Gesprek in spreekkamer polikliniek

Oppervlakkige chemische peeling (Jessner peeling)

Door een chemische peeling kunnen we oppervlakkige rimpels, littekentjes, pigmentvlekken en huidveroudering verminderen.

Met behulp van etsende vloeistoffen verwijderen we een laagje van de huid. Hierdoor ziet uw huid er jonger en frisser uit. Ook uw huidskleur verbetert. Uw huid wordt steviger door de vorming van nieuw bindweefsel.

Hoe verloopt de behandeling

In het JBZ leiden we verpleegkundigen, coassis­tenten, artsen en andere zorgverleners op. Dit betekent dat bij uw afspraak soms meerdere zorgverleners aanwezig zijn. En het kan zijn dat u onderzocht of behan­deld wordt door een zorgverlener in opleiding. Deze zorgverlener werkt altijd onder supervisie van een gekwali­ficeerde zorgverlener.

Bekijk uw zorgverzekering

Het is uw eigen verantwoordelijkheid na te gaan of u verzekerd bent voor de zorg waarvoor u naar het Jeroen Bosch Ziekenhuis komt. Bekijk van tevoren uw polisvoorwaarden of informeer bij uw zorgverzekeraar.

Wat neemt u mee?

Bij iedere afspraak in het ziekenhuis neemt u mee:

• een geldig identiteitsbewijs
  • uw Actueel Medicatie Overzicht (AMO).

Hier vindt u meer informatie over wat u moet meenemen.

Afspraak op onze hoofdlocatie in 's-Hertogenbosch? Meld u eerst digitaal aan. Lees hier hoe dit werkt.

Code DER-053
Laatste revisie: 23 februari 2024 - 14:08
Hoe verloopt de behandeling

Oppervlakkige chemische peeling (Jessner peeling)

Voordat u naar het ziekenhuis komt, reinigt u thuis goed de huid. U doet geen crème of make-up op uw gezicht.

Als eerste ontvet en reinigt de assistente uw huid. Hierna brengen we de peelingvloeistof op de huid aan. De vloeistof haalt het bovenste laagje van de hoornlaag weg. Dit geeft een branderig gevoel. We koelen uw huid daarom met een ventilator. Na de peeling koelen we uw huid met natte washandjes of een koelmasker. Het koelen is om de pijn tegen te gaan. Nadat we uw huid hebben ingesmeerd met antibacteriële crème kunt u naar huis. De behandeling duurt ongeveer 15 minuten.

De behandeling kunnen we vaker herhalen als dit nodig is. Chemische peeling is zeer geschikt voor als u liever geleidelijk aan een gladde huid wilt krijgen. U wordt bij een chemische peeling dus in meerdere ‘stapjes’ behandeld. We raden u aan om tussen 2 behandelingen minimaal 1 maand of langer te wachten.

Na de behandeling kan uw huid rood en schilferig worden. U heeft geen pijn.

Bijwerkingen

Als een chemische peeling door een ervaren behandelaar wordt uitgevoerd, is het een zeer veilige behandeling. Bijwerkingen zoals huidinfecties en pigmentveranderingen komen weinig voor. Het is dan wel van belang dat u goed de instructies opvolgt.

Adviezen voor thuis

• U smeert 2 à 3 keer per dag de huid in met de voorgeschreven antibacteriële zalf of crème. Tussendoor kunt u de huid ook insmeren met uw eigen dag- en nachtcrème.
  • U mag de huid voorzichtig wassen met water.
  • U mag niet in de zon. Na de chemische peeling mag u 2 maanden niet in de zon of onder de zonnebank. Bij zonnig weer smeert u uw huid vaak in met een sunblock crème (minimaal factor 40, parfumvrij). Wanneer uw huid toch in de zon komt, kunnen er pigmentvlekken ontstaan.

Wanneer u vragen heeft, kunt u bellen naar de polikliniek Dermatologie, telefoonnummer: (073) 553 86 19.