Zon schijnend op de kersenbloesem in binnentuin

Diabetes en nuchter zijn voor een operatie of onderzoek met anesthesie

Voor een operatie of onderzoek waarvoor u anesthesie of sedatie nodig heeft, mag u langere tijd niet eten.

U kunt dan last krijgen van een aantal vervelende verschijnselen die wijzen op een te hoge of een te lage bloedglucosespiegel. Om deze problemen te voorkomen is het belangrijk dat u de aanwijzingen hieronder goed uitvoert. Dit naast de andere voorbereidingen die u voor het onderzoek moet doen. Hieronder leest u wat u moet doen om u zich voor te bereiden.

Krijgt u een onderzoek bij de MDL-arts of longarts, houdt u zich dan aan de richtlijnen uit de folder die u krijgt van de MDL- arts of longarts krijgt over het nuchter zijn en de diabetes voorbereiding.

Adviezen en aanwijzingen

Hier vindt u alle belangrijke informatie

MijnJBZ

Via MijnJBZ kunt u zelf een deel van uw persoonlijke en medische gegevens inzien die in het JBZ over u bekend zijn. Zie ook: Wat kan ik in MijnJBZ zien?

In het JBZ leiden we verpleegkundigen, coassis­tenten, artsen en andere zorgverleners op. Dit betekent dat bij uw afspraak soms meerdere zorgverleners aanwezig zijn. En het kan zijn dat u onderzocht of behan­deld wordt door een zorgverlener in opleiding. Deze zorgverlener werkt altijd onder supervisie van een gekwali­ficeerde zorgverlener.

Code ANE-066
Laatste revisie: 22 januari 2024 - 11:30
Adviezen en aanwijzingen

Diabetes en nuchter zijn voor een operatie of onderzoek met anesthesie

Nuchter zijn

Op de dag van de operatie of het onderzoek moet u nuchter zijn:

Wordt u opgenomen vóór 12:00 uur:

• U bent nuchter vanaf 24:00 uur. U mag tot 2 uur voor aankomst in het ziekenhuis heldere vloeistof drinken: water, thee en koffie(zonder melk, evt met zoetje).
  • Een slokje water om medicijnen in te nemen of bij het tandenpoetsen mag nog wel.
  • Nuchter zijn van eten en drinken betekent ook: geen snoep. U mag nog wel kauwgom kauwen, maar u mag de kauwgom niet doorslikken. Gooi de kauwgom weg als u naar de operatieafdeling gaat.

Wordt u opgenomen na 12:00 uur:

• U mag vóór 6:00 uur een licht ontbijt (2 beschuiten + jam) en een kopje thee/koffie.
  • U mag tot 2 uur voor aankomst in het ziekenhuis heldere vloeistof drinken: water, thee en koffie(zonder melk, evt met zoetje).

WanneerWat moet u doen?
Gebruikt u SGLT-2 remmers?
  • Deze 4 dagen voor de operatie of onderzoek stoppen.
Dag voor de operatie of onderzoek
  • U neemt de tabletten die u normaal gebruikt in.
  • Als u Metformine gebruikt hoort u op de Pre Operatieve Screening of u deze wel of niet mag innemen.
Dag van de operatie of onderzoek
  • GLP1 injectie/tablet mag doorgaan.
  • De andere tabletten voor de diabetes neemt u niet in.
Na de operatie of onderzoek
  • U start voor de volgende maaltijd weer met de tabletten die u normaal gebruikt

Bloedsuiker verlagende tabletten

SGLT-2 remmers

• Canagliflozine (Invokana®)
  • Dapagliflozine (Forxiga®)
  • Empagliflozine (Jardiance®)
  • Ertugliflozine (Steglatro®)
  • Ertugliflozine/ sitagliptine (Steglujan®)
  • Metformine/dapagliflozine (Xigduo®)

• Tolbutamide
  • Vildagliptine (Galvus®)
  • Vildagliptine/metformine (Eucreas®)

Gebruikt u een van onderstaande injecties/tablet (GLP1). Gebruik dan uw medicijnen zoals u gewend bent.

• Semaglutide(Ozempic®, Wegovy®, Rybelsus®)
  • Liraglutide (Victosa®, Saxenda®)
  • Lixisenatide(Lyxumia®)
  • Dulaglutide(Trulicity®)
  • Exenatide(Bydureon®, Byetta®)

Sensor voor controle bloedsuikerwaarden

Heeft u een sensor voor de controle van uw bloedsuikerwaarden? Vertel dit bij aankomst op het operatiecomplex. Rondom de operatie of onderzoek kunnen we dan een bloedsuikerscan doen.

Insulinepomp

Als u een insuline pomp heeft, dan laat u de pomp op “basaalstand” of “nachtstand” staan vanaf het moment dat u nuchter bent voor de operatie of onderzoek.

Wat moet u doen als u insuline gebruikt?

Als u insuline gebruikt moet u voor en na de operatie maatregelen nemen voor de hoeveelheid insuline die u gebruikt. Hieronder kunt u zien wat u moet doen.

Kortwerkende insuline

Dag van opnameNa operatie of onderzoek
U spuit uw gebruikelijke dosering.Opname voor 12.00 uur: spuit geen insuline.Start uw normale dosering.
 Opname na 12.00 uur: spuit bij het lichte ontbijt 50% van uw normale dosering.                       Start uw normale dosering.

Middellangwerkende

Dag van opnameNa operatie of onderzoek
U spuit 75% van uw gebruikelijke dosering.Opname voor 12.00 uur: spuit geen insuline.50% van de dosering die u normaal voor het ontbijt spuit.
 Opname na 12.00 uur: spuit bij het lichte ontbijt 50% van uw normale dosering.Start met de dosering die u normaal spuit.*

Langwerkende

Dag van opnameNa operatie of onderzoek
U spuit 75% van uw gebruikelijke dosering.Opname voor 12.00 uur: spuit geen insuline.Dosering die u normaal spuit voor het ontbijt.

Ultra langwerkende

Dag van opnameNa operatie of onderzoek
U spuit 50% van uw gebruikelijke dosering.Opname voor 12.00 uur: spuit geen insuline.Dosering die u normaal spuit voor het ontbijt.

Combinatie insuline

Dag van opnameNa operatie of onderzoek

*Uitzondering voor na de operatie of onderzoek:

Spuit u 1 keer per dag insuline ’s morgens? Dan vervangt u dit 1 keer door voor de avondmaaltijd 50% van de dosering te spuiten die u normaal voor het ontbijt spuit.

Insulinesoorten

• insuline glargine/lixisenatide
  • Xulpophy
  • Suliqua

Als u na het lezen van deze informatie nog vragen heeft, neemt u dan contact op met de zorgverlener die uw diabetes behandelt.