aanzicht ingang Jeroen Bosch Ziekenhuis met overkapping

Opname in druppel-contact isolatie

Bepaalde bacteriën of virussen kunnen zich verspreiden via handcontact, druppels of besmette voorwerpen. Als u (mogelijk) zo'n virus of bacterie bij u draagt, verplegen we u in druppel-contact isolatie. Zo voorkomen we de overdracht van het virus of de bacterie naar andere patiënten, bezoekers en medewerkers.

druppel isolatie

De arts of verpleegkundige geeft u uitleg over de reden van uw opname in druppel-contact isolatie. De speciale voorzorgsmaatregelen die genomen moeten worden, staan ook  op de groene kaart die op de deur van de patiëntenkamer hangt.

Opname

Code ALG-074
Laatste revisie: 13 december 2023 - 09:46
Opname

Opname in druppel-contact isolatie

• U verblijft op een eenpersoonskamer.
  • Aan de deur van uw kamer hangt een groene kaart met daarop de te nemen maatregelen.
  • U wast uw handen na elk toiletbezoek met water en zeep.
  • Als u de kamer moet verlaten desinfecteert u de handen met handalcohol. En draagt u een IIR medisch mondneusmasker.
  • De medewerkers die u verzorgen dragen schort, handschoenen en een IIR medisch mondneusmasker.
  • De medewerkers desinfecteren hun handen met handalcohol bij het betreden en verlaten van de kamer en tussendoor bij verpleegkundige en medische handelingen.
  • Bij sommige medische handelingen, waarbij hele kleine druppeltjes ontstaan (aerosolvormende handelingen), draagt de ziekenhuismedewerker (tijdelijk) een medisch mondneusmasker.
  • De deur van uw kamer mag open blijven.
  • Als u voor onderzoek of behandeling naar een andere afdeling gaat, dan worden dezelfde maatregelen genomen.
  • U kunt gewoon bezoek ontvangen.
  • U neemt de voorgeschreven maatregelen, volgens de groene kaart.
  • U draagt voor uw eigen bescherming een IIR medisch mondneusmasker. Uitzondering: op de Kinderafdeling hoeven ouders/verzorgers, broertjes en zusjes geen masker.
  • Kinderen tot 12 jaar worden toegelaten onder begeleiding van een volwassene.
  • Na het bezoek desinfecteert u de handen met handalcohol, nadat u het IIR medisch mondneusmasker heeft afgedaan (indien van toepassing).

Thuis gelden de normale hygiëne regels voor u en uw huisgenoten. Mocht er een resistente bacterie bij u gevonden zijn, dan is het belangrijk om dit de melden bij een eventuele volgende opname in een ziekenhuis. Meld dit ook bij de instelling waar u woont of verblijft en geef het door aan de thuiszorg als u daar gebruik van maakt.

Als u nog vragen heeft over het verplegen in druppel-contact isolatie, kunt u deze stellen aan de behandelend arts of aan de verpleegkundige die voor u zorgt. Met overige vragen kunt u contact opnemen met de afdeling Hygiëne & Infectiepreventie, telefoonnummer (073) 553 29 54.