Leren van je collega’s: verhalenbundel Toen werd je zelf ziek

Met trots brengen wij in de 87e boekenweek de verhalenbundel ‘Toen werd je zelf ziek uit’. De boekenweek is een ode aan de eerste liefde en aan de heerlijke en ook verwarrende gevoelens die daarbij horen. Dit thema staat bijna haaks op het onderwerp van de verhalenbundel ‘Toen werd je zelf ziek’ maar de emoties die je hierin tegenkomt, zijn minstens net zo sterk. Onzekerheid, twijfel, kracht, warmte...

toen werd je zelf ziek

Negen (ex-)zorgprofessionals van het Jeroen Bosch Ziekenhuis vertellen in de verhalenbundel open over hoe zij de zorg ervoeren toen zij opeens zelf patiënt werden of mantelzorger. Door deze  perspectiefwisseling merkten zij hoe kwetsbaar je je kunt voelen als patiënt. In de bundel vertellen zij hoe zij hun ervaringen toepassen in hun dagelijkse werk.

Zorgprofessionals denken vaak vanuit de inhoud van de ziekte: ‘dit is het probleem, dat is de prognose en dit is de beste behandeling’. Marjan van Apeldoorn, internist-infectioloog: “Toen ik zelf ziek werd, ervoer ik pas hoe afhankelijk je je kunt voelen als patiënt. Waar ik normaliter assertief en weerbaar ben, liet ik nu de dingen over me heen komen.

“Ik merkte dat de essentie van goede zorg is dat je aansluit bij de wensen en behoeften van patiënten, dat je als zorgprofessional dichtbij durft te komen en dat je iemand niet laat bungelen maar opvangt. Wij streven er naar dat het wisselen van perspectief een normaal onderdeel wordt van het werken in de zorg en hopen dat dit boek daaraan bijdraagt.”

De verhalenbundel is onderdeel van het ervaringsleerprogramma Toen werd je zelf ziek en één van de methoden die worden ingezet om zorgprofessionals binnen het Jeroen Bosch Ziekenhuis op een andere manier te laten kijken naar de zorg die zij bieden. De ervaringen van collega’s die zelf ziek zijn geweest of mantelzorger zijn daarbij behulpzaam omdat zij beide perspectieven kennen.

Marjan van Apeldoorn, internist-infectioloog en Ankie van den Broek, unithoofd polikliniek Gynaecologie en Obstetrie en centrum voor voortplantingsgeneeskunde, zijn de drijvende krachten achter dit onderwerp. Vanuit hun ervaringen als patiënt is in 2017 het strategisch onderwerp ‘Toen werd je zelf ziek’ in het Jeroen Bosch Ziekenhuis ontstaan.

Zorgprofessionals in Nederland die graag een gratis exemplaar willen hebben, kunnen mailen naar zelfziek@jbz.nl. Graag onder vermelding van naam, functie en postadres. Er is een beperkte oplage.

Wil je meer weten over hoe deze verhalenbundel tot stand is gekomen of wil je in gesprek met de drijvende krachten achter het onderwerp Toen werd je zelf ziek? Dan kun je contact opnemen via e-mail zelfziek@jbz.nl

Laatste revisie: 17 april 2024 - 15:26