Maatregelen na dialyse in het buitenland

Binnenkort gaat u voor een korte of lange vakantie naar het buitenland. Ook daar krijgt u uw dialyse in een centrum of ziekenhuis. In een buitenlands ziekenhuis bestaat de kans dat u in contact komt met een bacterie die minder gevoelig is voor de normale antibiotica. U kunt deze ‘meebrengen’ naar Nederland. Deze bacterie noemen we ook wel een BRMO.

Wat betekent dat voor u?

Voor uw vakantie zelf heeft het geen gevolgen. U kunt er gerust van genieten. Zodra u weer terug bent en komt dialyseren, nemen we verschillende kweken bij u af. Het gaat om kweken van uw keel, neus, het gebied rondom de anus, de shunt en van eventuele wonden.

Wat gebeurt er verder?

Uitslagen van de kweken

De uitslagen van de kweken zijn meestal binnen 3 dagen bekend. Tot die tijd nemen de zorgverleners met wie u contact heeft beschermende maatregelen.

• Na opname of behandeling in een buitenlandse zorginstelling, dialyseert u in een aparte ruimte. Dit gebeurt volgens het protocol Strikte Isolatie.

Uitslag van de kweken is negatief

Als de uitslag van de kweken negatief is betekent dat, dat er geen BRMO is gevonden. Er hoeft dan verder niets te gebeuren en u wordt weer behandeld als voorheen.

Uitslag van de kweken is positief

Als de uitslag van de kweken positief is, dan bent u drager van een BRMO. U krijgt in dat geval dialyse volgens het BRMO-protocol. Dat houdt in dat we een aantal maatregelen nemen om de kans te verkleinen dat deze bacterie zich in het ziekenhuis verspreidt. Meer informatie hierover krijgt u als dat voor u geldt.

Heeft u nog vragen?

Bij vragen kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met de Dienst Hygiëne en Infectiepreventie, telefoonnummer (073) 553 29 54. Buiten de kantooruren kunt u met dringende vragen terecht bij de Dialyseafdeling, telefoonnummer (073) 553 23 91.

Code DIA-006
Laatste revisie: 3 april 2024 - 15:35