke informatie over uw onderzoek.

Wat neemt u mee?

Bij iedere afspraak in het ziekenhuis neemt u mee:

• een geldig identiteitsbewijs
  • uw Actueel Medicatie Overzicht (AMO).

Hier vindt u meer informatie over wat u moet meenemen.

Afspraak op onze hoofdlocatie in 's-Hertogenbosch? Meld u eerst digitaal aan. Lees hier hoe dit werkt.

Opleidingsziekenhuis

In het JBZ leiden we verpleegkundigen, coassis­tenten, artsen en andere zorgverleners op. Dit betekent dat bij uw afspraak soms meerdere zorgverleners aanwezig zijn. En het kan zijn dat u onderzocht of behan­deld wordt door een zorgverlener in opleiding. Deze zorgverlener werkt altijd onder supervisie van een gekwali­ficeerde zorgverlener.

Bekijk uw zorgverzekering

Het is uw eigen verantwoordelijkheid na te gaan of u verzekerd bent voor de zorg waarvoor u naar het Jeroen Bosch Ziekenhuis komt. Bekijk van tevoren uw polisvoorwaarden of informeer bij uw zorgverzekeraar.

Gegevens delen

Wilt u dat zorgverleners buiten het Jeroen Bosch Ziekenhuis uw medische gegevens kunnen inzien? Dan moet u het JBZ toestemming geven om uw gegevens beschikbaar te stellen.

Code NEU-015
Laatste revisie: 25 juli 2023 - 11:34
Hoe verloopt het onderzoek?

E.E.G. na een nacht wakker blijven voor onderzoek (Slaapdeprivatie)

• U moet de nacht voor het onderzoek wakker blijven. U mag de 24 uur voor het onderzoek ook niet slapen.
  • Advies is om niet teveel koffie/thee/cola (cafeïne) te gebruiken. Na 04.00 uur ’s nachts mag u geen koffie, thee of cola meer drinken.
  • U mag roken tot 30 minuten voor het onderzoek.
  • Om het E.E.G. onderzoek goed uit te kunnen voeren is het belangrijk dat u de avond voor het onderzoek uw haren wast en geen gel, haarlak en dergelijke gebruikt.

Vervoer naar huis

Wij adviseren u dringend om niet zelfstandig naar huis te gaan met de auto of het openbaar vervoer. Regel daarom iemand die u naar huis kan brengen.

Waar heeft u uw afspraak?

Het onderzoek vindt plaats op de Klinische Neurofysiologie (KNF), gebouw C, verdieping 1, ontvangst 5.

Voor het onderzoek

• Meestal wordt een elastische muts met elektroden gebruikt. Soms plakt de laborant de losse elektroden met pasta op uw hoofd.
  • Voor een goede werking brengt de laborant onder de elektroden een contactgel aan en wordt er wat over uw hoofdhuid gekrabbeld met een hol buisje.

Tijdens het onderzoek

• De elektroden worden via draadjes met het E.E.G. apparaat verbonden. Het apparaat registreert de activiteit van uw hersenen. Op het beeldscherm is dit te zien als een soort golfjes.
  • Tijdens het onderzoek ligt u op een bed in een verduisterde kamer. U hoeft geen moeite meer te doen om wakker te blijven. U mag zelfs gaan slapen.
  • Aan het eind van het onderzoek vraagt de laborant u om een aantal opdrachten uit voeren, zoals uw ogen openen en weer sluiten. Ook wordt er een lamp voor u geplaatst die af en toe gaat knipperen.
  • Tijdens het onderzoek neemt de laborant beeld en geluid op. Deze beelden worden alleen gebruikt voor het onderzoek. Als er geen bijzonderheden zijn opgenomen, verwijderen we de beelden.

Het totale onderzoek duurt ongeveer 1 uur.

Na het onderzoek verwijdert de laborant het kapje of de losse elektroden met de pasta.U kunt thuis uw haren wassen met shampoo. Eventuele achtergebleven pastaresten worden zo verwijderd.

De uitslag van het onderzoek krijgt u van uw behandelend arts, bij uw eerstvolgende afspraak op de polikliniek.

Als u nog vragen heeft dan kunt u deze voor het begin van het onderzoek stellen. Ook kunt u bellen met de afdeling Klinische Neurofysiologie, telefoonnummer (073) 553 86 80.