“Ik wil nog wel wat jaren mee”

Meneer de Groen (60) is ondernemer en Bosschenaar in hart en nieren. Hij is er graag voor anderen en houdt van positieve mensen om zich heen. Een bourgondisch leven en de nodige stress spelen hem echter parten. Wanneer hij op de eerste hulp terecht komt en opgenomen wordt in het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ), realiseert hij zich dat er iets moet veranderen. Maar wat en hoe? Hulp vindt hij bij het leefstijlloket: het Samen Gezond Spreekuur, een samenwerking van het JBZ met GGD Hart voor Brabant, Leefstijlcoaching Den Bosch en Gemeente ‘s-Hertogenbosch.

Nieuws - 20220407 - Meneer Groen

Meneer de Groen deelt zijn ervaring: ‘Het gaat erom dat je echt bewust wordt en ook de motivatie hebt om te willen veranderen. Ik maak nu gezondere keuzes, en geniet toch van iets lekkers. Ik sta ‘s morgens wat fitter op, mijn gewicht wordt minder. Het resultaat bekijk ik niet over een paar weken maar over een paar maanden.’

Hoe gaat het in zijn werk

Het Samen Gezond Spreekuur wil patiënten ondersteunen op weg naar een gezondere leefstijl. Een patiënt komt na een doorverwijzing van de zorgverlener naar het Samen Gezond Spreekuur. In een eerste gesprek staat het leven van de patiënt centraal. Hierbij gaat het niet alleen over de huidige klachten, maar juist ook andere onderwerpen die van invloed zijn op de gezondheid. Ook wordt er gekeken waar er mogelijkheden zijn om gezonder te leven op gebied van gezonde voeding, lichaamsbeweging, nachtrust, stressreductie en vitaliteit. Op basis van het gesprek wordt een persoonlijk plan van aanpak gemaakt onder eigen regie van de patiënt, die daar vervolgens ook zelf mee aan de slag gaat. Om te kijken hoe alles verloopt is er na drie weken een telefonische afspraak. Na drie maanden volgt een eindevaluatie. In deze eindevaluatie wordt gekeken of het is gelukt om een gezondere leefstijl te omarmen in het dagelijks leven.

De gesprekken van het Samen Gezond Spreekuur zijn in het Sport Medisch Centrum in sporthal de Maaspoort in ‘s-Hertogenbosch. Gesprekken zijn met  medewerkers van de GGD Hart voor Brabant en Leefstijlcoaching Den Bosch in samenwerking met verpleegkundigen van het JBZ.

Een ander leven

Meneer de Groen: “De vragen laten je nadenken over je leven en wat je wil veranderen. Samen brainstormen we over hoe ik het zelf kan aanpakken en ontvang ik tools. Zoals de tip die ik kreeg voor een boek over een goede nachtrust (SLAAP). Best confronterend om te lezen, maar erg nuttig.  Of tools voor gezonde voeding. Mooi vind ik daarbij het advies dat het niet snel hoeft te gaan. Het gaat meer om de kleinere veranderingen die je langer vol kunt houden. Als je normaal twee keer per week een patatje neemt, neem dan bijvoorbeeld een keer in de week patat. En als je een biertje neemt, neem dan ook eens een alcoholvrij biertje of nog beter water of thee. En als je ‘s avonds zin hebt in iets lekkers, neem dan een gezonde snack, in plaats van chips.

Het Samen Gezond Spreekuur bevalt me heel goed. Ik vind het fijn dat ik met deskundige mensen kan praten en dus ook weten waar ze over praten. Het fijne is ook, dat ik niet naar het JBZ hoef te komen. Je gaat naar een sporthal toe en niet naar het ziekenhuis. Dat is toch een ander gevoel.”

Samenwerking in het netwerk

Het JBZ en colle­ga’s in het netwerk werken intensief samen in het programma ‘Samen Gezond ’s-Hertogenbosch’, voor meer gezonde en gelukkige jaren voor alle mensen in de regio. Sinds 2020 is het Samen Gezond Spreekuur als een pilot gestart, inmiddels zijn al veel patiënten geholpen met het verbeteren van hun leefstijl. Door de korte lijnen kan er ondersteuning op maat geboden worden. Zo kan er gebruik gemaakt worden van een groot aanbod van zorgaanbieders. Zoals Farent, buurtsportcoaches, GLI Programma COOL en activi­teiten in wijkcentra zoals budget kooklessen.

Meneer de Groen: “Al met al heeft het traject voor mij zeker vruchten afgeworpen. Binnenkort heb ik weer een afspraak en hoop ik weer mooie resultaten te hebben geboekt. Je moet het zelf doen maar het is fijn dat er iemand is met ervaring die met me mee kijkt.

Ik heb ook besloten mijn werk te veranderen. Ik zit nu in het assurantie- en verzekering vak, straks ga ik me voor een deel ook richten op hulpverlening en budgetcoaching. Ik volg hiervoor nu een studie. Best pittig, maar hiermee kan ik meer rust creëren in de toekomst en dus minder stress, waardoor ik ook weer beter slaap en gezonder eet. En als mensen met een glimlach weggaan en ik heb iets opgelost, dan voel ik mezelf ook prettig. Het heeft allemaal met elkaar te maken.”

Door de week wil ik hard werken en in het weekend wil ik genieten van de leuke dingen. Met mensen om me heen die positiviteit uitstralen en met een glimlach in het leven staan. En dan komt er heus nog wel eens een ongezonde snack voorbij. Maar dan kies ik toch voor een kroket in plaats van een frikandel.”

Wil je meer informatie? Kijk op www.jeroenboschziekenhuis.nl/gezondeleefstijl

Laatste revisie: 8 april 2022 - 13:09