Meneer Honcoop JBZ Thuis

‘Door thuismonitoring kan er meteen ingegrepen worden'

Maarten Honcoop is 62 jaar oud en woont samen met zijn vrouw in Wijk en Aalburg. Op woensdag komen zijn kleinkinderen langs en is Maarten thuis, maar de rest van zijn tijd is hij het liefst aan het vissen. Een vistoernooi uit 2019 zal Maarten nooit vergeten. Tijdens dit toernooi kreeg hij een herseninfarct en heeft een ambulance hem vanaf de waterkant naar het ziekenhuis vervoert. Sinds zijn revalidatie maakt Maarten gebruik van thuismonitoring “Ik vind het erg fijn. Ik krijg zeer snel een reactie via de app en wanneer het nodig is, wordt er snel gehandeld.”

Voordat Maarten een herseninfarct kreeg, was hij bijzonder actief. Naast zijn liefde voor vissen, managede hij samen met zijn tweelingbroer het 200 jaar oude bouwbedrijf dat al generaties in de familie wordt doorgegeven. In 2011 namen hij en zijn broer het bedrijf over. “Mijn infarct heeft veel impact gehad. Ik ging van dag en nacht druk bezig zijn, naar niks. Ook kreeg ik last van bijwerkingen. Bij minimale inspanning ben ik kortademig en moet ik rusten.”

Bijwerkingen gestopt

Anderhalf jaar lang revalideerde Maarten bij revalidatiecentrum Tolbrug. “Alle onderzoeken die ik moest ondergaan brachten spanning met zich mee. Elke keer opnieuw.” Na zijn revalidatie blijft Maarten onder controle in het JBZ. “In juli van 2022 vertelde mijn cardioloog dat ik thuis mijn gezondheidswaarden kan meten en via een app op kan sturen naar het monitoringscentrum.” In het begin meet Maarten iedere dag zijn gezondheidswaarden “Ik wilde inzicht krijgen in mijn waarden en het effect van de medicijnen.”

Maarten vindt het een fijn gevoel dat het monitoringscentrum meekijkt en dat er van een afstand ingegrepen kan worden. “Toen ik bepaalde medicijnen nam had ik erg last van bijwerkingen. Mijn bijwerkingen deelde ik in de app en binnen een uur had ik een reactie van mijn zorgverlener om te stoppen met deze medicijnen. Het werken met de app gaat heel snel en het contact met het monitoringscentrum kan niet beter.”

Scheelt een ritje

“Een ander voordeel is dat ik niet meer voor alle controles naar het JBZ hoeft te komen. Via thuismonitoring wordt mijn bloeddruk al gecontroleerd en de internist kijkt ook via de app mee. Mijn controles kunnen nu makkelijker via de telefoon of video. Dit scheelt weer een ritje naar het ’s-Hertogenbosch.

JBZ Thuis

“Thuis smaakt de koffie het lekkerst.” Dagelijks komen honderden mensen voor zorg naar ons ziekenhuis. Maar voor veel mensen is het prettiger om thuis bij hun naasten zorg te ontvangen. Door thuismonitoring kunnen mensen thuis hun gezondheidswaarden meten en via een app op hun telefoon doorsturen naar hun zorgverlener in het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ).

Lees meer verhalen over Jbz Thuis
Laatste revisie: 23 augustus 2023 - 12:26