Nierteam aan Huis: voorlichting bij nierpatiënten thuis

Als uw nierfunctie sterk verminderd is, of als u gestart bent met dialyseren, kan uw nefroloog u aanmelden voor Nierteam aan Huis. Twee voorlichters informeren u dan thuis (of online) over uw nierziekte en de behandelingen. De bijeenkomst is vooral gericht op uw familieleden, vrienden en naasten.

De voorlichters komen eerst met u kennismaken en geven uitleg over de thuisvoorlichting van Nierteam aan Huis. U kunt dan beslissen of u een voorlichtingsbijeenkomst wilt of niet. Dit gesprek is vrijblijvend en duurt ongeveer 1 uur.

Nierteam aan Huis is een samenwerking tussen het Radboudumc en het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Het team is ook beschikbaar voor patiënten van andere ziekenhuizen in de regio Zuidoost-Nederland.

De voorlichtingsbijeenkomst wordt vergoed vanuit de basisverzekering.

Je kunt deze video niet zien. Wat nu?

Hier leest u alles over Nierteam aan Huis

Wat zijn de onderwerpen van de thuisvoorlichting?

De voorlichting gaat over de volgende onderwerpen:

• Nierziekten
  • De lichamelijke, emotionele en sociale gevolgen van een nierziekte in de eindfase
  • Conservatieve behandeling
  • De lichamelijke, emotionele en sociale gevolgen van nierfunctie vervangende behandelingen
  • Verschillende vormen van dialyse
  • Verschillende vormen van niertransplantatie
  • Nierdonatie bij leven

Verder gaan de voorlichters uitgebreid in op eventuele vragen. De bijeenkomst duurt ongeveer 2.5 uur.

Tijdens de voorlichting kunnen we gebruik maken van een tolk als dat wenselijk is.

Waarom voorlichting thuis?

Wij vinden het belangrijk dat uw naasten meer uitleg krijgen over uw situatie. Deze uitleg geven we het liefst in uw eigen vertrouwde omgeving. Dit op een tijdstip waarop het u en uw familieleden, vrienden en naasten goed uitkomt.

Wat is het doel van de voorlichtingsbijeenkomst?

Het doel van de bijeenkomst is het bieden van informatie over uw nierziekte en de behandeling daarvan aan u, uw familieleden, vrienden en naasten.

Als u deelneemt aan de voorlichtingsbijeenkomst gaat het behandelteam er overigens niet vanuit dat uw familieleden, vrienden en/of naasten een nier gaan doneren.

Hoe komt u in contact met Nierteam aan huis?

logo nierteam aan huis

Het team dat op bezoek komt, bestaat uit twee van onderstaande professionals. De voorlichters die bij u thuis komen voor de kennismaking, zullen (in principe) ook de voorlichting verzorgen.

Met vragen kunt u altijd bij hen terecht via e-mail: nierteamaanhuis.nier@radboudumc.nl of via onderstaande telefoonnummers.

Voorlichters Nierteam aan Huis Zuidoost-Nederland

• Merle Lobeek (06-11384098), verpleegkundig coördinator