JBZ Kinderarts Petr Jira 11 uur in couveuse

Hoe zou het voor een te vroeg geboren kindje zijn om dagenlang in een couveuse te liggen? Dat vroeg kinderarts-neonatoloog René Verlaak in het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) zich af tijdens zijn werk met deze patiëntjes. Hij bouwde een couveuse en bleef er zelf 10 uur in. Hiermee vroeg hij aandacht voor de stichting All4small. Dit initiatief is uitgegroeid tot een landelijke Couveuse Challenge, waarbij steeds iemand uit een ander ziekenhuis wordt uitgedaagd 10 uur of langer in de couveuse te liggen. Nu is het de beurt aan het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ).

Petr Jira in couveuse

Kinderarts-neonatoloog Petr Jira in het JBZ is de derde arts die plaatsneemt in de couveuse. Hij neemt het stokje over van kinderarts Willem de Boode van het Radboudumc die in 2019 10,5 uur in de couveuse lag. Donderdag 7 juli om 06.00 uur in de ochtend gaat Petr de uitdaging aan. De couveuse, waarin hij 11 uur verblijft, staat bij het bezoekersrestaurant op de boulevard van het JBZ. Petr vindt het belangrijk om aandacht te vragen voor de allerkleinste patiëntjes in het ziekenhuis. “Ze worden in onze handen gelegd en zijn vaak nog zo klein dat ze er letterlijk inpassen.”

Zichtbaarheid onderzoek voor allerkleinsten
De kinderartsen die meedoen aan de Couveuse Challenge zetten zich in voor de organisatie All4small van het Radboudumc Amalia Kinderziekenhuis. Petr Jira: “We zoeken altijd naar betere methodes van behandeling voor te vroeg geboren baby’s, zodat we de beste medische beslissingen kunnen nemen. We willen ze monitoren en bewaken, maar zo min mogelijk belasten. All4small helpt wetenschappelijk onderzoek mogelijk te maken. Bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van milde technieken en nauwkeurige instrumenten om de ademhaling, bloedsomloop  en hartslag te meten.

Stokje overdragen
Om vijf uur 's middags bij het einde van de actie, draagt Petr Jira het stokje over aan Jan Erik Bunt van het Elizabeth-TweeSteden Ziekenhuis. Hij daagt hem uit om deze bijzondere Couveuse Challenge van hem over te nemen.

Meer informatie over de Couveuse Challenge en de stichting All4small vind je hier

Laatste revisie: 14 juli 2022 - 17:11