Belafspraak

Soms kan een afspraak met de zorgverlener telefonisch plaatsvinden. We noemen dit een belafspraak, of ook wel telefonische afspraak of belconsult. U kunt hier lezen hoe het werkt.

Een belafspraak

Een belafspraak is een volwaardige afspraak met uw zorgverlener, vanuit uw eigen thuisomgeving. U praat persoonlijk met uw zorgverlener via uw telefoon. Een belafspraak staat gelijk aan een polikliniekafspraak in het ziekenhuis. Een ‘gewoon’ telefoontje om een afspraak te maken of een informatieverzoek, is niet hetzelfde als een belafspraak.

Zo werkt een belafspraak

U maakt een belafspraak met de polikliniek waar u behandeld wordt. Hierna ontvangt u een bevestiging van de afspraak in uw persoonlijk patiëntenportaal MijnJBZ of per post.

Op de dag van uw afspraak wordt u gebeld door uw zorgverlener. Het kan zijn dat u ‘anoniem’ op uw scherm ziet als uw JBZ-zorgverlener u belt.

Wat heeft u nodig voor een belafspraak?

Voor een belafspraak heeft u alleen een telefoon nodig. Zorg ervoor dat uw telefoon voldoende batterij heeft en zorg voor een rustige stille ruimte, waar u niet gestoord kunt worden. Let u zelf op uw privacy en zorg ervoor dat niemand u hoort als u dat niet wilt.

Bereid uw afspraak goed voor

  • Houd uw patiëntnummer en medicijngegevens bij de hand.
  • Schrijf uw vragen alvast op.
  • Zorg dat u in een rustige en stille ruimte zit en let ook op uw privacy.
  • U kunt het gesprek ook voeren samen met een naaste of mantelzorger, dat raden wij u zelfs van harte aan. Meld dit aan uw zorgverlener als u het gesprek start.

Kunt u niet of heeft u vragen?

Belt u dan naar het de polikliniek waar u de afspraak heeft gemaakt. Doet u dit uiterlijk 24 uur vóór de afspraak.

Veelgestelde vragen

Voor welk soort afspraken is een belafspraak handig?

Een belafspraak is vooral geschikt voor alle afspraken waarbij niet direct lichamelijk onderzoek nodig is.

Wie bepaalt of ik een belafspraak heb of een afspraak in het ziekenhuis?

Uw zorgverlener bepaalt of uw afspraak geschikt is om telefonisch te doen. Wilt u liever een afspraak in het ziekenhuis? Dan kunt u dat aangeven bij de polikliniek die voor u de afspraak heeft gemaakt.

Kan ik zelf een belafspraak aanvragen?

Wanneer u liever gebruik maakt van een belafspraak in plaats van een bezoek aan het ziekenhuis, kunt u dat bespreken bij de polikliniek waarbij u een afspraak maakt.

Hoe veilig is een belafspraak?

Een belafspraak is veilig. U maakt gebruik van een veilige belverbinding en uw zorgverlener zit in een afgesloten ruimte. Uw gesprek wordt niet opgenomen. Denkt u wel zelf aan de privacy in uw eigen omgeving en zorg ervoor dat niemand anders mee kan luisteren, als u dat niet wilt.

Mag een naaste aanwezig zijn?

Soms is het fijn om samen met uw naasten of mantelzorger het gesprek te voeren. Dat raden wij u zelfs van harte aan. Vertel uw zorgverlener bij de start van het gesprek dat uw naaste ook bij het gesprek aanwezig is, en zorg ervoor dat u altijd zelf aan de telefoon bent.

Hoe weet ik of het ziekenhuis mijn juiste contactgegevens heeft?

Op MijnJBZ kunt u via het menu ‘Mijn gegevens’ uw contactgegevens controleren die bij ons geregistreerd staan. U logt in met uw DigiD-gebruikersnaam, wachtwoord en een extra controle via SMS. De aanvraag van de SMS-controle duurt 5 werkdagen. U kunt ook inloggen met de DigiD-app op uw smartphone of tablet.

Hoe kan ik mijn medische gegevens inzien?

U kunt uw medische gegevens inzien via MijnJBZ. U logt in met uw DigiD. Dit kan met uw gebruikersnaam, wachtwoord en een extra controle via SMS. De aanvraag van de SMS-controle duurt 5 werkdagen. U kunt ook inloggen met de DigiD-app op uw smartphone of tablet.

Wat zijn de kosten van een belafspraak?

De kosten van uw belafspraak zijn hetzelfde als voor een afspraak in het ziekenhuis, en worden vergoed door uw zorgverzekeraar. De kosten tellen mee voor uw eigen risico. Meer informatie over de vergoeding van uw ziektekosten kunt u vinden op onze webpagina: Tarieven. Of op de website van De Zorgnota.

Code ALG-113
Laatste revisie: 1 november 2023 - 11:33