Expositie 'Groei en verval' Marian van Esch

Sinds 6 oktober is de expositie ‘Groei en verval’ te zien in de expositieruimte op de boulevard van het Jeroen Bosch Ziekenhuis. De expositie toont kunstwerken van de Bossche kunstenaar Marian van Esch.

kunst 2 overzicht expo 'Groei en verval' Marian van Esch

De titel verwijst naar de kunstwerken van Marian van Esch. Er zijn schilderijen te zien en ‘gedroogde takken & bloem objecten’ in de vitrines. De expositie is te zien van 6 oktober tot en met 5 januari 2024. De officiële opening vindt plaats op vrijdag 27 oktober om 19.00 uur en wordt verricht door Ineke Kortland, lid van de kunstcommissie. Geïnteresseerden zijn van harte welkom. Aanmelden kan via kunstcommissie@jbz.nl

Marian van Esch heeft in haar kunstwerken een grote voorkeur voor de eeuwige thema’s als groei en afsterven, de natuur die haar boeit en betovert, volmaakt en imperfect. “De natuur, haar schoonheid en het verval, dat is wat ik vastleg in mijn schilderijen & tekeningen”, aldus de kunstenaar.

kunst kunstwerk 'Verdorde zonnebloemen' Marian van Esch

Kunstwerk 'Verdorde zonnebloemen', 150 cm (br) x 120 cm (h), acryl/olieverf op linnen, 2022, Marian van Esch

De kunstcommissie van het JBZ heeft haar gevraagd om haar kunstwerken te exposeren in de expositieruimte van de boulevard. In deze expositie toont zij haar grote, olieverf/acryl schilderrijen van distels, zonnebloemen, berenklauwen en mais. In de vitrines zijn stillevens te zien van gedroogde bloemen en planten uit de natuur die zij gebruikt ter inspiratie. Het zijn mooie doorkijkjes naar de grote schilderijen die zij toont in deze expositie.

kunstwerk 'Blauwe distel' Marian van Esch

Kunstwerk 'Blauwe distel', 100 cm (br) x 120 cm (h), acryl/olieverf op linnen, 2018, Marian van Esch

kunstwerk 'Verdord stilleven 2' Marian van Esch

Kunstwerk 'Verdord stilleven 2', 120 cm (br) x 150 cm (h), acryl/olieverf op linnen, 2023, Marian van Esch

Leven en dood zijn vertegenwoordigd in de vorm van bloemen en planten. “Soms heb ik de behoefte om een pas geopende bloem of berenklauw in al zijn glorie te schilderen. Vaak voel ik de bezieling in een verdorde distel of verdroogde zonnebloem, het blad dat omgekruld is door de uitdroging en nog maar net vasthangt aan z’n tak, dat zijn voor mij interessante vormen om vast te leggen …”. Ze gebruikt ’n enkele bloem, maar schildert ook vlechtwerken van takken en stengels.

kunst 'Moodboard' in de vitrine Marian van Esch

In de laatste vitrine toont Marian van Esch een moodboard van foto's uit de natuur.

'Grote berenklauw'

Van het grote schilderij ‘Grote berenklauw’ heeft de kunstenaar een wandkleed laten weven bij het textiel-lab van het Textielmuseum in Tilburg. Dit wandkleed is dit voorjaar te zien geweest tijdens de KunstRai in Amsterdam en heeft nu via de DELA een mooie plek gekregen in het uitvaartcentrum in Vlijmen. Marian had dit wandkleed graag ook willen exposeren in het Jeroen Bosch Ziekenhuis, maar is blij dat het nu ’n permanente plek heeft.

Kunstwerk 'Berenklauw' van Marian van Esch

Kunstwerk 'Berenklauw', acryl/olieverf op linnen, 140 cm (br) x 190 cm (h), 2019, Marian van Esch

Patiënten, bezoekers en medewerkers van het ziekenhuis kunnen door het bekijken van deze kunstwerken zich verwonderen over deze getoonde kunstwerken en even afleiding hebben in het Jeroen Bosch Ziekenhuis.

Marian van Esch

Zij woont en werkt in ’s-Hertogenbosch en heeft haar atelier aan de Gestelseweg. Zij studeerde af als schilder/monumentaal vormgever in 1983 aan de Academie voor Beeldende Kunsten St. Joost in Breda.
Naast haar werkzaamheden als beeldend kunstenaar werkt zij als museumdocent bij het Design Museum in ’s-Hertogenbosch waar zij workshops en rondleidingen geeft aan zowel kinderen als volwassenen. Daarnaast geeft zij teken/schilderles aan volwassenen en geeft zij kunsteducatie lessen op scholen en kunstinstellingen.
Marian exposeert haar werk zeer regelmatig op diverse plaatsen in binnen- en buitenland. Vanaf 2002 t/m 2021 neemt zij deel aan de Atelierroute in ’s-Hertogenbosch met de daarbij behorende expo’s. Zij exposeerde in het Breda’s Museum op de van Gogh geïnspireerde tentoonstelling 2015 en had in 2016 een werkperiode en tentoonstelling in Callosa (Spanje). Datzelfde jaar nam zij deel aan de groepsexpo Bosch Open Expo (B.O.E.) bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis. In 2018 exposeerde zij samen met haar zus José van Esch in het Jeroen Bosch Ziekenhuis met de expositie ‘8 theepotten, 365 dagschilderingen door 2 zussen’, waarbij zij haar project toonde van 365 kleine schilderijtjes die zij dagelijks gedurende één jaar, 2015, maakte.
In 2020 exposeerde zij met Marc Mulders en Reinoud van Vught, ‘St. Joost Kunstacademie zeventiger jaren’ in galerie Dom ‘Arte in Rucphen. In 2020 was haar werk ook te zien bij de KEG – expo, ’t Spectrum in Schijndel en Delft, met de tentoonstelling ‘Inside out / Outside’ waar 20 kunstenaars vertegenwoordigd waren met 2 werken die aansloten op het thema.
Galerie Huub Hannen vertegenwoordigt haar kunstwerken. Dit jaar, 2023, was haar werk, wandkleed ‘Grote Berenklauw’, geïnspireerd op het schilderij ‘Berenklauw’, en een aantal schilderijen te zien bij deze galerie op de KunstRai in Amsterdam.

www.marianvanesch.nl

kunst portret Marian van Esch met zonnebloemen in het veld

Portret van Marian van Esch met zonnebloemen in het veld

Opening expositie