Kersenbloesem in de binnentuin
Behandeling

Vernevelen bij astma en COPD

Voor sommige longpatiënten is het moeilijk om met voldoende kracht medicijnen te inhaleren.

Uw longarts kan u dan een vernevelaar aanraden. Een vernevelaar zorgt ervoor dat de medicijnen veranderen in een fijne nevel of mist. Deze nevel ademt u in via een mondstuk of een masker over uw mond en neus. Daardoor kunnen de medicijnen diep in de longen komen.

Inhalatiemedicijnen

Bij de behandeling van astma en COPD (chronische bronchitis en longemfyseem) wordt er gebruik gemaakt van verschillende inhalatiemedicijnen.

Hoe verloopt de behandeling?

Hier vindt u alle belangrijke informatie over de behandeling.

Opleidingsziekenhuis

In het JBZ leiden we verpleegkundigen, coassis­tenten, artsen en andere zorgverleners op. Dit betekent dat bij uw afspraak soms meerdere zorgverleners aanwezig zijn. En het kan zijn dat u onderzocht of behan­deld wordt door een zorgverlener in opleiding. Deze zorgverlener werkt altijd onder supervisie van een gekwali­ficeerde zorgverlener.

Gegevens delen

Wilt u dat zorgverleners buiten het Jeroen Bosch Ziekenhuis uw medische gegevens kunnen inzien? Dan moet u het JBZ toestemming geven om uw gegevens beschikbaar te stellen.

Bekijk uw zorgverzekering

Het is uw eigen verantwoordelijkheid na te gaan of u verzekerd bent voor de zorg waarvoor u naar het Jeroen Bosch Ziekenhuis komt. Bekijk van tevoren uw polisvoorwaarden of informeer bij uw zorgverzekeraar.

Betrokken afdelingen

Code LON-315
Laatste revisie: 31 oktober 2022 - 16:42
Hoe verloopt de behandeling?

Vernevelen bij astma en COPD

Voor- en nadelen van vernevelen

Wat zijn de voordelen van vernevelen?

• Er is weinig kracht nodig om te inhaleren.
  • Er is minder van het medicijn nodig, omdat het direct in de luchtwegen komt.

Wat zijn de nadelen van vernevelen?

• Het inhaleren via een vernevelaar kost u meer tijd dan wanneer u inhaleert met een gewone inhalator.
  • Het is minder praktisch.
  • U moet heel precies de inhalaties klaarmaken.
  • Veel inhalatiemedicijnen kunnen niet via een vernevelaar gebruikt worden.
  • Het is belangrijk dat u de vernevelaar heel erg goed schoonmaakt.

Door deze nadelen schrijft de arts het vernevelen van medicijnen alleen voor als het inhaleren met gewone inhalatoren echt niet meer gaat.

Gebruiksaanwijzing Vernevelaar

1. U doet de medicijn(en) bij elkaar in de medicijnkamer. De hoeveelheid vloeistof moet tenminste 5 milliliter zijn. Alleen dan kan de vernevelaar goed zijn werk doen. Is het totaal van uw medicijnen minder dan 5 milliliter? Dan kunt u dit aanvullen met fysiologisch zout. Dat kunt u bij uw eigen apotheek krijgen. Let op!Per vernevelaar kan dit anders zijn. Lees daarom altijd goed uw recept!
  2. Het is belangrijk om uw medicijnen pas kort voor gebruik klaar te maken. Zo gaat u mogelijke groei van bacteriën tegen.
  3. Zet de compressor aan.
  4. Houd de vernevelaar rechtop.
  5. Neem het mondstuk tussen uw tanden en sluit uw lippen om het mondstuk heen. Gebruikt u een kapje? Plaats dat dan voor uw neus en mond.
  6. Adem rustig in en uit door uw mond. Doe dit 10 minuten lang tot de vloeistof op is of wanneer het apparaatje begint te sputteren.
  7. Spoel uw mond en keel met water.
  8. Maak de vernevelaar schoon, droog en ontsmet deze elke dag met alcohol.
medicijn vernevelaar longen

Wat mag u niet doen?

• De vernevelaar schoonmaken in de afwasmachine.
  • Met uw tong het mondstuk/klep afsluiten.

Verder raden wij u aan om naast deze informatie altijd de bijsluiter van uw medicijnen te lezen.

Als u medicijnen inhaleert, heeft u kans dat er een schimmelinfectie ontstaat in uw mond en keelholte. Een schimmelinfectie herkent u bijvoorbeeld aan:

• een wit beslag op de tong;
  • een gevoelig en pijnlijk plekje in de mond;
  • keelpijn;
  • soms heesheid.

U kunt een aantal maatregelen nemen om een schimmelinfectie te voorkomen:

• Spoel uw mond met water na elke inhalatie. Het water waar u mee spoelt, mag u niet doorslikken!
  • Heeft u een gebitsprothese? Neem deze dan uit uw mond voordat u gaat spoelen. Spoel ook uw gebitsprothese goed na.
  • Verzorg uw mond goed. Poets 2 keer per dag uw tanden met een zachte tandenborstel. Heeft u een gebitsprothese? Poets die dan ook en spoel goed na. Bij het poetsen kunt u het beste gebruik maken van een tandpasta met fluoride.
  • Inhaleer voor het eten. Resten van de medicijnen die op het wangslijmvlies achterblijven, worden dan verwijderd door het voedsel.

Heeft u toch klachten gekregen? Neem dan contact op met uw huisarts. De arts kan u dan medicijnen geven tegen uw klachten.

Elke vernevelaar heeft een eigen gebruiksaanwijzing over hoe u deze moet schoonmaken. Volg deze gebruiksaanwijzing precies. Hiermee voorkomt u dat er bacteriegroei ontstaat in het apparaat, de slang en het mondstuk of masker.

Gaat u thuis starten met vernevelen? Als u dat wilt neemt de longverpleegkundige van de thuiszorg contact met u op voor een huisbezoek. Tijdens dit huisbezoek kan zij uw vragen over het vernevelen beantwoorden en u mogelijk tips geven.

Als u nog vragen heeft, dan kunt u deze stellen aan uw longarts, (long)verpleegkundige, huisarts of apotheker.