Project ‘Neurologie verpleegkundige op de SEH’ genomineerd voor George Beusmans innovatieprijs

Het project ‘Neurologie verpleegkundige op de Spoedeisende Hulp’ dat sinds februari 2022 loopt in het Jeroen Bosch Ziekenhuis, is genomineerd voor de George Beusmans innovatieprijs 2022. Het project heeft de prijs niet gewonnen, maar het team van neurologieverpleegkundigen en SEH-verpleegkundigen is niet minder trots op de nominatie en wat het project oplevert voor patiënten en medewerkers.

Neurologieverpleegkundige op de SEH

Zorg georganiseerd rondom de patiënt

Het project houdt in dat er tussen 09.00 uur en 17.30 uur altijd een neurologieverpleegkundige aanwezig is op de Spoedeisende Hulp voor het opvangen van patiënten met een beroerte (ook wel cva genoemd of Cerebro Vasculair Accident). De SEH-verpleegkundige richt zich na binnenkomst van de patiënt op de eerste acute zorg. Zodra de patiënt stabiel is, maar nog wel op de SEH moet blijven (bijvoorbeeld om uitslagen af te wachten), neemt de neurologieverpleegkundige de zorg over totdat de patiënt naar de neurologie afdeling kan.

Concreet zorgt deze werkwijze ervoor dat de neurologische patiënten meteen in beeld zijn bij de neurologie afdeling, dat ze sneller neurologische controles krijgen, er meteen neurologisch ingegrepen kan worden en dat de doorstroom naar de afdeling sneller en beter verloopt. Zo wordt de zorg echt rondom de behoefte van de patiënt georganiseerd. Uit interviews en metingen blijkt dat deze werkwijze erg wordt gewaardeerd door zowel patiënten als zorgprofessionals. Meer daarover staat in dit artikel dat eerder in het magazine Nursing is verschenen.

Geen prijs, wél trots en landelijke interesse!

De nominatie voor de George Beusmans innovatieprijs was een mooie kans om de voordelen die de samenwerking tussen SEH- en neurologieverpleegkundigen heeft voor patiënten en medewerkers landelijk te laten zien. Uit de belangstelling vanuit andere ziekenhuizen blijkt dat onze werkwijze inspireert om het juiste team rondom de patiënt in te zetten.

Bekijk hieronder de zelfgemaakte vlog over dit project.

Je kunt deze video niet zien. Wat nu?

Laatste revisie: 14 december 2022 - 08:51