Klaar met agressie

Agressie tegen zorgverleners is niet alleen landelijk een groot probleem. Ook in het JBZ hebben onze medewerkers bijna dagelijks te maken met scheldpartijen, bedreigingen of zelfs fysieke agressie. Dat vinden we onacceptabel. 

Banner campagne Klaar met agressie

Natuurlijk begrijpen we dat een bezoek aan het ziekenhuis stressvol kan zijn en dat bij zorgen, pijn of onduidelijkheid de emoties soms kunnen oplopen. Maar agressie, in woorden of gedrag, helpt niemand verder. Daarom zijn we de campagne ‘Klaar met agressie’ gestart.

In de campagne laten we zien wat onze medewerkers meemaken en wat dit met hen doet. Ook willen we duidelijk maken dat we agressie niet accepteren. Als het nodig is, nemen we maatregelen. Bijvoorbeeld een time-out om iemand even tot rust te laten komen voordat we verder gaan of een officiële waarschuwing (gele kaart). In hele ernstige gevallen kan ook de toegang tot het ziekenhuis worden beperkt (rode kaart).

Lees hieronder de verhalen van onze collega’s die te maken kregen met agressie. Hun ervaringen zijn helaas geen uitzondering en laten zien waarom we hier nog maar eens aandacht voor vragen. 

Code ALG-722
Laatste revisie: 16 juni 2025 - 13:36