"Weer fijn thuis, waar de zorg gelukkig door kan gaan"

Riek Deckers-Heijmans is 84 jaar en vindt het heel prettig om thuiszorg te kunnen ontvangen na haar opname in het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Ze woont al 59 jaar in Empel, samen met haar man Theo. Haar huis biedt haar houvast, en ze geniet hier van haar hondje en grote familie. Ze heeft vier kinderen en negen kleinkinderen die regelmatig op bezoek komen. Een ziekenhuis is voor Riek geen onbekende plek. Jarenlang werkte ze in het Carolus Ziekenhuis en de laatste tijd heeft ze geregeld zelf in het ziekenhuis gelegen.

Nationale zwaaidag 2023 - Riek thuis in stoel

Riek heeft de laatste jaren veel voor haar kiezen gekregen. Eind 2021 onderging ze een heupoperatie vanwege pijn in haar heup. Helaas werd tijdens het revalidatietraject duidelijk dat er een nieuwe aandoening in haar linkerbeen zat. Dit bleek om een zenuwbeschadiging te gaan. Daar kwam een versleten hartklep bovenop, waarvoor Riek geopereerd werd. Toen Riek weer thuis was, bleef ze zich niet goed voelen. Pijn in de zij, verminderde eetlust en slechter slapen leidden uiteindelijk tot een nieuwe opname in het Jeroen Bosch Ziekenhuis.

De weg naar herstel
Riek kreeg een PICC-lijn waar medicatie door toegediend wordt tegen de bacterie die haar klachten veroorzaakte. Ondanks enkele bijwerkingen is ze heel tevreden met deze oplossing. Door deze PICC-lijn kan ze thuis verder herstellen en hoeft ze niet iedere dag in het ziekenhuis te zijn. Alleen voor bloedonderzoek en controles moet ze nog wel op en neer.

Thuiszorg
Riek vindt het heel prettig om thuis te zijn bij haar man. Deze plek is vertrouwd. In het ziekenhuis had ze meer last van warrigheid: “Ik wist soms gewoon niet waar ik was of welke dag het was.” Gelukkig is het gelukt om voor Riek thuiszorg te regelen. Dat is niet vanzelfsprekend. Maar wanneer het lukt, brengt het veel voordelen met zich mee. Riek geniet thuis iedere dag van haar hobby's, zoals lezen, televisie kijken en visite ontvangen. Ook probeert ze iedere dag te bewegen: een rondje lopen in de eigen ruime achtertuin. Zolang ze zich ergens aan vast kan houden, gaat dat prima. En die houvast, die ervaart Riek toch echt het beste in haar eigen huis in Empel. Dan is het fijn als het lukt om zorg daaromheen te kunnen verzorgen.

Op 25 augustus, tijdens de ‘nationale zwaaidag', schenken we aandacht aan alle zorginstellingen waarmee we samenwerken en ons best doen om passende zorg te organiseren voor patiënten. Of het nu gaat om thuiszorg, een verpleeghuis of zorg op een andere passende wijze: zorgen houdt niet op wanneer iemand het ziekenhuis verlaat.

Laatste revisie: 31 augustus 2023 - 14:14