Behandeling

Cognitieve problemen na niet-aangeboren hersenletsel

Bij mensen met niet-aangeboren hersenletsel kunnen cognitieve klachten ontstaan.

In deze folder leest u meer informatie over cognitieve klachten die kunnen ontstaan na niet-aangeboren hersenletsel. Als u geen cognitieve klachten ervaart hoeft u niets met deze informatie te doen. Ervaart u wel cognitieve klachten of als er twijfels zijn dat er iets is veranderd in het denken, lees dan deze folder.

Bij mensen met niet-aangeboren hersenletsel (zoals een CVA) kan het denken veranderen. U kunt bijvoorbeeld meer moeite hebben het onthouden van informatie, concentratie of met het plannen van de dagelijkse activiteiten. Deze veranderingen in het denken noemen we ook wel ‘cognitieve klachten’. Soms vallen deze cognitieve klachten pas op als u na een opname weer thuis bent.

Cognitieve stoornissen herkennen en wat kunt u doen?

Bekijk uw zorgverzekering

Controleer zelf vóór een afspraak in het JBZ of uw zorg wordt vergoed:

• Bekijk hier met welke zorgverzekeraars het JBZ een contract heeft.
  • Het hangt ook af van uw polis of uw zorgverzekeraar alle zorg volledig vergoedt.
  • Onze zorg valt voor volwassenen onder het wettelijk eigen risico. Dit betekent dat u ieder jaar eerst een bedrag zelf moet betalen, voordat uw zorgverzekeraar kosten gaat vergoeden.

Betrokken afdelingen

Code PMD-400
Laatste revisie: 16 oktober 2024 - 15:26
Cognitieve stoornissen herkennen en wat kunt u doen?

Cognitieve problemen na niet-aangeboren hersenletsel

In het ziekenhuis bekijken we al of u al merkt dat er veranderingen zijn bij het denken en handelen, maar sommige van deze klachten zijn in het ziekenhuis moeilijk te herkennen. U merkt pas dat er iets veranderd is als u thuis weer uw leven oppakt.

Kenmerken zijn bijvoorbeeld:

• Sneller moe zijn (in uw hoofd).
  • Sneller hoofdpijn hebben.
  • Moeite hebben met lang concentreren of u niet kunnen concentreren als er drukte om u heen is. Bijvoorbeeld als de radio aanstaat.
  • Prikkelgevoeligheid: slecht tegen geluiden of licht kunnen. Dit kan bijvoorbeeld ook een computerscherm zijn.
  • Meer moeite hebben met het oplossen van problemen.
  • Maar 1 ding tegelijk kunnen doen en moeite hebben met meerdere dingen tegelijk doen.
  • Langzamer zijn in reageren.
  • Het missen van belangrijke details.
  • Het overzicht kwijt raken.
  • Moeite hebben om de aandacht bij 1 taak te houden en hierdoor taken niet direct af te maken.
  • Sneller afgeleid zijn.

Belangrijk

Iedereen is anders. Het gaat erom of u in het denken en in uw handelen veranderd bent na het niet-aangeboren hersenletsel. Daarnaast is het goed om te weten dat cognitieve klachten niet altijd het gevolg zijn van niet- aangeboren hersenletsel. Deze kunnen ook beïnvloed worden door bijvoorbeeld vermoeidheid, stress of angst. Een ergotherapeut kan dit onderscheid maken.

• Merkt u thuis verschil in het denken en handelen en vindt u het fijn vindt om hier hulp bij te krijgen? Dan kan ergotherapie u helpen.
  • Een ergotherapeut onderzoekt de klachten die u heeft en maakt duidelijk wat er precies aan de hand is. Op basis hiervan krijgt u een passende behandeling, zodat u uw activiteiten weer zo goed mogelijk uit kunt voeren.

Hoe kunt u hulp inschakelen?

Voor het starten van ergotherapie kunt u contact opnemen met een ergotherapiepraktijk, of een verwijzing vragen aan de huisarts, neuroloog of revalidatiearts.