JBZ opent tentoonstelling tegen medicijnresten in water: Rik on Tour

Breng (oude) medicijnen terug naar de apotheek en voorkom medicijnresten in het water! Het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) zet zich al langere tijd in om water vrij te houden van medicatieresten. Patiënten en bezoekers kunnen oude medicijnen inleveren in de grote gele ton bij de ingang van de apotheek. Het JBZ voert de medicijnen veilig af, zodat ze geen gevaar vormen voor het oppervlakte water en de dieren die hierin leven. Ziekenhuisapotheker en Greenkeeper Minou van Seyen: “We legen de inleverton ongeveer twee keer per week. Ook kijken we aan de voorkant of we overgebleven medicatie helemaal kunnen voorkomen.”

Opening Rik on Tour met Bas Peeters in het JBZ

Van 14 tot en met 29 oktober vragen geneesmiddelenbedrijven, apotheken, huisartsen en ziekenhuizen extra aandacht voor het inleveren van medicijnen met de landelijke inzamelweek: de #WeekvanonsWater. Extra bijzonder is dat het Jeroen Bosch Ziekenhuis de reizende tentoonstelling ‘Rik on Tour’ mag openen. Met deze tentoonstelling wordt aandacht gevraagd voor medicijnresten in water. De opening vond plaats op maandag 16 oktober om 15.00 uur in het Jeroen Bosch Ziekenhuis in s’-Hertogenbosch. De opening werd gedaan door de heer Bas Peeters, bestuurder bij Waterschap De Dommel.

Interactieve Unit

In de interactieve unit speelt Rik de hoofdrol, Rik is een pil. Hij neemt bezoekers mee op zijn reis. Een deel van Rik gaat namelijk na het slikken via ontlasting door het riool en de waterzuivering, uiteindelijk naar rivieren en beken. En dat is voor de planten en vissen in dat water schadelijk en maakt het zuiveren van water lastig.

Tijdens de Week van ons Water reist de Rik on tour tentoonstelling langs verschillende Brabantse ziekenhuizen. Het Jeroen Bosch Ziekenhuis verwelkomt Rik als eerste. De tentoonstelling is hier gedurende één week te bekijken. De ontvangende ziekenhuizen hebben allemaal de GreenDeal Duurzame Zorg ondertekend en daarmee de afspraak om te werken aan groene en duurzame zorg.

De unit is gemaakt in opdracht van het Brabants Kernteam Medicijnresten uit Water, een samenwerkingsverband van partijen uit de wereld van water én de zorg.

Laatste revisie: 30 oktober 2023 - 09:48