Toekenning bevolkingsonderzoek Baarmoederhalskanker

Vrouwen krijgen vanaf vandaag, 3 juli 2023, automatisch een zelftest voor baarmoederhalskanker opgestuurd. Pathologen en medewerkers van het laboratorium pathologie van het Jeroen Bosch Ziekenhuis gaan de diagnostiek voor het landelijke bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker uitvoeren. Het is daarmee één van de drie centra in Nederland. Het Jeroen Bosch Ziekenhuis doet dit binnen het samenwerkingsverband Pathologie-DNA (ziekenhuizen Den Bosch Nieuwegein Arnhem). De centra zijn geselecteerd op basis van kwaliteit en expertise. Het HPV-baarmoederhalskankercentrum van het Jeroen Bosch Ziekenhuis is een STZ-expertisecentrum.

Toekenning bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker

Vrouwen boven de dertig jaar kunnen aan het BVO deelnemen. Hierbij worden voor de analyse van Humaan Papilloma Virus (HPV), cellen van de baarmoederhals middels een uitstrijkje of een zelfafnameset ingestuurd naar het laboratorium voor pathologie JBZ. De HPV-analyse vindt plaats volgens een vast omschreven protocol met complexe apparatuur waarbij het werkproces regelmatig wordt getoetst door externe audits.

Het bevolkingsonderzoek voor baarmoederhalskanker wordt uitgevoerd door BVO NL onder regie van het RIVM. Het RIVM heeft in 2020 besloten om in Nederland van vijf naar drie screeningslaboratoria te gaan voor de screening op baarmoederhalskanker. Het samenwerkingsverband Pathologie-DNA waar het Jeroen Bosch Ziekenhuis deel van uitmaakt, heeft zich in 2021 ingeschreven om voor de periode van 2023-2027 de diagnostiek te mogen doen. Er is daarna verlenging mogelijk van twee maal één jaar.

Laatste revisie: 20 juli 2023 - 13:51