Maak kennis met de vrijwilligers van de Vriendendiensten

Onze vrijwilligers van de Vriendendiensten zijn trots op het werk wat zij doen en vertellen u er graag meer over.

Onze vrijwilligers

José van Hooft

Profielfoto van Jose van Hooft

"Het is waardevol om mensen te helpen in de digitale wereld van MijnJBZ".

Teuni van Ingen

Profielfoto van Teuni van Ingen

"Ik vind het fantastisch wat de Stichting Vrienden van het JBZ doet ter ondersteuning van de zelfstandigheid van patiënten. Het is een eer om deel uit te maken van dit team. Voor mij is het steeds weer een bijzondere ervaring om patiënten wegwijs te mogen maken in het gebruik van hun patiëntendossier."
 

Joop Melchers

Profielfoto van Joop Melchers

"Het is leuk mensen te ontmoeten en hen verder te helpen met inzicht in hun dossier".

Jeannette Kuiten

Profielfoto van Jeannette Kuiten

"Ik help u graag met al uw vragen om in uw eigen dossier te kunnen kijken via MijnJBZ. U kunt mij vinden op locatie Boxtel van het JBZ."

Marian Janssen Steenberg

Profielfoto van Marian Janssen Steenberg

"Na jarenlang in de zorg in het JBZ gewerkt te hebben, wil ik graag betrokken blijven bij het ziekenhuis en de patiënten. Door de Vrienden van het JBZ te ondersteunen help ik de patiënten met MijnJBZ en bij het Taalpunt. Op deze manier kan ik toch mijn steentje bijdragen". 

Marion Liersen

Profielfoto van Marion Liersen-Weijers

"Fijn om mensen te kunnen helpen met MijnJBZ".

Glenda van den Hout

Profielfoto van Glenda van den Hout

"Als vrijwilliger voor de Stichting Vrienden Jeroen Bosch Ziekenhuis voel ik me nuttig voor mijn medemens."

Lisette Trimbos

Profielfoto van Lisette Trimbos

"Mensen uitleg geven over hun gezondheid heb ik mijn hele werkzame leven met veel plezier gedaan. Nu wil ik mensen helpen hun eigen dossier te lezen met als doel een beter inzicht te krijgen in hun gezondheid."
 

Shantie Schudde

Profielfoto van Shanti Schudde

Het helpen van patiënten met MijnJBZ-gerelateerde vragen geeft mij altijd een goed gevoel. Vooral als iemand in het begin moeite heeft met het gebruik van DigiD maar het uiteindelijk toch lukt om in te loggen.  

Riet Koolen

Profielfoto van Riet Koolen

"Een helpende hand om de onafhankelijkheid van de patiënt te vergroten".

Jeannette Cornelissen

Profielfoto van Jeannette Cornelissen

"MijnJBZ is de manier om je ziekenhuisdossier thuis te volgen, je uitslagen te bekijken en nog veel meer. Terughoudende patiënten over de streep trekken, ze zelf de voordelen laten inzien, zie ik als een uitdaging. Het Taalpunt motiveert laaggeletterden hun leven te verrijken met geschreven taal. Daaraan een bijdrage mogen leveren geeft een enorme voldoening."

Anke van der Stoel

Profielfoto van Anke van der Stoel

"Op zoek naar vrijwilligerswerk kwam ik op de site van het Jeroen Bosch Ziekenhuis terecht. Ik heb me direct aangemeld! Inmiddels werk ik met heel veel plezier als vrijwilliger voor de Stichting Vrienden van het JBZ in het ziekenhuis. Zo laat ik patiënten bijvoorbeeld zien waar zij MijnJBZ allemaal voor kunnen gebruiken".

Mel Mcgillivray

Profielfoto van Mel McGillivray

De meervoud van kennis is kennissen.

Marleen Koppelman

Corrie aan den Toorn

Vrijwilliger Vrienden Corrie aan den Toorn

"Ik ben ongeveer een half jaar geleden als vrijwilliger gestart bij de Vriendendiensten. Vanaf 2020 werk ik samen met Jolanda van Bentum in Rosmalen. Hier zet ik me in voor het Taalpunt en MijnJBZ. Ik hoop u daar te mogen ontmoeten en waar nodig te kunnen helpen."

Chrisjean Sanders-van der Heijden

Marianne Heling

Frank Schellekens

"Het is fijn om mensen, die vragen hebben over MijnJBZ, te helpen. Vooral ook de dank die je daarvoor terug krijgt. Ook is het goed om zelf op de hoogte te blijven van de (digitale) ontwikkelingen binnen de zorg".

David Tsjirkinjan

Vrijwilligers van de “MijnJBZ Vriendendienst” staan klaar voor patiënten

Patiënten meer regie geven over hun eigen gezondheid, daarbij helpen de vrijwilligers van Stichting Vrienden JBZ. Met deze ‘Vriendendienst’ helpen zij mensen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun digitale dossier MijnJBZ.

Het is belangrijk dat we de patiënt voor wie het gebruik van MijnJBZ niet zo vanzelfsprekend is, niet uit het oog verliezen. Juist daar wordt het belang van onze vrijwilligers echt zichtbaar”, aldus Nick T.C. Pijnappels, coördinator van de vrijwilligers van de MijnJBZ Vriendendiensten.

Hulp geeft vertrouwen
Door de digitalisering in de zorgwereld nemen patiënten steeds meer regie in hun zorgproces. Sommige mensen ervaren hierbij problemen, denk daarbij aan het activeren van het DigiD-account en het gebruik van het patiëntenportaal. De vrijwilligers helpen hier graag bij.

Joop Melchers is al enige tijd vrijwilliger: “Als ik iemand heb geholpen met het inloggen via DigiD, gaat er voor hen vaak een wereld open. Na de uitleg en de demonstratie laat ik hen zelf inloggen. Dit geeft vertrouwen; als het bij ons lukt, lukt het thuis ook’’, aldus Joop.

Taalpunt
Het komt daarnaast voor dat patiënten moeite hebben met lezen en schrijven. Hierdoor is het gebruik van MijnJBZ extra moeilijk. Want hoe vult een laaggeletterde patiënt thuis de digitale vragenlijst in, die de specialist voor de patiënt heeft klaargezet in MijnJBZ? De meeste vrijwilligers van de Vriendendiensten zijn daarom ook actief voor het Taalpunt. Zij hebben speciale trainingen gevolgd om laaggeletterdheid bij patiënten te herkennen en bespreekbaar te maken.

Een vrijwilliger vertelt: Ik heb tijdens gesprekken vaak gemerkt dat een patiënt moeite had met taal. Er zijn heel veel mensen die de taal zijn verleerd omdat ze het niet dagelijks in hun werk of omgeving nodig hebben. Moeilijke woorden kunnen ook een struikelblok zijn voor patiënten. Wij kunnen deze patiënten aanmelden voor taalonderwijs op maat in de regio. Het is geweldig als je dan hoort dat iemand inderdaad heel enthousiast is gestart met taalonderwijs”.

Stichting Vrienden JBZ
De MijnJBZ Vriendendiensten is een initiatief van de Stichting Vrienden JBZ. Deze stichting werft geld, middelen en tijd bij particulieren, ondernemingen en instellingen. Hierdoor kunnen extra’s, die niet uit het reguliere ziekenhuisbudget kunnen worden betaald, toch worden gerealiseerd. Op deze manier zet de stichting zich in om samen met het JBZ een omgeving te creëren die een positieve invloed heeft op het welbevinden van patiënten en hun omgeving. Sinds de oprichting is MijnJBZ Vriendendienst uitgegroeid tot een groep van ruim 20 vrijwilligers. Ze zijn aanwezig op de JBZ locaties in ’s-Hertogenbosch, Boxtel, Drunen en Rosmalen.

Achtergrondinformatie: het patiëntenportaal van het JBZ
Vanaf 24 juni 2016 heeft de patiënt van het JBZ via MijnJBZ inzage in zijn of haar medische gegevens die zijn geregistreerd in het elektronisch patiënten dossier. Het JBZ verwacht dat patiënten die inzage hebben in het eigen dossier betere keuzes kunnen maken in het zorgproces. Via het portaal kan de patiënt namelijk zijn of haar medische gegevens op een rustig moment nalezen, controleren en/of zich alvast voorbereiden op een bezoek aan het ziekenhuis. Met een maandelijks aantal van ruim 32.000 individuen die gebruiken maken van het patiëntenportaal MijnJBZ is het ziekenhuis erg tevreden.

Joop Melchers - vrijwilliger Vriendendiensten

Code VRIEND-094
Laatste revisie: 13 oktober 2021 - 09:09