90.000 plastic flessen en 18 bomen

Minder plastic, minder papier, minder energie! De 25 green teams van verschillende afdelingen van het Jeroen Bosch Ziekenhuis maken er een sport van om onze footprint kleiner te maken. Dat leverde ons in 2023 een afvalreductie op van in totaal 8% en de pole position in Brabant als het gaat om afvalscheiding binnen ziekenhuizen. Ons restafval daalde met 8,3%.

Anderhalf miljoen plastic flessen

In 2020 werden we uitgeroepen tot best scheidende klant door Renewi. In 2023 zamelden negentien verschillende afdelingen 29.500 kilo plastic afval apart in. Meer dan het dubbele ten opzichte van 2022. Met deze hoeveelheid plastic kun je ongeveer 90.000 plastic flessen maken.

Minder CO2-uitstoot

Afvalscheiding is natuurlijk niet het enige waar we op inzetten. Op het thema energie is JBZ-breed de CO2-uitstoot verminderd door de luchtbehandeling langer in de nachtstand te zetten en de (extra) luchtbevochtiging op veel plekken uit te zetten. Het aardgasverbruik is hierdoor met maar liefst 33%  afgenomen ten opzichte van 2022. Op verschillende afdelingen is overbodige verlichting uitgezet en in diverse gangen en hallen zijn de verlichtingsarmaturen vervangen door ledverlichting. Hierdoor is 7% minder elektriciteit gebruikt ten opzichte van 2022.

In 2023 was er ook minder CO2-uitstoot als je kijkt naar de reisbewegingen naar het JBZ. Dat komt doordat bijvoorbeeld de fysieke consulten voor de preoperatieve screening door slimme triage met 70% zijn afgenomen en meer telefonisch worden gedaan.

18 bomen

Daarnaast is er een digitaliseringsslag geweest, waardoor het papierverbruik is gedaald met 15% (naar 6.141.500 A4tjes) ten opzichte van 2022. Dat zijn ongeveer 18 bomen. Bij inkooptrajecten is duurzaamheid meegenomen en samen met leveranciers is gekeken naar alternatieve, duurzamere verpakkingen.

Hergebruik

Gezien de huidige wereldwijde materiaaltekorten is het noodzakelijk ook daar duurzame oplossingen voor te verzinnen. Zo is de Intensive Care in 2023 gaan werken met wasbare isolatieschorten en onderleggers en heeft het greenteam van Oogheelkunde zich hard gemaakt voor handdoeken in plaats van wegwerp celstofmatten. In 2024 hebben medewerkers ontdekt dat je pas-pessaria gemaakt van hard plastic kunt hergebruiken door ze te steriliseren. Ze worden gebruikt om de juiste maat pessarium voor bijvoorbeeld een baarmoederverzakking te bepalen. Dat scheelt de productie van honderden pessaria en 5000 euro per jaar. Daarnaast doen we mee aan onderzoek van het Radboudumc naar het hergebruik van medicijnen. Jaarlijks wordt voor minimaal 100 miljoen euro aan ongebruikte thuismedicatie weggegooid in Nederland. Het weggooien van medicijnen leidt tot onnodig gebruik van grondstoffen, uitstoot van CO2 en een financiële verspilling.

Duurzaamheidsbeleid

Wij gebruiken in het JBZ dagelijks veel grond- en hulpstoffen en verbruiken veel energie voor al onze installaties en het verlichten, verwarmen en koelen van onze gebouwen. Bovendien produceren we veel afval. De aantallen zijn verminderd maar doet je nog steeds met je ogen knipperen. Dat betekent dan ook dat we onvermoeid verdergaan met het terugbrengen van onze footprint. Een grote footprint past namelijk niet bij een organisatie die gezondheidswelzijn nastreeft. Ons duurzaamheidsbeleid bestaat uit drie pijlers: het creëren van een schone omgeving; het vergroten van circulariteit en het verhogen van gezondheidswelzijn.

Foto van het Gynaecologie Team in het JBZ
Laatste revisie: 24 april 2024 - 16:21