Injecteren van een groeifactor, instructie

Groeifactor is een medicijn dat de aanmaak van witte bloedcellen stimuleert.

Als u chemotherapie krijgt, kan de arts u adviseren om u tijdens de chemotherapie te behandelen met een groeifactor. U krijgt een injectiespuit met groeifactor mee naar huis. Deze injectie moet u ongeveer 24 uur na de chemokuur bij uzelf spuiten.

Hoe verloopt de behandeling?

Hier vindt u alle belangrijke informatie over uw behandeling

MijnJBZ

Via MijnJBZ kunt u zelf een deel van uw persoonlijke en medische gegevens inzien die in het JBZ over u bekend zijn. Zie ook: Wat kan ik in MijnJBZ zien?

In het JBZ leiden we verpleegkundigen, coassis­tenten, artsen en andere zorgverleners op. Dit betekent dat bij uw afspraak soms meerdere zorgverleners aanwezig zijn. En het kan zijn dat u onderzocht of behan­deld wordt door een zorgverlener in opleiding. Deze zorgverlener werkt altijd onder supervisie van een gekwali­ficeerde zorgverlener.

PGO

Als patiënt van het JBZ kunt u uw medische gegevens ophalen in uw eigen Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO). Een PGO is een website of app waar u veilig uw medische informatie van ziekenhuizen, huisartsen of andere zorgverleners kunt verzamelen. De mogelijkheden van PGO’s ontwikkelen zich snel; bekijk eens wat er al kan!

Code ONC-254
Laatste revisie: 7 maart 2023 - 15:24
Hoe verloopt de behandeling?

Injecteren van een groeifactor, instructie

Bewaren van de injectiespuit

U kunt de injectiespuit buiten de koelkast bewaren, deze blijft dan maximaal 3 dagen goed. Bewaar het medicijn buiten bereik van kinderen.

Bij zeer warm weer (temperaturen boven de 30°c) kunt u de spuit het beste in de koelkast bewaren. Haal in dat geval de spuit 30 minuten voor toediening uit de koeling zodat de vloeistof op kamertemperatuur kan komen. U mag het product NIET verwarmen.

Injectieplaats

De meest geschikte plaatsen om te prikken zijn de onderbuik en bovenbenen. Vermijd bij uw buik de huid direct rondom uw navel. Als iemand anders voor u spuit, dan kan dat ook in de achterkant van uw bovenarmen. De injectie moet in het weefsel net onder de huid komen.

Prikplekken
  • Was uw handen en zorg ervoor dat de huid waar u wilt injecteren schoon is.
  • Zoek een comfortabele en goed verlichte plek om te zitten zodat u gemakkelijk de injectie kunt toedienen.
  • Pak de voorgevulde spuit in het midden vast en haal deze voorzichtig uit de verpakking. Voordat u gaat injecteren, controleert u het volgende:
    • de vloeistof moet helder en kleurloos zijn;
    • de uiterste houdbaarheiddatum (EXP) mag niet verstreken zijn;
    • de injectie mag niet geschud zijn voor gebruik.
  • Houd de injectiespuit horizontaal vast. Verwijder de beschermdop met een trekkende beweging. Raak de steriele naald niet aan en druk niet op de zuiger (met de zuiger bedoelen we het achterste deel van de injectiespuit).
Injectiehoek
  • Pak met uw duim- en wijsvinger een huidplooi vast Breng de naald onder een hoek van 90° in de huid. Dat betekent dat u de spuit verticaal op de huid plaatst, of iets schuin (maar minimaal 45° ten opzichte van de huid). Het is voldoende als de helft van de naald in de huid steekt.
  • Blijf met uw ene hand de huidplooi vasthouden. Trek met de hand waarmee u spuit de zuiger iets omhoog om te controleren of u geen bloedvat heeft geraakt. Als er bloed in de vloeistof terechtkomt, heeft u een bloedvat geraakt. Druk met een tissue enkele seconden op de injectieplaats en plak zo nodig een pleister. Zoek daarna, met dezelfde injectiespuit, een nieuwe plek voor injectie.
Injectiehoek uit
  • Injecteer het medicijn langzaam. Let erop dat u alles inspuit. Blijf tijdens het spuiten de huidplooi vasthouden.
  • Houd het uiteinde van de spuit (de zuiger) ingedrukt met uw duim. Terwijl u druk houdt op de zuiger, trekt u de spuit uit de huid. Wrijf niet over de injectieplaats.
  • Plaats de beschermdop niet terug over de naald. Haal langzaam de druk van de zuiger af, zodat de naald volledig bedekt is door de naaldbeschermer.
  • Doe de injectiespuit vervolgens in de daarvoor geschikte gele naaldcontainer