Behandeling

Verwijding van de gehoorgang op de polikliniek

Een smalle gehoorgang (eerste stukje van het oorgat) kan klachten geven. De KNO-arts kan dit oplossen door een operatie.

Door de smalle gehoorgang heeft u bijvoorbeeld veel oorsmeer. Ook kan de buitenkant van het oor makkelijk ontsteken. Een gehoorapparaat indoen is soms lastig. Smalle gehoorgangen zijn meestal aangeboren. Als u ouder wordt, kan de gehoorgang smaller worden. De gehoorgang kan ook smaller worden door een eerdere operatie aan uw oor.

Als de gehoorgang aan het begin smaller is, kan de arts dat oplossen met een ingreep.

Hoe verloopt de behadeling?

Hier vindt u alle belangrijke informatie over uw behandeling

Bekijk uw zorgverzekering

Het is uw eigen verantwoordelijkheid na te gaan of u verzekerd bent voor de zorg waarvoor u naar het Jeroen Bosch Ziekenhuis komt. Bekijk van tevoren uw polisvoorwaarden of informeer bij uw zorgverzekeraar.

Gegevens delen

Wilt u dat zorgverleners buiten het Jeroen Bosch Ziekenhuis uw medische gegevens kunnen inzien? Dan moet u het JBZ toestemming geven om uw gegevens beschikbaar te stellen.

Betrokken afdelingen

Code KNO-764
Laatste revisie: 1 december 2022 - 13:15
Hoe verloopt de behadeling?

Verwijding van de gehoorgang op de polikliniek

U hoeft voor de behandeling niet nuchter te zijn. U mag dus gewoon eten en drinken voor u naar het ziekenhuis komt

Zorg dat u alvast paracetamol thuis heeft. Dit kan u nodig hebben na de behandeling.

U meldt zich bij de polikliniek KNO, in 's-Hertogenbosch.

De behandeling duurt ongeveer 15 tot 30 minuten.

De arts verdooft uw oor. U krijgt een prik achter het oor en een prik bij de gehoorgang.

Tijdens de behandeling verwijderd de arts een stukje kraakbeen in uw gehoorgang. Kraakbeen is het zachte bot in uw oor. Daarna verwijdert de arts de extra huid in uw oor.

De arts sluit de wond met hechtingen. Er wordt ook een tampon (opgerold gaasje) met zalf in uw oor gedaan. Deze blijft één week zitten. Bij de controle haalt de zorgverlener de tampon er uit.

U mag na de behandeling zelf naar huis gaan. U mag meteen weer autorijden.

Thuis moet u het oor twee weken droog houden. U kunt douchen met een bekertje over het oor.

In de folder "Nazorg na een behandeling met een plaatselijke verdoving door de KNO-arts" leest u waar u thuis op moet letten.

Na 1 week komt u terug op de polikliniek KNO. De zorgverlener haalt de tampon eruit en verwijdert de hechtingen.

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen, dan kunt u bellen naar de polikliniek Keel-, Neus- en Oorheelkunde, telefoonnummer: (073) 553 60 70.