De shuttle service van het JBZ – al 10 jaar voor jong en oud

Ruim 175.000 bezoekers naar de plek van bestemming gebracht, ongeveer 140.000 rondjes gereden en ruim 100.000 km op de teller. Dat zijn de indrukwekkende cijfers van de shuttle service van het JBZ die 7 november 10 jaar bestaat. Daarom vieren de vrijwilligers een feestje. Chauffeurs Luc Batterink en Marcel van Wely zitten al jaren achter het stuur en doen dat nog steeds met veel plezier, net als hun collega chauffeurs. Ze doen dat allemaal vrijwillig: ”Vrijwilligerswerk wordt altijd gedaan door mensen die het leuk vinden om te doen”, vertelt Luc.

Foto van chauffeurs Luc Batterink en Marcel van Wely van de Shuttleservice

Ontstaan van de shuttle service

Momenteel zijn er zo’n 25 enthousiaste chauffeurs bij de shuttle service. Daarvan zijn er zelfs nog enkelen die er vanaf het eerste uur bij zijn. De shuttle service is ontstaan omdat de afstand tussen de parkeerplaats en de hoofdingang van het ziekenhuis redelijk groot is. Voor sommige mensen is de afstand te groot om zelf te kunnen lopen. Daarom is er de shuttle service er gekomen en werd er actief gezocht naar chauffeurs in samenwerking met de UVV (Unie van vrijwilligers).

De shuttle service begon als een pilot in november 2012. In het najaar werd gezocht naar chauffeurs en dit trok de aandacht van Marcel: ‘’Ik was net met pensioen en het leek mij leuk om bezig te blijven. Toen ik de advertentie in de krant zag was ik meteen enthousiast. Lekker rondrijden en de mensen helpen om naar de hoofdingang te gaan zag ik wel zitten”. De conclusie dat het goed beviel onder de mensen was al snel gemaakt, zo was de shuttleservice al snel niet meer weg te denken.

Zonder het goede werk van de vrijwilligers kan de shuttle service kan niet bestaan. “De meeste vrijwilligers die op de shuttle rijden zijn maatschappelijk erg betrokken en doen vaak ook nog ander vrijwilligerswerk. We zouden niet zonder ze kunnen.”, zo zegt Luc (projectleider van de shuttle service). Er wordt graag gebruik gemaakt van de ervaring die mensen hebben opgedaan in hun werkzame leven. Zo was Marcel bijvoorbeeld planner bij de NS en doet datzelfde nu ook voor de shuttle service.

Gesprekken

De chauffeurs voeren tijdens de ritten vaak gesprekken met de mensen. Meestal gaat dat over alledaagse dingen, de gesprekken over medische zaken vermijden ze het liefst. ‘Ik vind het niet correct om daar vanuit mezelf met mensen over te praten, tenzij ze er zelf over beginnen. Dat gebeurt een enkele keer wel, maar dan stel ik niet te veel vragen en ben ik vooral een luisterend oor”, zo zegt Luc. ‘’Het is fijn om een praatje met de mensen te maken, maar we moeten natuurlijk ook vooral op de weg blijven letten’, grapt Luc. De chauffeurs van de shuttle zijn voor veel mensen het visitekaartje van het ziekenhuis geworden. “Afgelopen week was iemand zo blij met de service. Die persoon zei dat ik vast wel een plaatsje kreeg in de hemel. Daar was ik toch wel even stil van.”

Een afleiding

Niet alleen mensen die moeilijk ter been zijn maken graag gebruik van de shuttle service, voor kleine kinderen is het vaak een feestje. Marcel: “Het meerijden met de shuttle is voor de kinderen een afleiding wanneer ze onderweg zijn naar het ziekenhuis. Ze komen meestal niet voor hun plezier in het ziekenhuis en dat is toch ook wat spannend. De shuttle service is er dus echt voor jong en oud en dat maakt het – zelfs na 10 jaar – nog iedere dag leuk om te doen.’’

Groepsfoto van de chauffeurs van de Shuttleservice
De shuttle service van het JBZ bestaat op 7 november 10 jaar.
Laatste revisie: 7 november 2022 - 14:19