De klachtencommissie
Bij de Klachtencommissie kunt u klachten over de zorg op een onpartijdige wijze laten behandelen en beoordelen. De commissie beoordeelt of uw klacht gegrond of ongegrond is.
Translate instructions
If you wish to view the page on your phone or tablet, then the steps below may not work. Please switch to a desktop computer to translate this website. For translating the text, please follow this instruction:
1. Select the text you want to translate.
2. Choose ‘Vertalen’.
3. Select the language you prefer.
4. You can read and/or listen to the translated text (by Google).
De klachtencommissie kan in haar uitspraak ook aanbevelingen doen aan de Raad van Bestuur van het ziekenhuis. Deze aanbevelingen zijn bedoeld om de zorg te verbeteren. De Klachtencommissie kan zelf geen veranderingen in het ziekenhuis doorvoeren. Ook behandelt de Klachtencommissie geen schadeclaims en kan zij geen schadevergoedingen toekennen.
Onderzoek door de Klachtencommissie
Tijdens de behandeling van uw klacht doet de commissie onderzoek. Daarbij geldt altijd dat beide partijen gehoord worden: u als klager én degene over wie de klacht gaat. Het onderzoek verloopt meestal zo:
- Eerst vindt een schriftelijk ronde van hoor en wederhoor plaats.
- Daarna kan een informatief gesprek volgen met een delegatie van de Klachtencommissie, u en de betrokkene(n). Soms is er in plaats daarvan een tweede schriftelijke ronde.
- Zo nodig vraagt de commissie ook informatie aan andere betrokkenen of deskundigen.
De Klachtencommissie stelt daarna haar oordeel op. U, de betrokken zorgverlener en de Raad van Bestuur van het ziekenhuis krijgen dit oordeel en eventuele aanbevelingen binnen de afgesproken termijn schriftelijk toegestuurd.
Nadat uw klacht is behandeld bij de Klachtencommissie, kunt u dezelfde klacht niet meer laten bemiddelen door de klachtenbemiddelaar. Alle punten van uw klacht zijn namelijk al behandeld. Extra bemiddeling heeft dan geen toegevoegde waarde.
Samenstelling klachtencommissie
De Klachtencommissie bestaat momenteel uit 9 personen. De voorzitter en vicevoorzitter zijn externe leden. Zo is de onafhankelijkheid van de commissie gegarandeerd. De andere leden van de commissie vertegenwoordigen verschillende medische en verpleegkundige disciplines binnen het ziekenhuis. De ambtelijk secretaris is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken van de commissie, dit is Mw. Monique Kaanders.
Hoe dient u uw klacht in?
U kunt uw klacht bij de Klachtencommissie alleen schriftelijk indienen.
- Binnen 2 weken ontvangt u een brief met de bevestiging dat uw klacht is ontvangen.
- In deze brief staat ook uitleg over de werkwijze van de Klachtencommissie.
- De Klachtencommissie volgt altijd een vaste procedure.
Zo nodig kan de klachtenbemiddelaar u helpen met het schrijven van de klachtbrief aan de Klachtencommissie. De behandeling van uw klacht door de Klachtencommissie is gratis. Krijgt u hulp van een advocaat of adviseur? Dan betaalt u die kosten zelf.
De Klachtencommissie doet geen uitspraak in strafzaken of tuchtrechtelijke zaken. Ook anonieme klachten worden niet behandeld.
Procedure bij klacht Klachtencommissie
De Klachtencommissie volgt een vaste officiële procedure bij de behandeling van uw klacht:
- Na ontvangst van uw klachtbrief wordt u gebeld door de ambtelijk secretaris van de Klachtencommissie. Zij legt uit hoe de commissie werkt en bespreekt of dit past bij uw behoeften en wensen. Als dat zo is, krijgt u een schriftelijke bevestiging dat wij uw klacht hebben ontvangen. In deze brief staat een korte samenvatting welke aspecten van de klacht worden behandeld. U ontvangt hierbij ook een machtigingsformulier. Hiermee geeft u toestemming dat de klachtencommissie uw dossier mag inzien en informatie mag opvragen.
- Zodra de Klachtencommissie de ondertekende machtiging en een kopie van uw identiteitsbewijs heeft ontvangen, stuurt zij een kopie van uw klachtbrief door naar de betrokkene(n) en/of een supervisor of manager. Zij krijgen 2 weken de tijd om schriftelijk te reageren. Meestal worden ook medische of verpleegkundige dossiers opgevraagd.
- U ontvangt alle reacties en gegevens die belangrijk zijn voor de behandeling van uw klacht.
- U mag hier schriftelijk op reageren. U kunt ook aangeven of u liever mondeling gehoord wilt worden (informatief gesprek). De klachtencommissie beslist of dit gesprek doorgaat, maar houdt zoveel mogelijk rekening met uw voorkeur.
- Als u schriftelijk reageert, wordt dit weer voorgelegd aan de aangeklaagde(n). Zij krijgen weer 2 weken de tijd om hierop te reageren.
- Na de tweede schriftelijke ronde of na het informatief gesprek, bespreekt de Klachtencommissie alle verzamelde informatie in haar reguliere vergadering.
- Eventueel kan de Klachtencommissie ook de mening van een externe deskundige vragen voordat zij uitspraak doet.
- Als het hele onderzoek is afgerond, doet de Klachtencommissie uitspraak. De Klachtencommissie kan uw klacht 'gegrond' of 'ongegrond' verklaren.
- Gegrond betekent dat het onderzoek door de commissie heeft uitgewezen dat de klacht terecht is.
- Ongegrond betekent dat de commissie op basis van de verzamelde gegevens van mening is dat de klacht niet terecht is of dat er geen of te weinig informatie is om dit vast te stellen. De Klachtencommissie legt altijd in de uitspraak uit hoe zij tot dit oordeel is gekomen.
- U en de aangeklaagden(n) ontvangen de uitspraak van de Klachtencommissie schriftelijk. De Raad van Bestuur krijgt ook een kopie van de uitspraak en reageert naar u en aangeklaagde(n). Dit gebeurt meestal binnen 1 maand na de uitspraak van de Klachtencommissie.
Richtlijnen klachtenbrief
De klachtencommissie van het Jeroen Bosch Ziekenhuis onderzoekt klachten onafhankelijk en onpartijdig en beoordeelt deze.
Om uw klacht in behandeling te nemen, moeten de volgende gegevens in uw brief staan:
Persoonlijke gegevens
- Uw naam, adres en geboortedatum.
- Als u namens iemand anders een klacht indient: de naam, adres en geboortedatum van die persoon.
Gegevens over uw behandeling
- De periode van de behandeling (liefst begin- en einddatum).
Uw klacht
Beschrijf in uw brief:
- Welke fouten door schuld er volgens u zijn gemaakt.
- Wanneer dit is gebeurd.
- Zo mogelijk beschrijft u ook wat er anders had moeten gebeuren.
Tips voor een duidelijke klachtbrief
Om uw klacht goed te kunnen beoordelen, vragen wij u:
- Geef meerdere klachten een nummer.
- Beschrijf uw klacht(en) kort en duidelijk. Te veel details maken het voor de klachtencommissie lastiger om de klacht goed te beoordelen. Wilt u toch achtergrondinformatie geven? Zet dit dan in een bijlage.
- Noem duidelijk tegen wie of welke afdeling uw klacht is gericht, en beschrijf zo concreet mogelijk wat er volgens u is misgegaan. De klachtencommissie kan een klacht alleen gegrond of ongegrond verklaren. Het is daarom belangrijk dat u duidelijk aangeeft waarover u precies ontevreden bent.
- Vraag geen schadevergoeding in uw brief. Voor een schadeclaim kunt u contact opnemen met de schadebehandelaar van het Jeroen Bosch Ziekenhuis
Heeft u moeite met het schrijven van een klachtbrief of wilt u eerst met iemand praten over uw klacht? Dan kunt u contact opnemen met een van de klachtenbemiddelaars in het Jeroen Bosch Ziekenhuis of met stichting Zorgbelang Nederland. Zij kunnen u helpen om uw klacht duidelijk te formuleren. Ook kunnen zij u adviseren of een formele klacht bij de klachtencommissie de beste stap is, of dat er andere oplossingen mogelijk zijn.
Adres van de Klachtencommissie
Stuur uw klachtbrief naar:
Jeroen Bosch Ziekenhuis
t.a.v. de klachtencommissie
Antwoordnummer 247
5200 WB ’s-Hertogenbosch
De Klachtencommissie probeert om binnen 6 tot 10 weken na ontvangst van uw machtiging een uitspraak te doen. Soms is er meer tijd nodig, omdat een zorgvuldige behandeling van een klacht tijd kost. Als de commissie er langer over doet, laat het secretariaat dit altijd aan u en de betrokkenen weten.