Oog Project

Wilt u een bril blijven dragen na de staaroperatie?

Wanneer u staar heeft, wordt tijdens de operatie uw natuurlijke lens met staar uit uw oog verwijderd en een kunstlens geïmplanteerd.

Deze kunstlens neemt de functie van de natuurlijke lens over en daardoor ziet u weer beter. Of u een bril nodig heeft na de operatie hangt af van het soort kunstlens dat wordt geïmplanteerd.

Soorten kunstlenzen

U kunt uit verschillende soorten kunstlenzen kiezen.

Wat neemt u mee?

Bij iedere afspraak in het ziekenhuis neemt u mee:

• een geldig identiteitsbewijs
  • uw Actueel Medicatie Overzicht (AMO).

Hier vindt u meer informatie over wat u moet meenemen.

Afspraak op onze hoofdlocatie in 's-Hertogenbosch? Meld u eerst digitaal aan. Lees hier hoe dit werkt.

In het JBZ leiden we verpleegkundigen, coassis­tenten, artsen en andere zorgverleners op. Dit betekent dat bij uw afspraak soms meerdere zorgverleners aanwezig zijn. En het kan zijn dat u onderzocht of behan­deld wordt door een zorgverlener in opleiding. Deze zorgverlener werkt altijd onder supervisie van een gekwali­ficeerde zorgverlener.

Bekijk uw zorgverzekering

Het is uw eigen verantwoordelijkheid na te gaan of u verzekerd bent voor de zorg waarvoor u naar het Jeroen Bosch Ziekenhuis komt. Bekijk van tevoren uw polisvoorwaarden of informeer bij uw zorgverzekeraar.

Code OOG-732
Laatste revisie: 15 februari 2024 - 11:46
Soorten kunstlenzen

Wilt u een bril blijven dragen na de staaroperatie?

Deze informatie helpt u bij het kiezen van de lens die het beste bij u past. Voordat u samen met de oogarts een goede keuze kunt maken, worden er meerdere oogonderzoeken gedaan. Na de onderzoeken en het gesprek vertelt de oogarts u uit welke van de 3 kunstlenzen u kunt kiezen en welke geschikt is voor u.

Dit zijn de kunstlenzen met een standaard optiek. Met deze kunstlens kunt u op één afstand scherp zien. Voor andere afstanden blijft u afhankelijk van uw bril.

Deze kunstlens houdt rekening met de afwijkende vorm van het hoornvlies. Sommige ogen hebben de vorm van een voetbal, andere die van een rugbybal. Om met de oogvorm van een rugbybal optimaal te zien, zit er in uw bril of contactlens een correctie. Deze correctie heet een cilinder.

Bij een staaroperatie is het mogelijk om een torische kunstlens te plaatsten die rekening houdt met de afwijkende vorm van het hoornvlies. Deze lens verandert niet de vorm van het hoornvlies. De lens corrigeert de optische afwijkingen zodat u scherp ziet in de verte zonder een bril te dragen.  Door deze torische kunstlens heeft u dus geen cilinder meer nodig in uw bril.

Met deze kunstlens kunt u in de verte scherp zien (verder dan 4 meter). Voor dichtbij werk heeft u een bril nodig (leesbril en computerbril).

De torische kunstlens wordt niet vergoed door uw zorgverzekeraar. Uw eigen bijdrage voor deze lens is € 700 per oogoperatie. Wanneer u voor beide ogen een torische kunstlens nodig heeft, dan zijn de kosten € 1400.

Voordelen van deze kunstlens

• Grote kans op optimaal zicht in de verte zonder bril

Nadelen van deze kunstlens

• Kleine kans dat de correctie niet helemaal optimaal is, waardoor alsnog een bril nodig is om optimaal te kunnen zien.
  • U heeft in alle gevallen nog steeds een bril nodig voor dichtbij.

Deze kunstlens is alleen geschikt als u een afwijkende vorm van uw hoornvlies heeft.

U kunt ook kiezen voor de standaard kunstlens. U heeft dan wel een bril met een cilinder nodig om in de verte optimaal te kunnen zien.

Dit zijn kunstlenzen met een speciale optiek waardoor u na de behandeling minder afhankelijk wordt van de bril: u kunt goed zien in de verte en dichtbij.

Multifocale kunstlenzen kunnen onze natuurlijke lens niet nabootsen, maar ze kunnen u wel goed zicht over meerdere afstanden geven. Met een multifocale kunstlens heeft u in de meeste gevallen geen bril meer nodig.

De multifocale kunstlens wordt niet vergoed door uw zorgverzekeraar.

Bifocale lens

Uw bijdrage voor een bifocale lens is € 1400,- per oogoperatie. Voor beide ogen zijn de kosten € 2800,-.
Bifocaal betekent: 2 afstanden, veraf en computerafstand.

Trifocale lens

Uw bijdrage voor een trifocale lens is € 1750,- per oogoperatie. Voor beide ogen zijn de kosten € 3500,-.
Trifocaal betekent: 3 afstanden, dichtbij, computerafstand en veraf.

Voordelen van deze multifocale kunstlens

U bent minder afhankelijk van uw bril voor dichtbij.

Nadelen van deze multifocale kunstlens

Deze lens brengt beperkingen en bijwerkingen met zich mee. Deze verbeteren langzaam, maar verdwijnen meestal niet helemaal. Het is belangrijk om geduldig te zijn en verandering te accepteren. De meeste bijwerkingen zijn binnen 3-12 maanden verdwenen. De belangrijkste zijn:

• In het donker ziet u objecten in de verte goed. Maar is er een lichtkrans om lichtbronnen te zien.
  • Voor lang lezen, heeft u nog een leesbril nodig.
  • U heeft meer moeite met het zien van verschillende kleuren.

Met de informatie over de kunstlenzen willen we u al voorbereiden op het gesprek dat u met uw oogarts heeft.

Tijdens dit gesprek kunt u ook uw vragen stellen zodat u een goede keuze voor de type kunstlens kunt maken. De oogarts heeft ook van u nog informatie nodig. Daarom vragen we u om de vragenlijst in te vullen en mee te nemen naar het gesprek met uw oogarts.

Ga naar vragenlijst