Man krijgt informatie van medewerker bij balie polikliniek orthopedie
Behandeling

Injectie met een ontstekingsremmer (kenacort)

Bij een behandeling kunt u een injectie krijgen met een ontstekingsremmer (kenacort) en een verdovingsmiddel (bupivacaïne).

Het verdovingsmiddel werkt een paar uur (net als een tandartsverdoving) en de ontstekingsremmer werkt na een paar dagen. Hierdoor kan pijn na enige uren terugkomen en soms heviger dan voorheen.

Hoe verloopt de behandeling?

Informatie over uw behandeling

Wat neemt u mee?

Bij iedere afspraak in het ziekenhuis neemt u mee:

• een geldig identiteitsbewijs
  • uw Actueel Medicatie Overzicht (AMO).

Hier vindt u meer informatie over wat u moet meenemen.

Afspraak op onze hoofdlocatie in 's-Hertogenbosch? Meld u eerst digitaal aan. Lees hier hoe dit werkt.

Opleidingsziekenhuis

In het JBZ leiden we verpleegkundigen, coassis­tenten, artsen en andere zorgverleners op. Dit betekent dat bij uw afspraak soms meerdere zorgverleners aanwezig zijn. En het kan zijn dat u onderzocht of behan­deld wordt door een zorgverlener in opleiding. Deze zorgverlener werkt altijd onder supervisie van een gekwali­ficeerde zorgverlener.

Bekijk uw zorgverzekering

Het is uw eigen verantwoordelijkheid na te gaan of u verzekerd bent voor de zorg waarvoor u naar het Jeroen Bosch Ziekenhuis komt. Bekijk van tevoren uw polisvoorwaarden of informeer bij uw zorgverzekeraar.

Betrokken afdelingen

Code ORP-058
Laatste revisie: 6 juni 2023 - 16:10
Hoe verloopt de behandeling?

Injectie met een ontstekingsremmer (kenacort)

Het is belangrijk om te weten dat de pijn na enige uren terug kan komen, soms heviger dan voorheen. Het verdovingsmiddel werkt namelijk een paar uur (net als een tandartsverdoving) en de ontstekingsremmer gaat pas na een paar dagen werken. Het is daarom mogelijk dat er de eerste week niet veel verandert en het gewenste effect pas na een week optreedt.

De meest voorkomende bijwerking van de injectie is een licht opgezet gezicht, soms met blosjes op de wangen. Meestal trekt dit na 24 tot 48 uur weg. Als het niet wegtrekt, neemt u dan contact op met de huisarts.

Heeft u diabetes? Houd er dan rekening mee dat uw glucosewaarden de eerste week na de injectie (extra) verhoogd kunnen zijn. Omdat dit maar ongeveer een week duurt, kan dit in principe geen kwaad. Eventueel kan de dosering van insuline tijdelijk worden verhoogd.

Neem dan contact op met de polikliniek Orthopedie, telefoonnummer (073) 553 60 50