Man krijgt informatie van medewerker bij balie polikliniek orthopedie

Wondinfectie door S.Aureus voorkomen bij een gewrichtsvervangende operatie

Bij een gewrichtsprothese operatie bestaat net als bij iedere operatie het risico op een wondinfectie.

Veel wondinfecties ontstaan door de bacterie ‘Staphylococcus aureus’ die iedereen bij zich draagt. Voor gezonde mensen is deze bacterie niet gevaarlijk. Maar als deze bacterie een wondinfectie veroorzaakt en deze infectie de prothese bereikt, moet u langer in het ziekenhuis blijven en langere tijd antibiotica gebruiken. Om het risico op een wondinfectie te verkleinen moet u thuis voor de operatie een neuszalf en een speciale wasgel gebruiken.

Het gebruik van neuszalf en wasgel

Code ORP-051
Laatste revisie: 15 november 2023 - 14:13
Het gebruik van neuszalf en wasgel

Wondinfectie door S.Aureus voorkomen bij een gewrichtsvervangende operatie

U start 3 dagen vóór de operatie met het gebruik van de neuszalf:

• Doe 2 keer per dag een kleine hoeveelheid zalf (ter grootte van een luciferkopje) op een droog wattenstaafje.
  • Breng de zalf aan in het voorste gedeelte (in het neuspuntje) van één van uw neusgaten.
  • Pak een schoon wattenstaafje met zalf en doe hetzelfde met uw andere neusgat.
  • Druk de neus met duim en wijsvinger dicht en masseer zachtjes 10 seconden lang.

De neuszalf moet 5 dagen lang, 2 keer per dag worden aangebracht. De verpleegkundige neemt zo nodig na de operatie de behandeling over. Neem de zalf daarom ook mee naar het ziekenhuis op de dag van opname. Er zijn geen bijwerkingen bekend van de neuszalf.

U heeft op de polikliniek Orthopedie een speciale wasgel gekregen. Om een wondinfectie te voorkomen, start u 3 dagen voor de operatie met het gebruik van de Hibiscrub wasgel.

• U gebruikt de wasgel één keer per dag tijdens het douchen. Het maakt niet uit of u in de ochtend of in de avond doucht.
  • U wast eventueel eerst uw haren met shampoo. Spoel uw haren uit voordat u uw lichaam wast met de Hibiscrub wasgel.
  • U wast uw hele lichaam met de Hibiscrub wasgel, behalve uw haren en gezicht.
  • Daarna droogt u zich goed af.
  • Na het douchen trekt u schone (nacht)kleding aan. Het is belangrijk dat u na het eerste gebruik van de wasgel uw bed van schone lakens voorziet.

Waarom wassen met de wasgel?

De werkzame stof in de wasgel is chloorhexidine. Chloorhexidine is een ontsmettend middel. Het bestrijdt verschillende soorten bacteriën en sommige soorten schimmels. Het maakt de celwand van deze bacteriën en schimmels kapot waardoor ze afsterven.

Wanneer mag u de wasgel niet gebruiken?

U mag de wasgel niet gebruiken als u overgevoelig bent voor chloorhexidine. Gebruik de wasgel niet op open wonden.

Waar moet u op letten bij het gebruik van de wasgel?

Vermijd contact met de ogen en laat het middel niet in de mond, oren of ogen komen. Dit kan irritatie veroorzaken. Als de chloorhexidine toch in uw ogen, oren of mond komt, moet u het onmiddellijk uitspoelen met water.

Belangrijk: Neem (zo nodig) de desinfecterende wasgel mee naar het ziekenhuis om de behandeling af te maken.

Heeft u vragen over het gebruik van de neuszalf of wasgel? Neem dan contact op met de polikliniek Orthopedie, telefoonnummer (073) 553 60 50 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 17.00 uur).