Behandeling

Borstoperatie, oefeningen en adviezen

Na een borstoperatie of het verwijderen van de lymfeklieren krijgt u oefeningen en adviezen mee.

Na een borstoperatie leert de fysiotherapeut u oefeningen voor de beweeglijkheid van uw schouder. Bewegen met de arm aan de geopereerde kant is belangrijk voor de beweeglijkheid van het schoudergewricht en de doorbloeding van uw arm.

U moet de oefeningen thuis zelf uitvoeren. De oefeningen helpen om op langere termijn de schouder weer normaal te kunnen bewegen. Meestal heeft u thuis geen begeleiding van een fysiotherapie meer nodig. Behalve als er problemen ontstaan op het gebied van beweeglijkheid of problemen met de arm aan de geopereerde kant.

Lees meer

 

    Oefeningen en adviezen voor het schoudergewricht

    Betrokken afdelingen

    Code PMD-109
    Laatste revisie: 28 juli 2022 - 16:24
    Oefeningen en adviezen voor het schoudergewricht

    Borstoperatie, oefeningen en adviezen

    • U mag de 1e week uw arm aan de geopereerde zijde niet boven de 90° heffen. 90° is een haakse hoek ten opzichte van uw lichaam. Dit geldt zowel voor voorwaarts als voor zijwaarts heffen. Na 1 week mag u langzaam hoger gaan heffen tot zover u kunt.
    • Vooral tijdens de 1e week is het belangrijk dat u de oefeningen rustig uitvoert.
    • Beweeg tot net voor de pijngrens! Een beetje rekpijn is toegestaan.
    • Herhaal een oefening 5 tot 10 keer. Doe de oefeningen 3 keer per dag.
    • Na 1 week mag u een oefening 10 keer gaan herhalen. Doe dit meerdere keren per dag.
    • Een goede houding van uw bovenlichaam en schouders is belangrijk voor het goed uitvoeren van de oefeningen. Zit of sta dus goed rechtop.
    • Let op dat u bij het oefenen niet met uw armen gaat veren.
    • Het is belangrijk dat u tijdens het oefenen goed blijft doorademen.

     

     

    schouders rollen naar voor en achteren
    Oefening 1
    • Maak een vuist en open uw hand weer.
    • Buig en strek uw elleboog.
    • Beweeg uw schouders rollend naar voor en naar achteren.
    Plaatje oefening hoofd draaien naar beide schouders
    Oefening 2
    • Strek uw nek en beweeg uw hoofd in 4 tellen rustig naar rechts en daarna in 4 tellen rustig naar links.
    Plaatje zittend arm recht omhoog bewegen
    Oefening 3
    • Vouw uw handen alsof u gaat bidden. Beweeg nu beide armen voorwaarts omhoog tot 90 graden. Houd hierbij uw ellebogen gestrekt.
    Handen in de nek
    Oefening 4
    • Leg uw handen achter in uw nek en strengel de vingers dan ineen.
    • Houd uw ellebogen eerst ontspannen naar voren en breng ze daarna rustig zo ver mogelijk naar achteren.
    • Lukt het niet om uw handen in uw nek te leggen, dan kunt u ze op uw wangen leggen.
    Plaatje oefening armen achter de rug omhoog bewegen
    Oefening 5
    • Houdt uw handen achter uw rug vast. Beweeg dan uw armen iets gestrekt van de rug af.
    Plaatje oefening handen op de rug via de rug omhoog bewegen
    Oefening 6
    • Leg beide handen op uw rug. Beweeg dan beide handen via uw rug naar boven richting de schouderbladen.

    U mag de bovenstaande oefeningen blijven doen. U mag dit uitbreiden naar 10 keer per oefening, dit meerdere malen per dag. U mag geen pijn krijgen tijdens het oefenen. De wond verkeert nog in een herstelfase. Vermijd zware belasting. U mag lichte activiteiten doen binnen de grenzen van de beweeglijkheid van uw schouder, maar deze mogen geen pijn doen.

    Blijf oefenen tot de volledige beweeglijkheid weer normaal is. U mag dan in principe alles doen met uw schouder en geleidelijk uw sportactiviteiten rustig hervatten.

    Plaatje oefening zittend armen voorwaarts omhoog bewegen
    Oefening 7
    • Vouw uw handen in de bidgreep.
    • Beweeg nu beide armen naar voren en omhoog.
    • U mag deze beweging langzaam gaan uitbreiden naar maximaal.
    Plaatje oefening liggend op de rug arm langs het hoofd omhoog brengen
    Oefening 8
    • In rugligging uw arm langs het hoofd omhoog brengen. Dit kan zo nodig met hulp van de andere arm.
    • Houd de rek minimaal 10 seconden aan.
    • Herhaal de oefening 5 tot 10 keer.
    Plaatje oefening arm boven hoofd tegen muur bewegen
    Oefening 9
    • Beweeg staand uw arm zijwaarts langs de muur omhoog.
    • Houd de rek minimaal 10 seconden aan.
    • Herhaal de oefening 5 tot 10 keer.
    Plaatje oefening arm voorwaarts tegen de muur omhoog bewegen
    Oefening 10
    • Beweeg staand uw arm voorwaarts tegen de muur omhoog.
    • Houd de rek minimaal 10 seconden aan.
    • Herhaal de oefening 5 tot 10 keer.
    Plaatje oefening staand arm zijwaarts langs muur bewegen
    Oefening 11
    • Ga in de deuropening staan en zet uw hand tegen de deurstijl. Beweeg dan uw romp naar voren.
    • Houd de rek minimaal 10 seconden aan.
    • Herhaal de oefening 5 tot 10 keer.

    Bel dan tijdens kantooruren bellen met de afdeling Paramedische ziekenhuiszorg, telefoonnummer (073) 553 61 55.