Leerzame bijeenkomst over de Persoonlijke Gezondheids Omgeving

In het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) geloven we dat inzicht in de eigen gezondheidssituatie, bijdraagt aan de gezondheidsbeleving van patiënten. De Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO) kan hierbij helpen. Een PGO is een website of app waar mensen veilig hun medische informatie van ziekenhuizen, huisartsen of andere zorgverleners kunnen verzamelen. PGO’s zijn nieuw en nog volop in ontwikkeling. Daarom organiseerde het JBZ hierover een informatieavond voor patiënten. Zij kregen uitgebreide voorlichting over de mogelijkheden van een PGO en persoonlijke instructie bij het installeren.

Nieuw en onbekend

De bijeenkomst werd door projectleider Sandy Harteveld samen met Patiëntenfederatie Nederland georganiseerd. Op de vraag van Sandy wie er al gebruik maakt van een PGO, gaat slechts een enkele vinger omhoog. Er is nog niet veel ervaring in de zaal en er blijkt nog veel onduidelijk. Is MijnJBZ ook een PGO? (Nee). Kost het geld? (Nee). Staat het los van de zorgverzekering? (Ja). Wordt het automatisch bijgehouden? (Nog niet).

Zelf kiezen

Nicole Somsen van de Patiëntenfederatie neemt het publiek mee in wat een PGO precies is en wat het voordeel is voor patiënten. Nicole legt uit dat de PGO’s nog in ontwikkeling zijn en dat het belangrijk is om de mening en ervaringen van mensen hierin mee te nemen. Op dit moment zijn er een 10-tal verschillende PGO’s beschikbaar. Patiënten kiezen zelf of ze een PGO willen gebruiken om hun medische gegevens bij elkaar op te slaan. Om patiënten bij de keuze voor een PGO te helpen heeft de Patiëntenfederatie een online keuzehulp ontwikkeld.

Foto van PGO bijeenkomst

Het publiek kon aan het einde van de bijeenkomst zelf een PGO installeren. Dat was helemaal vrijblijvend. Ruim de helft sloot aan bij deze persoonlijke uitleg en waardeerde de uitgebreide informatie en hulp bij de installatie. “Het is misschien nog wat vroeg, maar het lijkt me wel handig om al mijn medische gegevens bij elkaar te hebben en ik vind het ook belangrijk om bij te blijven.” zegt een bezoeker na afloop.

Wilt u meer informatie over de PGO? Kijk dan op de website van het JBZ.

Laatste revisie: 4 februari 2023 - 11:35