Baarmoederhalskanker preventieweek 2024

Heb jij het uitstrijkje of de zelftest al gedaan? Tijdens de baarmoederhalskanker-preventieweek van 15 tot en met 21 januari zet het Jeroen Bosch Ziekenhuis zich in voor de campagne van Bevolkingsonderzoek Nederland, het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu en KWF Kankerbestrijding.

Koffiekopjes op dozen met stickers

Steeds minder (jonge) vrouwen doen mee aan het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker. Terwijl juist de groep 30-34 jarige de grootste kans heeft om dit te ontwikkelen. Elke vrouw wordt een paar keer in haar leven uitgenodigd om een uitstrijkje te laten maken bij de huisarts óf om zelf thuis de zelfafnameset te gebruiken. Het laboratorium voor pathologie van het Jeroen Bosch Ziekenhuis (onderdeel van het samenwerkingsverband P-DNA, Pathologie Den Bosch-Nieuwegein-Arnhem) is een van de drie plekken in Nederland waar de uitstrijkjes en de zelfafnamesets van het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker onderzocht worden.

Om dit belangrijke onderwerp bespreekbaar te maken roepen wij op om het gesprek over het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker te starten. Kijk voor meer informatie op de website van Bevolkingsonderzoek Nederland.

Dus: heb jij het uitstrijkje of de zelftest al gedaan?

Laatste revisie: 25 januari 2024 - 07:43