Man krijgt informatie van medewerker bij balie polikliniek orthopedie

Recept voor nieuwe schoenen bij diabetes

Tijdens uw afspraak op de diabetische voetenpoli onderzoekt de revalidatiearts uw voeten en geeft u advies over het lopen. Soms adviseert de revalidatiearts om orthopedische schoenen te laten maken. Goed passende schoenen kunnen voetproblemen voorkomen.

Om een goede, snelle service te bieden is er een orthopedisch schoenmaker aanwezig bij uw gesprek met de revalidatiearts. Deze schoenmaker is er op uitnodiging omdat de samenwerking hiermee goed is. Het is belangrijk dat u weet dat u helemaal zelf mag kiezen bij welk bedrijf u orthopedische schoenen laat maken.

Er zijn verschillende orthopedische schoenmakers in de regio ’s-Hertogenbosch. Een goede orthopedische schoenmaker voldoet aan de volgende landelijke kwaliteitseisen:

1. De schoenmaker moet u bij het aanmeten van de schoenen de mogelijkheid bieden om eerst een proefschoen te maken.
  2. De schoenmaker moet een drukmeting van de schoenen kunnen doen (de zogenaamde PEDAR meting).
  3. De schoenen moeten binnen 6 weken na aanmeten klaar zijn.
  4. De schoenmaker moet contact opnemen met de verwijzer (meestal de revalidatiearts) als hij om bepaalde redenen wil afwijken van het schoenrecept of voorschrift.

Informeer bij de schoenmaker waar u naar toe wilt, of zij voldoen aan deze kwaliteitseisen.

Hier vindt u alle belangrijke informatie over aanmeten van schoenen

Bekijk uw zorgverzekering

Het is uw eigen verantwoordelijkheid na te gaan of u verzekerd bent voor de zorg waarvoor u naar het Jeroen Bosch Ziekenhuis komt. Bekijk van tevoren uw polisvoorwaarden of informeer bij uw zorgverzekeraar.

Code CHI-066
Laatste revisie: 6 maart 2024 - 10:09

Recept voor nieuwe schoenen bij diabetes

We geven u een recept voor de schoenen die waarschijnlijk voor u het beste zijn. Dit zijn in uw geval (aan te kruisen door uw zorgverlener):

• Semi-orthopedische schoenen (OSB)Dit zijn schoenen die door de orthopedische schoenmaker op maat besteld moeten worden in de fabriek. De levertijd is gemiddeld 4 tot 6 weken. Lees ook: Hoe worden semi-orthopedische schoenen aangemeten?
  • Orthopedische schoenen (OSA)Dit zijn helemaal op maat gemaakte schoenen. De levertijd is gemiddeld 10 weken. Lees ook: Hoe worden orthopedische schoenen aangemeten?
  • Voorlopige orthopedische schoenen (VLOS). Dit zijn helemaal op maat gemaakte schoenen die u maar tijdelijk hoeft te dragen. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn bij een wond; na een ongeval of operatie. De schoenen moeten snel gemaakt worden omdat u ze nodig heeft voor uw herstel. Ze worden gemaakt van ander materiaal dan niet-tijdelijke maatschoenen. De levertijd is gemiddeld 2 weken. Lees ook: Hoe worden orthopedische schoenen aangemeten?
  • Orthopedische schoenen (OSA) (met proefschoen-fase)U krijgt dan eerst tijdelijke schoenen om uit te proberen. U heeft afspraken bij de revalidatiearts en de orthopedisch schoenmaker om uw ervaringen te bespreken en waar nodig de schoen te verbeteren. Als dit duidelijk is, worden de definitieve schoenen gemaakt. De levertijd is gemiddeld 4 weken. Lees ook: Hoe worden orthopedische schoenen aangemeten?
Stap 1U heeft een afspraak bij de orthopedisch schoenmaker (op de zaak). Uw voeten worden opgemeten en u gaat samen met de schoenmaker op zoek naar een model dat de juiste pasvorm biedt en geschikt is voor de benodigde aanpassingen.
Stap 2U heeft de 2e afspraak bij de schoenmaker (op de zaak). U gaat de schoenen voor de eerste keer passen. De voetbedden zijn al voor u op maat gemaakt.
Stap 3U heeft de 3e afspraak bij de schoenmaker (op de zaak): u past de schoenen nogmaals en krijgt de schoenen mee.
Stap 4U heeft 4 tot 6 weken later een afspraak op de polikliniek in het Jeroen Bosch Ziekenhuis : de revalidatiearts en orthopedisch schoenmaker bekijken samen met u hoe de schoenen bevallen.

Het aanmeten van uw schoenen verloopt in stappen:

Stap 1U heeft een afspraak bij de orthopedisch schoenmaker (op de zaak). Uw voeten worden opgemeten.  Aan de hand van deze gegevens maakt de schoenmaker een leest (= vorm die gebruikt worden om de schoen te maken).
Stap 2U heeft de 2e afspraak bij de schoenmaker (op de zaak). De schoenmaker bekijkt of de leest goed is. U past hiervoor een plastic schoen (‘foliepassen’). Zo nodig past de schoenmaker de vorm nog aan.
Stap 3U heeft de 3e afspraak bij de schoenmaker (op de zaak). Tijdens deze afspraak kiest u het model, de kleur en de leersoort. De schoenmaker adviseert u hierbij.
Stap 4U heeft de 4e afspraak bij de schoenmaker (op de zaak): u past de schoenen en u krijgt de schoenen mee.
Stap 5U heeft 4 tot 6 weken later een afspraak op de polikliniek in het Jeroen Bosch Ziekenhuis: de revalidatiearts en orthopedisch schoenmaker bekijken samen met  u hoe de schoenen bevallen.

Afhankelijk van uw zorgverzekering, maar gemiddeld 3 maanden nadat u uw eerste paar schoenen heeft gekregen, komt u in aanmerking voor een reservepaar schoenen.

Vraag bij uw zorgverzekeraar na hoeveel maanden u daarna recht heeft op een nieuw paar schoenen. Dit verschilt per zorgverzekeraar. Bij de meeste zorgverzekeraars is dit om de 15 maanden.

Het Jeroen Bosch Ziekenhuis verzorgt de aanvraag van uw orthopedische schoenen bij uw zorgverzekeraar. Voor u bestaan de kosten uit uw eigen risico en de eigen bijdrage.

Eigen risico

Orthopedische schoenen worden vergoed vanuit de basisverzekering. Voor zorg vanuit de basisverzekering betaalt u eerst uw eigen risico. Bij uw verzekeraar kunt u de stand van uw eigen risico opvragen.

Eigen bijdrage

Voor orthopedische schoenen geldt naast het eigen risico, meestal ook een eigen bijdrage. De hoogte hiervan wordt wettelijk vastgesteld en kan per jaar wijzigen.