"Net als op de Binnendieze ben ik bij Tolbrug zelf de kapitein van mijn revalidatie."

Jan de Valk is een echte sportliefhebber en tevens een getalenteerd sporter. In zijn jeugd begon hij bij de regionale damkampioenschappen. Daarna veranderde hij van koers en behaalde hij brons bij de Nederlandse Kampioenschappen estafette, en later nog meer medailles met basketballen en triathlon. Samen met zijn vrouw woont Jan in 's-Hertogenbosch en geniet hij van zijn kinderen en kleinkinderen. Tot aan zijn pensioen werkte Jan 38 jaar in het onderwijs als docent natuur- en scheikunde. Toch gaat zijn hart vooral uit naar de Binnendieze van 's-Hertogenbosch, waar hij al 27 jaar vrijwillig schipper is.

Schipper op de Binnendieze
Jan als kapitein met medewerkers van Tolbrug op de Binnendieze

In 2020 merkte Jan dat hij moeilijker kon meekomen tijdens de zwemtraining. Voor de zekerheid liet hij zich lichamelijk onderzoeken. In het ziekenhuis werd vastgesteld dat Jan last had van hartruis. Daarom kreeg hij in 2021 een nieuwe hartklep. In januari 2022 voelde Jan zich opnieuw niet lekker en stortte hij in. In het ziekenhuis bleek dat hij een TIA had gehad. Een maand later kreeg hij een beroerte. De neuroloog ontdekte dat er bacteriën op de nieuw geplaatste hartklep waren ontstaan. In overleg met de cardioloog werd besloten om zijn hartklep voor de tweede keer te vervangen. Na deze ingrijpende operatie begon Jan in augustus 2022 met revalideren bij Revalidatiecentrum Tolbrug van het Jeroen Bosch Ziekenhuis. "Mijn doelen waren om mijn oude leven weer op te kunnen pakken. Heel concreet wilde ik weer kunnen varen op de Binnendieze, fietsen en zwemmen."

Euforie

Jan komt twee keer per week naar Revalidatiecentrum Tolbrug. Samen met zijn revalidatiearts, fysiotherapeut, ergotherapeut, bewegingsagoog en maatschappelijk werker stelt hij een revalidatieplan op dat past bij zijn doelen. Het revalidatieprincipe van Tolbrug: 'Revalideren is Leren', leert mensen een actieve rol te spelen in hun herstel. Medezeggenschap maakt de revalidant krachtig, veerkrachtig en biedt perspectief om weer volop mee te doen in de maatschappij.

"Bij de fysiotherapie werkte ik aan mijn balans. Hiervoor werd een plateau gebruikt met een ronding eronder, zodat het bewegen van een boot op water werd nagebootst. Zo kon ik oefenen om rechtop te blijven staan." Echte euforie overviel Jan toen hij voor het eerst weer kon fietsen en zwemmen. "Het fietsen en zwemmen was ik nooit verleerd. Het trappen en sturen ging helemaal vanzelf. Ook toen ik weer mocht zwemmen, was ik binnen zes slagen aan de overkant van het zwembad. Zoiets verleer je niet."

Samen op de Binnendieze

In maart 2023 rondt Jan zijn revalidatie af bij Tolbrug en heeft hij een afsluitend gesprek met zijn revalidatiearts. Waar hij voorheen met de auto naar Tolbrug werd gebracht, komt hij nu op de fiets. "De begeleiding is enorm prettig. Ik heb met alle therapeuten mooie gesprekken gehad. Ik ben ook nooit vergeten dat de fysiotherapeut tegen me zei dat ze graag een keer met me wilde varen op de Binnendieze als ik zo ver was." Als blijk van waardering nodigt hij daarom 14 zorgverleners van Tolbrug uit op de boot om een rondje te varen over de Binnendieze. Jan is uiteraard de kapitein en gids, want hij vaart nog steeds: "Ik ben op twee manieren de langste schipper op de Binnendieze. Ik ben ruim twee meter lang én ik vaar hier al sinds 1996."

Schipper op de Binnendieze - kade
Laatste revisie: 4 september 2023 - 14:13