Sterftecijfer JBZ 2022 op landelijk gemiddelde

Elk jaar vraagt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) aan ziekenhuizen om hun sterftecijfers te delen. Het gaat om het sterftecijfer van het voorgaande jaar.

In het JBZ zijn in 2022 iets minder patiënten overleden dan in andere Nederlandse ziekenhuizen met een vergelijkbare patiëntenpopulatie. Dat blijkt uit de Hospital Standardised Mortality Ratio (HSMR). De HSMR van het JBZ over 2022 is vastgesteld op 95 (met 95% betrouwbaarheidsinterval (88-102)). Het sterftecijfer van het JBZ ligt iets lager dan het landelijk gemiddelde, maar is niet significant afwijkend.

Het is gebruikelijk om de HSMR van het voorgaande jaar te delen. Eind 2024 volgt dus de HSMR van 2023.

Hoe wordt het sterftecijfer berekend?

De HSMR wordt berekend door Dutch Hospital Data (DHD) in samenwerking met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en vergelijkt het aantal overleden patiënten in een ziekenhuis met het landelijk gemiddelde. Hierbij wordt rekening gehouden met relevante kenmerken van patiënten en opnamen. Het landelijk gemiddelde HSMR-cijfer is 100. Een HSMR groter dan 100 betekent een sterftecijfer boven het landelijk gemiddelde, een HSMR kleiner dan 100 betekent een sterftecijfer lager dan het landelijk gemiddelde. Behalve de HSMR (sterftecijfer voor het gehele ziekenhuis) worden ook de zogenoemde SMR’s (Standardised Mortality Ratio’s) berekend. Een SMR is het sterftecijfer per diagnosegroep of patiëntencategorie. Voorbeelden van diagnosegroepen zijn hartritmestoornissen, astma en slokdarmkanker. Ook voor alle SMR’s wijkt het JBZ niet significant af van het landelijk gemiddelde.

Invloed van COVID-19 op de HSMR

Vanaf verslagjaar 2022 worden de COVID-19-opnamen meegenomen in de berekening van de HSMR, omdat daar nu een goed model voor is ontwikkeld. De COVID-19-opnamen in 2020 en 2021 zijn nog wel uitgesloten in de HSMR-berekening.

HSMR 2020-2022

DHD publiceert naast de cijfers over één verslagjaar ook de HSMR over een periode van drie jaar. Voor de jaren 2020-2022 is de HSMR van het JBZ vastgesteld op 98. Ook dit cijfer is niet significant afwijkend van het landelijk gemiddelde. In deze tabel zijn de diagnose specifieke sterftecijfers voor de periode 2020-2022 weergegeven.

Continu verbeteren

Het JBZ gebruikt metingen en indicatoren zoals de HSMR om te blijven werken aan betere zorg voor onze patiënten. Dergelijke metingen geven inzicht in de kwaliteit van de zorg. Door te weten wat goed gaat en kritisch te kijken naar wat nóg beter kan, blijven wij leren en verbeteren. Zo blijven wij werken aan de bevordering van het gezondheidswelzijn van de mensen uit ‘s-Hertogenbosch en omstreken.

Laatste revisie: 1 december 2023 - 17:28