Green Team Endoscopie

'Ik maak meer kilometers op de fiets dan in de auto'

Mijn naam is Bernadette Poos.  Bernadette is werkzaam als endoscopie verpleegkundige in het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ). In haar vrije tijd geniet Bernadette van tuinieren, wandelen, fietsen en saxofoon spelen. Verder is ze thuis bezig met het ontwikkelen van een camperplek en de aanleg van een voedselbos. Ook volgt ze twee opleidingen; een tot ecologisch tuinontwerper en een tot imker. Samen met collega’s vormt Bernadette het Green Team Endoscopie en werkt ze aan een duurzaam en groen JBZ.

Ik zet me in voor Green Team Endoscopie omdat… ik het milieu een warm hart toedraag. Ik wil me graag inzetten om het milieu zo veel mogelijk te sparen. Hopelijk kan ik anderen in het JBZ hier ook enthousiast voor maken. We kunnen met bewustwording en inzet een grote bijdrage leveren aan een beter klimaat.

Zo omschrijf ik ons Green Team Endoscopie… enthousiast en gemotiveerd. Als Green Team zetten wij ons extra in voor het terugdringen van afval, het voorkomen van onnodige handelingen en verspilling van materiaal tegen te gaan. Zo proberen we vaker aan duurzaamheid te denken, kan het ook anders?

De komende tijd werkt mijn Green Team aan…kritisch kijken naar hoe we werken. Zo kijken we momenteel welke verlichting ’s avonds en in de nacht uit kan. Op deze momenten zijn er geen patiënten op de polikliniek. Ook onderzoeken we grondig welken producten die nu na gebruik weggegooid worden (disposable) veilig vervangen kunnen worden door herbruikbare producten. Zelf probeer ik echt zo min mogelijk afval te produceren en maak ik meer kilometers op de fiets dan in de auto. Het is een wens van mij om meer bloemen en groen rondom het JBZ te hebben. Een bloemenweide met insectenhotel achter het JBZ lijkt me prachtig.

De grootste uitdaging bij verduurzamen is… de nieuwe manier van werken overbrengen op alle collega’s. Mensen zijn gewend dingen op een bepaalde manier te doen. De instelling ‘we doen het altijd zo’ is verleden tijd. Nu kijken we met iedereen op de afdeling hoe we iets duurzamer kunnen maken. Kunnen we bijvoorbeeld producten die weggegooid worden (disposable) vervangen door wasbare of herbruikbare producten en kunnen sommige patiënten telefonisch wellicht net zo goed geholpen worden als tijdens een polikliniek afspraak en hoeven zo daardoor niet naar het JBZ te komen? Worden batterijen die 24 uur gebruikt worden niet weggegooid, maar aan collega’s uitgedeeld. En wordt niet meer de helft van de Fentanyl weggegooid maar worden er 2 spuitjes opgetrokken.

Ik ben het meest trots op… de bewustwording die ons Green Team Endoscopie op de afdeling heeft gebracht wat betreft duurzaamheid. Natuurlijk kan dit altijd nog beter, maar met alle Green Teams samen zetten we duurzaamheid echt op kaart in het JBZ. De volgende stap is om alles te verbinden en duurzaamheid overal in toe te passen.

Ik heb bijgedragen aan een duurzamer JBZ als….het ziekenhuis substantieel minder afval produceert. Ik verwacht dat er steeds minder nieuwe producten en materialen nodig zijn omdat er meer hergebruikt kan worden. Ook kunnen steeds meer producten of grondstoffen en goede, nieuwe bestemming krijgen. Alles is beter dan weggooien. Als het niet hergebruikt kan worden, recycle het dan. Door mijn opleiding tot ecologisch tuinontwerper zie ik wel  kansen waarmee het JBZ echt het verschil zou kunnen maken door daken te vergroenen, het regenwater af te koppelen, zonnepanelen te plaatsen, rondom een bloemenweide aan te leggen met inheemse planten en een ontspanningsplaats buiten te maken voor patiënten en personeel.

Wat ik nog willen zeggen… wanneer we allemaal iets doen, dan komen we al veel verder dan wanneer we allemaal niets zouden doen!

Ontmoet de Green Teams

Een gezonde omgeving zorgt voor gezonde mensen. Het Jeroen Bosch Ziekenhuis werkt hard om te verduurzamen en een groen ziekenhuis te zijn. Onze Green Teams zijn de drijvende kracht achter de verduurzaming. Ze stellen zich graag voor.

Lees de Green Team verhalen
Laatste revisie: 3 april 2023 - 16:23